امیرعبداللهیان خطاب به بورل چه گفت؟

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب (پنجشنبه) ۲۵ اسفند ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگو درباره  مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، وضعیت اوکراین و همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو  درباره اوکراین گفت: ما در مورد ریشه وضعیت کنونی اوکراین و مخالفت ایران با جنگ قبلا گفت‌وگو کرده‌ایم. 

گفتنی است، وزیر امور خارجه پیش از بارها ادعاهای بی اساس درباره ارسال تسلیحات به روسیه و از جمله پهپاد به منظور استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی امشب با بورل همچنین از آمادگی برای استمرار تلاش‌ها به منظور تحقق صلح در سفر آتی خود به مسکو خبر داد و افزود: غرب باید به جای تکرار اتهامات بی اساس علیه ایران، اوکراین را تشویق کند مدارک‌ مستند در نشست رسمی هیأت‌های سیاسی و نظامی دو کشور ارائه دهد و گفت‌وگوی رسمی را جایگزین اتهامات بی اساس و تکراری کند و مشاهده کند که ایران همواره در کنار صلح قرار داد و ‌نه جنگ.

هیأت‌های سیاسی و نظامی ایران و اوکراین یک دور نشست در عمان برگزار کردند ولی هیأت اوکراینی مدارک مستدلی درباره ادعای استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه ارائه نداد. ایران همچنین آمادگی خود را برای برگزاری نشست دیگری با اوکراین اعلام کرده است.

امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌‌وگوی امشب با بورل گفت که روابط ایران و ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر درست خود قرار دارد.

گفتنی است در سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران بیانیه مشترکی از سوی دو طرف صادر شد و قرار است هیأت آژانس بزودی به ایران سفر کند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه همچنین از بورل به خاطر نحوه نادرست انعکاس اخبار و محتوای توئیتش انتقاد کرد.

جوزپ بورل هم تلاش خود به عنوان هماهنگ کننده در راستای جمع بندی مذاکرات وین و ابتکار عملی برای منتج به نتیجه شدن گفت‌وگو‌ها را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: علیرغم وجود اظهاراتی در مورد پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین، از تلاش ایران برای کمک به تحقق صلح در منطقه قدردانی می‌کنم.

بورل در این گفت‌وگو همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گامی مثبت و روبه جلو خواند.

طرفین در این تماس آخرین وضعیت گفتگو برای رفع تحریم‌ها را مورد توجه قرار دادند.

جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان خبر داد و نوشت: اروپا خواستار آن است که ایران رفتار خود را تغییر دهد. او همچنین نوشته است: «همکاری جدی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای سریع توافق حاصل‌ شده لازم است.»

به گزارش فارس،حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب ۳۰ بهمن ماه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.امیرعبداللهیان  در آن گفت‌وگو بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ در اوکراین تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت آتش بس و پیگیری راهکارهای دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین تاکید داشته است. 

 وزیر امور خارجه ۲۹ دی ماه نیز با بورل تلفنی گفت‌وگو کرده بود.وی در آن گفت‌وگو تروریستی خواندن سپاه را شلیک به پای خود اروپا خوانده و به پارلمان اروپایی هشدار داده بود که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند و گفت: پاسخ و واکنش ایران متقابل خواهد بود.