توافقی که لرزه به تن بسیاری از دشمنان ایران انداخت

هفت سال  بود که روابط دو کشور با تیرگی همراه بود. تیرگی که مهمترین عوامل آن را شاید بتوان سقوط جرثقیل در مکه، فاجعه منا که منجر به کشته شدن صد‌ها ایرانی شد و همچنین اعدام  شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه دانست.

تقریبا پس از این رخدادها بود که تظاهرات ضد عربستانی در ایران برپا و منجر به واکنش دولت عربستان شد. در دی ماه ۱۳۹۴  عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان از هیات ایرانی خواست تا طی دو روز عربستان را ترک کنند، زیرا روابط دیپلماتیک این کشور  از جمله مناسبات تجاری و پروازها با ایران قطع شده است.

البته وی اعلام کرد که سفر حج همچنان بین دو کشور در جریان است.

همکاری در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی

سرانجام هم دو کشور در تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفند مذاکرات نهایی خود را  در پکن برگزار کردند که در نتیجه آن دو کشور بعد از ۷ سال روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

سید محمد حسینی معاون امور مجلس دولت سیزدهم در این باره گفته است:  دو کشور به مدت۷سال رابطه نداشتند و از این جهت مشکلاتی برای هر دو ایجاد شده بود. در حال ما هر سال زائر حج داریم و بحث عمره هم تعطیل شده بود. دو کشور ایران و عربستان دو دو قدرت مهم منطقه هستند و عربستان نقشه حائز  اهمیتی بر روی کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد از این جهت این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی تأثیر گذار باشد.

حسینی با بیان اینکه درست است که ما در برخی مسائل اختلاف نظر داریم، افزود:اما بنای جمهوری اسلامی ایران بر همکاری بوده است به ویژه این دولت که سیاست همسایگی آن جواب داده است.

توافقی که لرزه به تن بسیاری از دشمنان ایران انداخت

از سرگیری روابط ایران و عربستان مقدمه‌ای است برای همگرایی منطقه‌ای

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در باره اهمیت این توافق گفته است: از سرگیری روابط ایران و عربستان مقدمه‌ای است برای همگرایی منطقه‌ای و ایجاد امنیت پایدار در منطقه با توجه به اینکه تنش‌های هفت ساله ایران و عربستان بازخورد منفی در منطقه داشته است. همچنین نقش تخریبی و تهاجمی عربستان در منطقه و جنگ هفت ساله یمن که حدود ۳۵ میلیارد دلار برای عربستان هزینه در بر داشته  موجب شده که فضای تیره و تاری بر منطقه حاکم شود لذا از بیست ماه قبل مذاکراتی بین ایران و عربستان در بغداد با نظارت دولت عراق صورت گرفته بود که پس از پنج دور مذاکرات نفس گیر و چالشی قرار بود که مذاکرات وارد فاز سیاسی شود، اما حوادث اخیر ایران و نقش عربستان در این حوادث باعث توقف مذاکرات شد.

وی ادامه داد: در جریان سفر شی جی پینگ  به عربستان پیشنهاد شد تا وی بین ایران و عربستان میانجی گری کند که همین اتفاق رخ داد و پس از هفت روز مذاکره بین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور امنیت ملی عربستان یعنی مساعد بن محمد العیبان  صورت گرفت که به یک توفق جامع منجر شده و انتظار می‌رود که در دو ماه آینده و به طور مشخص در اردیبهشت ماه  سفارت خانه‌های دو کشور  در پایتخت‌های عربستان و ایران بازگشایی شوند و مناسبات ایران و عربستان  به نقطه پایدار برسد، اما سوال اینجاست که آیا عربستان میتواند نقش خود را در مسائل منطقه و ایران تعدیل کند و به سمت پرهیز از رفتار‌های تهاجمی برود؟ آیا عربستان شبکه تروریستی ایران اینترنشنال را  تعطیل خواهد کرد؟ این اقدام می‌تواند یک گام مثبت از سوی عربستان باشد.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی : از سرگیری روابط ایران و عربستان تحولی خطرناک برای اسرائیل است

موضوعی که روزنامه انگلیسی گاردین هم به آن اشاره کرده و نوشته است: درباره آن نوشته است: اگر واقعا روابط عربستان با تهران گرم شود یکی از پیامد‌های آن احتمالا سرمایه گذاری عربستان در داخل ایران خواهد بود. یکی دیگر از پیامد‌های بالقوه تعامل مجدد دیپلماتیک این است که عربستان سعودی ممکن است کانال ماهواره‌ای "ایران اینترنشنال" مستقر در لندن که وابسته به ریاض است و به حمایت از معترضان در داخل ایران شهرت پیدا کرده را مهار نموده و یا فعالیت آن را متوقف کند.

توافقی که نه فقط به ضرر این شبکه است بلکه حامی دیگر آن یعنی صهیونیست ها را نیز ترسانده است . نیویورک تایمز درباره این موضوع گفته است: که توافق تهران با ریاض، اسرائیل را شگفت زده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن را بهت زده کرد.

«نفتالی بنت»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هم گفت: «از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان تحولی بزرگ و خطرناک برای اسرائیل است.»

حالا فقط دو ماه دیگر زمان مانده تا با باز شدن سفارت دو کشور ترس واقعی به دل این رسانه و حامی اصلی آن بنشیند.