ایران قطعنامه سیاسی شورای حقوق بشر را مردود اعلام کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۱۵ فروردین ماه به قطعنامه سیاسی حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش نشان داد.

قطعنامه پیشنهادی انگلیس و ایسلند درباره وضعیت حقوق بشر در ایران امروز با ۲۳ رای مثبت، ۸ رای منفی و ۱۶ رای ممتنع در شورای حقوق بشر تصویب شد.

در همین خصوص ناصر کنعانی در واکنش به این اقدام، طرح قطعنامه وضعیت حقوق بشر در نشست پنجاه و دوم شورای حقوق بشر را که مبتنی بر نگرش گزینشی، غرض ورزانه، تقابل آمیز و با اهداف سیاسی تهیه و تصویب شده است را مردود شمرد و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه تحمیلی علیه ایران را محکوم کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه پیشداوری‌ها و قضاوت‌های عجولانه درج شده در این قطعنامه که پیش نویس آن با حمایت برخی کشورهای غربی با هدف کمرنگ کردن پیشرفت‌های حقوق بشری صورت گرفته در جمهوری اسلامی ایران، تهیه و تصویب شده است، آن را کاملا بی اعتبار می‌کند، افزود: نگرش گزینشی، غرض ورزانه، تقابل آمیز به مقوله حقوق بشر، خروجی بهتر از این قطعنامه نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین سوءاستفاده از سازوکارهای سازمان ملل برای کسب اهداف سیاسی از سوی برخی از کشورهای عضو را عادتی ناپسند خواند و دستکاری آشکار حقوق بشر برای اهداف سیاسی از جمله در ارائه تبعیض آمیز قطعنامه‌های کشوری در شورای حقوق بشر را مایه تاسف دانست. 

وی با ذکر این نکته که شورای حقوق بشر نهاد اصلی سازمان ملل متحد برای ترویج و حمایت از حقوق بشر مبتنی بر همکاری و گفت‌وگو و محلی برای گفتمان حقوق بشری در بین دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و سایر ذینفعان است، تصریح کرد: استفاده ابزاری و سیاسی از این نهاد رویکردی است که کشورهای غربی با اتخاذ آن موجبات تضعیف اعتبار تصمیمات و قطعنامه‌های آن شده‌اند.

کنعانی همچنین گفت: آنچه طی یک دهه اخیر در قطعنامه‌های شورای حقوق بشر اتفاق افتاده، عملا اتهام زنی یک طرفه از سوی بانیان این قطعنامه و حامیان دستورکار گزارشگر ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و کشورهایی که خود ناقض حقوق دیگر ملت‌ها هستند، نمی‌توانند در مقام مدعی و یا قاضی وضعیت حقوق بشر بنشینند، بلکه بایستی پاسخگوی جنایات خود در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در کشورهای خود و دیگر کشورهای جهان باشند.

به گزارش فارس، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ نیز از رویکرد گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت انتقاد کرده بود.وی در سخنرانی خود در واکنش به گزارشی که گزارشگر ویژه در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به نشست ۵۲ شورای حقوق بشر ارائه کرد، اظهار داشت: ادعاهای گزارشگر ویژه در گزارش خود تکرار ادعاهای تعدادی از دولت‌های غربی و رسانه‌های آنها و گروه‌های تروریستی مستقر در کشورهایشان است که سعی می‌کنند تصورات خود را به عنوان واقعیت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند. این در حالی است که به گواه تمام کسانی که وضعیت ایران را از درون ایران و از نزدیک دنبال می‌کنند، آنچه در رسانه‌های غربی گفته می‌شود با واقعیت‌های موجود در صحنه تفاوت چشمگیری دارد.

لازم به ذکر است، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در نشست مقامات عالی پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر در ژنو شرکت و مواضع حقوق بشری ایران را تشریح کرد.