به گزارش افکار به نقل از امروزی هاهر چند درخصوص کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان تفاوت نظر بسیاری وجود دارد اما به نظر می‌رسد که آنها بر سر مشارکت در انتخابات به اجماع رسیده‌اند. این مسئله به‌وضوح از موضع گیری‌های آنان قابل مشاهده است.

در راستای این اجماع نظر نیز تلاش‌های آنان برای ترغیب بدنه اجتماعی خود به مشارکت سیاسی در فرآیند‌های نظام از چندی قبل آغاز شده است. اصولگرایان نیز اگر‌چه به صورت پراکنده‌ای وارد گود شده‌اند اما همه شواهد حاکی از این است که به زودی مباحثانتخاباتی در اردوگاه آنان بسیار گسترده‌تر و منسجم‌تر خواهد شد. تحرکات جدید محسن رضایی و علی لاریجانی این‌موضوع را تصدیق می‌کند.

لاریجانی و پیش قراولی جامعه مهندسین

جامعه اسلامی مهندسین کلید حمایت از علی لاریجانی را زد تا پیش قراول اردوگاه رئیس مجلس شورای اسلامی باشد. در این راستا دو تن از اعضای جامعه اسلامی مهندسین پیش بینی کردند که به احتمال زیاد اصولگرایان و جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از علی لاریجانی حمایت خواهد کرد. حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که گزینه نهایی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کیست، گفت: گزینه اصولگرایان دکترعلی لاریجانی خواهد بود.

مصطفی میریان عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز در خصوص کاندیداتوری علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و احتمال حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری از وی گفت: فعلا در ظاهر قضیه و با توجه به رای بالای لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس احتمالا ایشان کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باشد.

ایستادگی جبهه همیشگی محسن رضایی

اما در حالی که پیش از این برخی اصلاح طلبان از احتمال ائتلاف با اصولگرایان معتدل خبر داده بودند، جبهه ایستادگی هم ازاحتمال ائتلاف با اصلاح طلبان معتدل سخن گفت. در این راستا عضو شورای عالی جبهه ایستادگی با بیان اینکه این جبهه محسن رضایی را اولی برای ریاست جمهوری می داند، تاکید کرد: جبهه ایستادگی آمادگی ائتلاف با تمام گروه‌های سیاسی معتدل از اصلاح طلب و اصولگرا را دارد. رئوفیان البته ائتلاف یکپارچه و اتحاد میان اصولگرایان را ناممکن دانست و گفت: ظهور لیست های متعدد در ایام انتخابات مجلس نهم نشان‌دهنده این است که امر ائتلاف غیر محتمل است. وی البته از هم‌‌اکنون به ساز و کار انتخاباتی اصولگرایان اشاره کرد و در تبیین مواضع جبهه متبوعش گفت: کسانی که متولی ایجاد هماهنگی و وحدت بین احزاب و گروه های جریان اصولگرایی قرار می گیرند، نباید تنها محدود به چند حزب و گروه قدیمی باشند و باید در تصمیم گیری‌ها از نظرات تمام گروه‌ها استفاده شود و پیشنهادات آنان مورد توجه قرار گیرد.

تکذیب کاندیدای احتمالی موتلفه

اما موتلفه اسلامی هم که زودتر از گروه‌های اصولگرای دیگر وارد فاز انتخاباتی شده بود باز هم به موضع‌گیری‌های خود ادامه می‌دهد. در این راستا دبیر کل و دیگر اعضای این حزب از معرفی کاندیدای مستقل توسط این حزب خبر دادند و هر از چند گاهی مواضع خود را تکرار می‌کنند. اما در تازه‌ترین تحولات این جبهه، یحیی آل اسحاق که از وی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی موتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شد، خبر کاندیداتوری خود را گمانه زنی رسانه‌ای خواند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات دهم گفت: بنده تاکنون به این موضوع فکر نکردم و اصلا درباره آن اطلاعی ندارم و آنچه مطرح شده تنها یک گمانه زنی رسانه‌ای بوده است. آل اسحاق با بیان اینکه کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم الزاماتی دارد، افزود: اولین الزام برای کاندید ای ریاست جمهوری یازدهم ارائه یک تیم منسجم حرفه‌ای و هماهنگ در حوزه اقتصاد است. آل اسحاق در پاسخ به این سوال که «آیا شما در این مصاحبه در حال ارائه برنامه برای ریاست جمهوری هستید»، گفت: بنده به کاندیداتوری‌ در ریاست جمهوری آینده فکر نکردم و تنها الزامات را گفتم. وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند حزب موتلفه با شما درباره کاندیداتوری رایزنی کرده است، توضیح داد: تاکنون هیچ گروهی با بنده درباره ریاست جمهوری مذاکره و گفت‌وگویی نداشته است. آل اسحاق در پاسخ به این سوال که آیا شما کاندیداتوری خود را برای انتخابات آتی رد می‌کنید، گفت: اگر تیم منسجم اقتصادی برای ریاست جمهوری شکل بگیرد بنده عضو آن تیم می‌شوم چرا که معتقدم این تیم باید شکل بگیرد. وی افزود: تاکنون در حوزه اقتصادی شاهد یک تیم منسجم و هماهنگ نبوده‌ایم که امیدواریم در آینده این هماهنگی شکل بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران در پایان با بیان اینکه نمیتواند کاندیداتوریش را برای انتخابات آتی ریاست جمهوری تایید یا رد کند، گفت: در صورتی که با حضور در تیم اقتصادی، بنا باشد در انتخابات شرکت کنم حاضرم در این باره فکر کنم.