سخنگوی وزارت خارجه: وزرای زن و فمینیست اروپا، کانادا و استرالیا کجا هستند؟

ناصر کنعانی روز شنبه در توئیتی که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد، نوشت: «با دیدن صحنه‌های سرکوب خشونت‌آمیز معترضان بویژه زنان در فرانسه توسط پلیس این کشور، این سؤال همچنان نزد افکار عمومی جهان و زنان فرانسه مطرح است که پس وزرای زن و فمینیست اروپا، کانادا و استرالیا کجا هستند و چرا از کنسرت دسته جمعی آنها در حمایت از حقوق زنان معترض فرانسوی خبری نیست!؟»

 فرانسه از زمان تصمیم امانوئل مکرون رئیس‌جمهور و الیزابت بورن نخست‌وزیر این کشور برای استناد به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی، مکانیسمی که به دولت اجازه می‌دهد پیش‌نویس لایحه‌ای را بدون تصویب پارلمان تصویب کند، با تظاهرات‌های بی‌وقفه روبرو بوده است.

این اصلاحات شامل افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال تا سال ۲۰۳۰ است که برای واجد شرایط بودن برای مستمری کامل، حداقل به ۴۳ سال کار نیاز دارد.

ناصر کنعانی

وزارت کشور فرانسه سوم فروردین اعلام کرد که بیش از یک میلیون معترض در تظاهرات سراسری علیه اصلاحات قانون بازنشستگی تظاهرات کردند اما روزنامه لوموند تعداد معترضان را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی فرانسه CGT شمار تظاهرات‌کنندگان را سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کردند.

پلیس فرانسه اضافه کرد که در پاریس پایتخت این کشور حدود ۱۲۰ هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند اما اتحادیه CGT تعداد معترضان در این شهر را ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد.

این تظاهرات با خشونت همراه بود و نیروهای پلیس با معترضان درگیر شده و برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کردند، روزنامه لو فیگارو در این رابطه از آتش‌سوزی مقابل ساختمان شورای شهر بورودو خبر داد.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که در خیابان‌های پاریس سطل‌های زباله و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی به آتش کشیده شده‌اند.

وزارت کشور فرانسه گزارش داد که در درگیری‌های پنجشنبه ۱۲۳ پلیس زخمی و ۸۰ معترض نیز بازداشت شدند.

اتحادیه‌های صنفی و کارگری فرانسه درخواست کرده‌اند که معترضان ۲۸ مارس (هشتم فروردین) برای حضور در دهمین تظاهرات سراسری به اصلاحات بازنشستگی به خیابان‌ها بیایند.