چرا عده ای مقابل مصوبه مجلس در واردات خودرو ایستادند/عرضه خودرو در بورس اشتباه است

لطف‌الله سیاهکلی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در خصوص وضعیتی که صنعت خودرو به آن دچار شده اظهار داشت: متأسفانه ایرادی در بین مسئولان و سیاستمداران کشور وجود دارد که تمام مباحث را از منظر سیاسی می‌نگرند درصورتی‌که بسیاری از امور علمی و تجربه است.

وی افزود: مدت زیادی است که تمام متخصصان و صاحب‌نظران در باب خودرو، بازار و اقتصاد می‌گویند که مدیریت این عرصه‌ها دستوری نیست و این حرف درستی است. اقتصاد دستوری نیست که دستور بدهیم تورم پایین بیاید و قیمت‌ها کاهش یابد و کیفیت افزایش یابد. این‌ها امور دستوری نیست بلکه برای مدیریت درست باید از تکنولوژی و فناوری‌های نوین و دانش و تجربه مربوطه بهره گرفت.

سیاهکلی ادامه داد: باید از سایر کشورهایی که مسیر توسعه بازارها را طی کرده‌اند یاد بگیریم. ما که نباید از خودمان یک چرخه نو اختراع کنیم! در باب خودرو نیز بارها گفته‌ایم که این عرصه، سه کلیدواژه دارد. عرضه، تقاضا و رقابت.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: زمانی که سالیان سال شاهد هستیم که در بازار خودرو، تولید کمتر از تقاضا بوده است، تراکم تقاضا رخ می‌دهد. برخی می‌گویند این تقاضا کاذب است. اما پاسخ این است که اگر کاذب است بفرمایید و مدیریت کنید، چرا نمی‌توانید مدیریت کنید؟

وی تاکید کرد: تقاضای کاذب را که نمی‌توان مدیریت کرد و از طرف دیگر هم نمی‌شود که تقاضا برای 40 سال کاذب باشد. این‌یک فلسفه غلطی است که متأسفانه افراد ضعیف و کم‌توان پشت حرف‌های احساسی، مباحث تخصصی و علمی قایم می شوند و متأسفانه سال‌ها بر مسند ریاست می‌نشینند اما تبعاتش برای مردم است.

سیاهکلی گفت: با این‌وجود، اگر عرضه و تقاضا را محور قرار دهیم، تمام محاسبه گران و صاحب‌نظران گفته‌اند که ایران دست‌کم سالانه به 2 میلیون خودرو نیاز دارد. آیا می‌توانیم با تولید 800 هزار خودروی تولید داخل با وضعیت  و کیفیتی پایینی که دارند، پاسخگوی نیاز کشور باشند؟ فرض بر این باشد که حتی شرایط فعلی خودروهای تولید داخل را نیز بپذیریم و مردم از تمام کاستی‌ها بگذرند، اما آیا با 800 هزار خودرو می‌توانیم نیاز سالانه 2 میلیون خودرو را پوشش دهیم؟

چرا عده ای مقابل مصوبه مجلس در واردات خودرو ایستادند/عرضه خودرو در بورس اشتباه است

عضو کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد: از طرف دیگر مجلس که نمایندگان مردم هستند برای واردات خودرو تصمیم گرفته‌اند اما شاهد هستیم که از برخی افراد از یکسری جاها جلوی واردات را می‌گیرند! و مجدد در عرضه و تقاضا و برای اینکه ارز کشور برای واردات خودرو کافی باشد پیشنهاد دادیم که خودروی 3 الی 4 سال کارکرده را وارد کشور کنیم.

وی افزود: این درحالی‌که است که خودروهای 10 سال کارکرد خوب دنیا از خودروهای صفرکیلومتر داخلی از همه لحاظ بهتر است، اما آن‌کسانی که مشخص نیست چه کسانی هستند، این بخش را حذف می‌کنند. چرا این کار را می‌کنند؟ زیرا هنوز متوجه نشدند که نمی‌توان بازار را با فرمان مدیریت کرد. بازار عرضه و تقاضا و رقابت است.

سیاهکلی بابیان اینکه رقابت که وجود ندارد، عرضه و تقاضا نیز که با یکدیگر همخوانی ندارد، ابراز داشت: در این شرایط واردات نیز انجام نمی‌شود، پس مردم باید چه کنند؟ به نظر من مردم بروند برای خودشان گاری بسازند و برگردیم به عقب!ً مثلاً اسب وسط میدان بیاوریم، گاری به مردم بدهیم بهتر است. زیرا خودروهایی که امروزه در کشور تولید می‌شود وضعیتی بدتر از گاری دارند.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: مجلس برای برون‌رفت از شرایط اسفناک خودرو، راهکار داده است. راهکار این است که باید عرضه و تقاضا با یکدیگر بخواند. برای اصلاح عرضه مجلس تأکید کرده است که واردات خودرو نو و دست‌دوم صورت گیرد و در مقابل نیز کیفیت تولید داخل افزایش یابد و از پلتفرم‌های جدید استفاده کند نه اینکه خودروی 40 سال پیش را با تکنولوژی 50 سال پیش ‌تولید کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا کسی خودرویی نمی‌سازد که با تکنولوژی 50 سال پیش است. یکی از نشانه‌های مشهود آن آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرهاست که ناشی از همین خودروهای داخلی بی کفیت است. خطاب به تولیدکنندگان باید گفت که چنین خودروی بی‌کیفیتی را هم گران به مردم می‌دهید، هم بیماری برایشان دارد، هم محیط‌زیست را آلوده می‌کنید و هم هیچ مسئولیتی در قبال تولید خود ندارید. چه زمانی می‌خواهیم چنین مسئله و آسیبی را متوجه شویم؟

سیاهکلی تصریح کرد: در همین شرایط نیز شورای عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم می‌گیرد که جلوی واردات خودرو گرفته شود. این چه‌کاری است؟ چنین افرادی این حجم از دانش و علم را از کجا آورده‌اند که ما نداریم؟ 290 نماینده مجلس چنین مسئله‌ای نمی‌فهمند؟!

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: ما باید در یک نقطه‌ای جلوی این روند را بگیریم. ما باید به مردم خدمت کنیم، مردم ما 45 سال است که پای این انقلاب ایستاده‌اند، روبروی آمریکا، اسرائیل و دشمنان این انقلاب ایستاده‌اند و هنوز هم جان می‌دهند و خون می‌دهند و درست نیست که ما این‌گونه به مردم خود سرویس می‌دهیم. درصورتی‌که می‌توانیم با هزینه‌های بسیار کمتر می‌توانیم به مردم خدمات بهتر و بیشتری ارائه دهیم و رضایتمندی آن‌ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مسیر بهبود صنعت کشور مشخص است اما با برخی مسئولان شدنی نیست، گفت: برخی مسئولان در پیچ‌وخم مافیا گم‌شده اند .

عضو کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد:  این‌طور نمی‌شود ما این‌همه بگوییم و کسی گوش نکند! با این رویه مردم خسارت می‌بینند. علت گوش ندادنشان نیز سیاسی بازی است. حرف‌های تخصصی را سیاسی تعبیر می‌کنند. برخی فکر می‌کنند ما با فلان وزیر دشمنی داریم.

سیاهکلی ضمن بیان اینکه من بین مردم هستم و می‌دانم راجع به خودرو، صنعت و معدن چه می‌گویند، افزود: کشور ما فقط با مس می‌تواند اداره شود، حتی می‌توانیم باقی معادن را نیز کنار بگذاریم. اما چقدر از مس بهره‌برداری کرده‌ایم؟ امروزه مشکل بزرگ ما فقط خودرو نیست. درست است که با معیشت مردم در ارتباط است و مشکل عدیده‌ای را به وجود آورده است، اما باید بپرسیم وزیر فعلی صمت در حوزه صنایع و معدن و بازار چه کرده است؟

وی تأکید کرد: چند بار باید بگویم که در وزارت صمت چیزی به نام بازرگانی نداریم؟ بازرگانی تعطیل است و اصلاً چنین چیزی نداریم. وضع بازار و قیمت‌ها مشخص است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: دولت باید اصلاحاتی انجام و با مجلس همکاری کند. این‌همه نیروی کار انسانی قوی در کشور می‌شناسیم را باید سرکار ببریم نه افرادی که صلاحیت ندارند. اگر انتخاب مدیرها و وزیرها بر اساس انتخاب شخصی باشد مگر هرکدام ما چند شخص می‌شناسیم؟ لذا شناخت شخصی افراد، راه‌حل مشکلات نیست. باید سامانه داشته باشیم و افراد برجسته را به کار دعوت کنیم.

سیاهکلی افزود: بازار خودرو به سهل و سادگی قابل مدیریت است اما به شرطی که مسئله و مشکل را بدانیم. راه‌حل مسئله نیز مبرهن و بازگو شده است؛ که افزایش تولید و ایجاد یک بازار رقابتی است. این رقابت نیز باید ترکیبی از واردات خودرو صفر و کارکرده باشد. با این روند خواهیم دید که در کمتر از 6 ماه بازار خودرو تثبیت می‌شود.

وی گادامه داد: اما چرا این راهکار ساده که همگان می‌دانیم درست است اجرایی نمی‌شود؟ اما برعکس، حرف غلط فوری به عرصه اجرا می‌رود مانند عرضه خودرو در بورس. من بارها گفتم و اثبات نیز شد و همه نیز متوجه شدند که عرضه در بورس چه‌کار اشتباهی بود. این خسارتی که باعرضه خودرو در بورس به مردم وارد شد ر ا چه کسی باید جبران کند؟

این نماینده مجلس بیان کرد: ما نه‌تنها باید افرادی که به ملت و کشور خسارت می‌زنند را از مسند برکنار کنیم بلکه قوه قضائیه وارد عمل شود و مسببان این اتفاق هرکس می‌خواهد باشد، حتی اگر خود من باعث خسارت به ملت و کشور شدم باید محاکمه شود و مشخص شود چه کسی مقصر است.