واشنگتن سیلی سختی از ریاض خورد

روزنامه عبری زبان یدیعوت احارانوت در تحلیلی در این رابطه نوشت: از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی که جمعه در چین به امضا رسید، باید ایالات متحده را بیش از اسرائیل نگران کند.

رون بن یشای تحلیل‌گر سرشناس نظامی این رسانه در ادامه یادداشت خود نوشت: نفس امضای توافق با میاجیگری و وساطت چین ضربه‌ای به جایگاه و اعتبار ایالات متحده و چالش بزرگ برای واشنگتن در خاورمیانه است و در این میان نباید دست آورد دیپلماتیک، اقتصادی و راهبردی آن را برای رئیس جمهور چین نیز فراموش کرد.

در بخش دیگری از این یادداشت هم با اشاره به اینکه این اقدام سعودی‌ها سیلی دیگری به صورت ایالات متحده محسوب می‌شود، آمده است، ایالات متحده قبل نیز حساب تسویه نشده‌ای با سعودی‌ها در رابطه با سیلی قبلی که در زمان سفر بایدن به عربستان برای درخواست افزایش تولید نفت جهت بر طرف شدن کمبود ناشی از نفت و گاز روسیه به اروپا دارد.

واشنگتن سیلی سختی از ریاض خورد

به اعتقاد تحلیل‌گر نظامی روزنامه یدیعوت احارانوت، سعودی‌ها در چارچوب این توافق خصومت خود را با یمنی‌ها نیز کاهش خواهند داد، گرچه این توافق هیچ تاثیری در تقویت نفوذ ایران در منطقه و حضور این کشور در منطقه باب المندب و دریای سرخ نخواهد داشت.