کاهش وابستگی به دلار با اجرای سیاست تهاتر

  جعفر قادری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید و ‌نامگذاری سال 1402 با عنوان « مهار تورم ، رشد تولید»، گفت : دو مشکل عمده کشور یکی موضوع تورم و دیگری بیکاری است که از سرجمع این دو به عنوان شاخص فلاکت یاد می‌شود. 

معاون اول کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی بیان داشت: متاسفانه سرجمع این دو موضوع در کشور، نرخ بالایی است.

رئیس کمیته‌ اقتصادی کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نه رشد اقتصادی بدون حل مشکل تورم مطلوب است و  نه تورم بدون حل مشکل رشد اقتصادی مناسب است و به هر دو باید همزمان پرداخته شود. بنابراین به جای اینکه برای حل رکود به تورم دامن بزنیم و یا تورم را حل کنیم که به رکود منجر شود، باید رکورد تورمی را حل کنیم و سیاست‌هایی را به کار بگیریم که هر دو همزمان حل شوند.

وی بیان داشت: الان طرح‌ها و پروژه‌هایی وجود دارد که دولت به آنها ورود کرده است، در حالی که بخش خصوصی می‌تواند اینها را  انجام دهد، بدون اینکه بار مالی برای بانک‌ها داشته باشد. 

قادری اظهار داشت: بسیاری از طرح‌ و پروژ‌ه‌های دولت باعث ناترازی سیستم بانکی می‌شود، در حالی که این کارها مانند طرح‌های راه‌سازی، انتقال آب و طرح‌های سدسازی توسط بخش غیردولتی قابل انجام شد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ورود بخش غیردولتی به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف به این معنی نیست که خصولتی‌ها را وارد کار کنیم، بلکه از توان و ظرفیت خصولتی‌ها باید به عنوان جایگزین نه بلکه باید به عنوان مکمل بخش خصوصی استفاده کنیم. 

وی افزود: الان این نگرانی وجود دارد که طر‌ح‌ها را به خصولتی‌ها واگذار می‌کنیم و این باعث می‌شود، بخش غیردولتی کاملا نگران باشد و وارد مسائل و موضوعات نشود و به عبارتی نتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و بعضا عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی باعث شده تا نقدینگی در اختیار این بخش مشکلاتی ار ایجاد کند، در حالی که مطلوب این است که نقدینگی به بخش‌های تولیدی وارد شود و برای حل مشکلات کشور استفاده شود.  

کاهش وابستگی به دلار با اجرای سیاست تهاتر

قادری گفت: برای توسعه طرح‌های اشتغال‌زا نیز باید صدور مجوز کسب و کارها و کارها تسهیل شود و دولت به این موضوع به صورت جدی‌تر توجه کند و با نهادها و مجموعه‌هایی که در مقابل قانون گردن کشی می‌کنند، برخورد شود. 

وی با بیان اینکه باید توان و ظرفیت‌ها را بکارگیریم که سرمایه‌ها از کشور خارج نشود، گفت: منافع دولتی باید در تامین مالی تولید و فراهم‌ساختن زیرساخت‌ها به کار گرفته شود. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش وابستگی به صادرات نفت، در این زمینه باید چه کاری انجام دهیم، گفت: تصور غلطی در دولت گذشته وجود داشت، مبنی بر اینکه  باید در بین کشورهای صادرکننده نفت جایگاه خودمان را حفظ کنیم، در حالی که این نگاه با دیدگاه مقام معظم رهبری کاملا در تضاد است و قبلا نیز این تذکرات به آقایان داده شد که شما نمی‌توانید دو هدف متضاد را همزمان با هم دنبال کنید. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید به سمت جدا شدن از خام‌فروشی حرکت کنیم، افزود: اگر بنا باشد همیشه به عنوان یک کشور عمده صادرکننده نفت خام مطرح باشیم، این موضوع کمکی به ما نمی‌کند و جایگاهی برای ما ندارد. عربستان هم سال‌ها این کار را دنبال کرده است و این کار چه جایگاهی برای این کشور داشته است؟ 

وی افزود: صادر کننده مطلق نفت خام به معنای تن دادن به تقسیم کاری است که در دنیا برای ما ترسیم کرد‌ه‌اند و تبعیت از این موضوع به منزله آن است که ما همواره نفت خام صادر کنیم و کالاهای مصرفی مورد نیاز خود را وارد کنیم در صورتی که نفت و گاز یک مزیت نسبی برای ما ایجاد می‌کند تا بتوانیم صنایع مرتبط با نفت و گاز را توسعه دهیم. 

رئیس کمیته‌ اقتصادی کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تبدیل کردن نفت خام به محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی از آسیب‌پذیری اقتصادمان کم می‌کند و باعث می‌شود تا فشارهای تحریم کاهش یابد، اما وقتی صادرکننده نفت خام باشیم، به راحتی قابل تحریم هستیم و از طرفی نیز ارزش افزوده آن نصیب دیگران می‌شود. 

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند یکی از آسیب‌ها و نقطه ضعف کشور ما وابستگی به درآمد نفت خام است و باید از آن جدا شویم. 

*  استفاده از روش تهاتر در تجارت با کشورهای چین، امارات، عراق و روسیه

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جدا شدن دلار از اقتصاد چگونه می‌توان به این مهم دست یافت، گفت: وقتی عمده تجارت کشورمان با کشورهایی مانند روسیه، چین، امارات و عراق است می توان از امکان کاهش وابستگی به دلار استفاده کرد. با توجه به این موضوع می‌توان برای تجارت از سیاست‌های تهاتری با این کشورها استفاده کرد و وابستگی به دلار را کم کنیم. 

وی اظهار داشت: یکی از آسیب‌هایی که در طول این مدت با آن مواجه بوده‌ایم این است که بخش عمده‌ای از درآمدهای ما با یک ارز و هزینه‌ها با ارز دیگر است، لذا وقتی تحریم باشیم تبدیل ارز و ایجاد تنوع در سبد ارزی ما را با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین باید نظام مبادله‌ای و تهاتری را در دستور کار قرار دهیم و از این امکان و فرصت استفاده کنیم و آسیب‌پذیری اقتصادی را کاهش دهیم تا تاب‌آوری اقتصادی ما در مقابل تکانه‌های بیرونی افزایش یابد.