رژیم صهیونیستی بازنده اصلی توافق ایران و عربستان است

  محمد صادق کوشکی در مورد توافق ایران و عربستان گفت: توافق ایران و عربستان یک هشدار و اشاره است در خصوص اینکه چین تمایل به ایفای نقش بیشتری در منطقه دارد و آمریکایی‌ها باید متوجه باشند که رقیبی به نام چین هم در خلیج‌فارس دارند لذا این توافق یک هشدار به آمریکا است اما خیلی زود است که بخواهیم بگوییم نقش آمریکا در منطقه را حذف کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که با توجه به سردمداری عربستان بین کشورهای عربی منطقه آیا این توافق می‌تواند در حوزه روابط منطقه‌ای ایران تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: عربستان نفوذ زیادی بر روی برخی از کشورهای خلیج فارس مثل بحرین و امارات دارد و نفوذ اصلی آن هم روی بحرین است به همین دلیل می‌تواند باعث بهبود رابطه ما با امارات یا حتی کویت شود لذا این موضوع میتواند در حوزه روابط منطقه ای ایران تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: اکنون کشورهای عربی حتی کشورهایی که با عربستان متحد بودند در چند سال اخیر یک مقدار از این کشور فاصله گرفته‌اند و الزاماً تابع سیاست‌های عربستان نیستند. حتی کشورهایی مثل مصر و اردن هم میان خودشان و عربستان فاصله ایجاد کرده‌اند. و همین مسئله میتواند در سطح حوزه خلیج فارس و کشورهایی مثل کویت و امارات موثر باشد و موجب بهبود رابطه این کشورها با ما شود.

رژیم صهیونیستی بازنده اصلی توافق ایران و عربستان است

کوشکی در پاسخ به این سوال که با توجه به شکست رژیم صهیونیستی و ناراحتی که از این توافق برای آن کشور به وجود آمده است، آیا انتظار اقدام یا خرابکاری از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در ایجاد رابطه مجدد میان ما و عربستان، فعلا بازنده اصلی است و بیشترین زیان را خواهد دید. علت‌اش هم این است که رژیم صهیونیستی دنبال این بود که ایران را دشمن اول جهان عرب معرفی کند و از این طریق خود را دوست کشورهای عربی مطرح کند لدا طبیعی است که در حال حاضر بازنده باشد و به تکاپو بیفتد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: برنامه‌ها و اهداف این رژیم قدری دچار اخلال شده و تا الان بازنده اصلی در ایجاد مجدد رابطه میان ما و عربستان، صهیونیست‌ها هستند و حتی می‌توان گفت آمریکایی‌ها هم از این قضیه ناخرسند هستند، به دلیل اینکه برنامه‌هایی هم که آنها برای ایران‌هراسی داشتند همگی با مشکل مواجه شده است.

کوشکی یادآور شد: اما اینکه بگوییم برقراری رابطه میان ایران و عربستان، موجب بروز اختلال یا اشکال در رابطه عربستان با آمریکا یا رژیم صهیونیستی خواهد شد، صحیح نیست. به عنوان مثال ما سال‌هاست که دارای روابط نسبتا خوبی با ترکیه هستیم اما این کشور در عین حال با آمریکا و رژیم صهیونیستی هم روابط خودش را دارد و الزاما دوستی با ما به معنی دشمنی با رژیم صهیونیستی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایه‌ها جواب داده و آیا این سیاست می‌تواند موجب تقویت امنیت در منطقه و مناسبات منطقه‌ای ایران شود گفت: موفق‌ترین برنامه دولت سیزدهم سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه بوده که سیاست درستی بوده و نتایج خوبی هم داشته و نتایج آن فقط محدود به این مورد نیست.

رژیم صهیونیستی بازنده اصلی توافق ایران و عربستان است

گسترش روابط اقتصادی ما با کشورهای حوزه خلیج فارس

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: روابط اقتصادی میان ما و کشورهای خلیج فارس به صورت جدی گسترش پیدا کرده است و در مورد کشورهای آسیای میانه هم به همین شکل است، بنابراین می‌توان سیاست گسترش مناسبات و روابط با کشورهای همسایه را یکی از موفق‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم در طول یک سال و نیم گذشته دانست.

کوشکی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این توافق موجب تقویت امنیت در منطقه خواهد شد بیان کرد: قاعدتا روابط حسنه میانه کشورهای منطقه هر چقدر افزایش پیدا کند، به دنبال خودش می‌تواند مجموعه‌ای از دستاوردها را داشته باشد که می‌تواند اقتصادی، امنیتی و ... در حقیقت یک پکیج یا سبدی از دستاوردها را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: البته که هر چقدر روابط نزدیک‌تر باشد، التهابات و بحران‌های منطقه‌ای هم کاهش پیدا خواهد کرد.