تاثیرات مثبت اتفاقات سال قبل را در کشور خواهیم دید

عباس سلیمی نمین ، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره حوادث سال قبل در کشور گفت: رخدادهای اخیر هم جنبه آگاهی بخشی می‌تواند داشته باشد و هم می‌تواند به گونه‌ای با آن مواجهه داشته باشیم که همچنان لجاجت صحنه سیاسی را دربرداشته باشد.

 

وی افزود: تصور می‌کنم با توجه به تجربیاتی که کسب شد هم از جانب مردم و هم از جانب دولتمردان و حاکمیت، شرایط بهتری را در پیش رو داشته باشیم. هر چند برخی به تجربیات خیلی بها نمی‌دهند و بهره لازم را از آنچه که در صحنه رخدادهای سیاسی شاهدند، نمی‌برند ولی فکر می‌کنم افرادی که توجه به تجربیات اخذ شده دارند قابل توجه و تاثیرگذار هستند لذا فکر می‌کنم تاثیرات مثبت رخدادهای اخیر را در کشور خواهیم دید.

سلیمی نمین در خصوص تاثیر فضای کشور بر رفتار سیاسیون نیز گفت: وقتی ایرادات جدی را بر فعالان سیاسی وارد می‌بینید طبیعتاً دولت هم که مسئولیت سنگین اداره امور کشور را در این شرایط دارد، ذی‌نفع نخواهد بود. ما در ارتباط با مسائل اخیر یک فضایی را شاهد بودیم و هستیم که از این فضا استفاده‌های متفاوتی صورت گرفت؛ افراد می‌توانند حتی حرف‌های خلاف واقعیت، نه انتقاد، بلکه صریحا خلاف واقعیت بیان کنند.

وی ادامه داد: می‌توان از این فضا برای پیشبرد امور استفاده کرد. مثلا در حالیکه مسائل تلخ مدارس مطرح می‌شود، ما هم می‌توانیم به روشن شدن مساله کمک کنیم و هم می‌توانیم نسبت‌هایی را بدهیم که فضا را آلوده‌تر کند. وقتی شما می‌توانید نسبت دهید و هیچ کسی کاری با شما ندارد چه بهتر که از این فضا برای اصلاح و تحقیق استفاده کنیم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در همین زمینه تصریح کرد: در همین مساله مدارس، بالاخره تحقیق کردند و حرف‌هایی بیان شد و مقالاتی نوشته شد و ... که تا حد زیادی تبدیل به تجربه برای مردم شد. همچنین برخی بدون اینکه تحقیق کنند، مطالبی را به دولت نسبت دادند که این کار پسندیده‌ای نیست یا لااقل به رقبای خود نسبت دادند که این هم کار پسندیده‌ای نیست، چون کمکی به رفع مشکل یا حل مساله نمی‌کند.

او افزود: اگر این شرایط وجود دارد که می‌توانیم از فضای ارتباطی جدید استفاده کنیم ولو با طرح مسایل بدون تحقیق، چه خوب است از این راه ارتباطی برای تقویت آگاهی‌های جامعه استفاده کنیم.

سلیمی نمین اضافه کرد: با مقایسه ساده‌ای می‌توانید شرایط ما را با شرایط ترکیه بسنجید. شرایط ما بسیار سخت‌تر است و آمریکایی‌ها اذعان دارند سخت‌ترین فشارها را که در تاریخ سابقه نداشته علیه ملت ایران اعمال می‌کنند و در این شرایط خیلی‌ها حرف‌هایی می زنند که موجب یاس و ناامیدی مردم می‌شود در حالیکه در ترکیه یک زلزله اتفاق افتاد هر کسی حرفی متفاوت با دستگاه تبلیغاتی ترکیه می‌زد به سرعت دستگیر و مجازات می‌شد. عده‌ای را هم دستگیر کردند. لذا کسی جرات نکرد در ترکیه هر حرف بدون تحقیقی بزند.

سلیمی نمین در عین حال خاطرنشان کرد: ما روند مشارکت در مسائل را روز به روز گسترده‌تر می‌بینیم ولی طوری صحبت می‌کنیم گویا ایران فضای لازم را برای مشارکت در این امور ندارد. طبیعی است که اینها می‌تواند در انتخابات و مشارکت تاثیر داشته باشد و می‌تواند هم یاس ایجاد کند و هم می‌تواند موجب تشویق و ترغیب مردم در اداره امور خودشان شود.

تاثیرات مثبت اتفاقات سال قبل را در کشور خواهیم دید

وی افزود: من فکر می‌کنم ما هم از فضای انتقادی استفاده کنیم و هم به این مطلب توجه کنیم که در نهایت ما هستیم که باید تعاملاتی را با هم داشته باشیم تا بتوانیم فرصت را از دشمن برای دخالت در امور داخلی کشور بگیریم یعنی به بدخواهانی که می‌خواهند ما را در اداره جامعه مایوس کنند، فرصت ندهیم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره انتخابات آینده مجلس نیز گفت: خیلی زود است که درباره برگزاری انتخابات مجلس صحبت کنیم چراکه مولفه‌های مثبت و منفی بسیاری می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روند مشارکت مردم داشته باشد.