هیات عربستانی در تهران و مشهد پیگیر بازگشایی سفارت و کنسولگری است

 ناصر کنعانی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه به پرسش‌های خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی اظهار داشت: بر اساس توافقاتی که میان دو طرف ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور و فعال سازی روابط صورت گرفت، هیات فنی عربستان سعودی روز شنبه وارد تهران شد که هم در تهران و هم در مشهد اکنون مشغول بررسی شرایط و ساز و کارهای مناسب و زمینه سازی برای بازگشایی سفارت عربستان در در تهران و سر کنسولی آن در مشهد هستند.

وی افزود: بر مبنای همان توافق ما طی چند روز آینده شاهد عزیمت هیات جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی خواهیم بود که انشاءلله زمینه‌های بازگشایی سفارت و کنسولگری و نمایندگی جمهوری اسلامی نزد سازمان همکاری اسلامی را در جده فراهم کنند.

کنعانی در ادامه یکی از محورهای مذاکرات وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن را اقدامات اجرایی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری های دو کشور دانست و گفت: طبق بیانیه مشترک وزرای خارجه دو کشور، عملاً روابط رسمی دو کشور ایران و عربستان سعودی برقرار شده است و برای فعال سازی روابط و فعالیت سفارتخانه ها و نمایندگی های سیاسی و کنسولی دو کشور نیازمند اقدامات اجرایی بودیم و بنابراین توافق شد که به سرعت هیات های دو کشور به سمت کشور مقابل عزیمت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی این نکته را نیز گفت که برای فعال سازی سفارتخانه ها و نمایندگی هایی که طی چندین سال از خدمات دهی خارج بودند، نیازمند برخی اقدامات اجرایی هستیم که در حال انجام است و با تکمیل آن، تبادل سفرای دو کشور انجام خواهد شد.

کنعانی این نکته را نیز یادآور شد که توافق بین تهران و ریاض بازخوردهای بسیار مثبتی را در سطح منطقه و بین الملل به دنبال داشته است و حتماً تاثیرات مثبت و ایجابی در تقویت همکاری برای افزایش ثبات و امنیت و همچنین تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری نه تنها میان دو کشور بلکه کشورهای منطقه خواهد داشت.

وی در ارزیابی خود از نقش چین در میانجی‌گری میان ایران و عربستان گفت: در پرتوی اراده سیاسی رهبران دو کشور ایران و عربستان برای اینکه صفحه جدیدی در روابط میان دو کشور باز شود در بغداد و در عمان پیش از این گفت‌وگوهایی صورت گرفته بود. با نگاه مثبتی که دولت چین برای استفاده از ظرفیت‌های خود برای تکمیل این روند و شکل‌گیری تحول سازنده جدید در مناسبات ایران و عربستان داشت دو کشور ایران و عربستان از این اراده و خواست و اقدام توأم با حسن نیت دولت چین استفاده کردند و با استفاده از حسن میزبانی چین این توافق بسیار مهم را انجام دادند.

کنعانی خاطرنشان کرد: همانطور که قبلا در بیانیه مشترک دو کشور هم اعلام شد نقش چین در این ارتباط نقش سازنده‌ای بود که جای تقدیر و تشکر و قدردانی است. این اتفاقی است که نه‌تنها عربستان و ایران بلکه چین و همه کشورهای منطقه‌ای از این اقدام منتفع خواهند شد و امیدوار هستیم همه کشورهایی که توان و ظرفیتی برای نقش‌آفرینی در جهت حل و فصل اختلافات و پایان بخشیدن به بحران‌ها دارند از رویکردها و ظرفیت‌های خود مشابه دولت چین برای چنین نقش‌آفرینی‌هایی استفاده کنند.

وی درباره توافقات ایران و عربستان و تاثیر آن در حوزه‌های اقتصادی گفت: همانطور که در نشست اول پکن اعلام شد طرفین توافق کردند که به دو موافقتنامه همکاری‌های جامع اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ورزشی میان دو کشور که در سال ۱۳۷۷ امضا شده بود، برگردند و آن را اجرا کنند. در نشست اخیر وزرای خارجه دو کشور در پکن هم بار دیگر بر این موضوع تاکید شد. علاوه بر تاکید بر اجرایی بودن آن موافقتنامه طرفین اعلام کردند که آمادگی دارند زمینه تبادل هیات‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را در دو بخش دولتی و خصوصی فراهم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضوع برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هم در نشست وزرای خارجی دو کشور در پکن مطرح شد و در حال حاضر امیدوار هستیم با فعال شدن گام به گام روابط رسمی دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها بتوانیم زمینه تشکیل کمیسیون مشترک تهران و ریاض را فراهم کنیم زیرا پیش از این ۸ دور برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک میان دو کشور را داشتیم.

کنعانی یادآور شد: بنابراین زمینه قبلی میان دو کشور وجود دارد و با برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور زمینه فراهم است که ابعاد همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور رونق جدیدی پیدا کند. علاوه بر آن در بحث سرمایه‌گذاری طرفین در مذاکره و در بیانیه مشترک بر تمایل برای فعالیت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی تاکید شد.

وی بیان کرد: نکته دیگری که می‌تواند این موضوع را در بحث اقتصادی و تجاری تسهیل کند تاکید طرفین در مذاکرات در بیانیه بر تسهیل خدمات روادیدی برای شهروندان دو کشور است که شهروندان دو کشور بتوانند با اخذ روادید آسان سفر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این موضوع هم در ارتباط با شهروندان برای سفرهای زیارتی و هم در ارتباط با سفرهای تجار و بازرگانان مطرح است و موضوعیت دارد. مضافا اینکه به زمینه عزیمت عزیمت شهروندان عربستانی به تهران و به شهرهای جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند. در مجموع توافقات انجام شده اند از همه ظرفیت‌های لازم برای اینکه ما شاهد شکل‌گیری فصل جدیدی از همکاری‌های میان دو کشور باشیم برخوردار است.

کنعانی درباره تاثیر مثبت توافق ایران و عربستان بر پرونده بحران سیاسی و اقتصادی لبنان گفت: موضوع لبنان از پرونده‌های مهم منطقه‌ای است و نگاه جمهوری اسلامی نسبت به پرونده لبنان کاملا واضح و روشن است. طرف‌های سیاسی لبنان لازم است بدون مداخله خارجی در موضوع تحولات سیاسی و ساز و کارهای سیاسی این کشور مشخصا تعیین رئیس جمهور به توافق برسند و مبتنی بر منافع ملی تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: مداخله خارجی در مسائل داخلی لبنان کمک کننده نخواهد بود اما اینکه کشورها به شکل‌گیری فضای مثبتی برای تحقق توافق میان طرف‌های داخلی در لبنان کمک کنند امر قابل قبولی است.ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و ظرفیت‌های خوبی برای کمک به تحکیم ثبات و آرامش در لبنان داریم. در صورتی که طرف‌های لبنانی از جمهوری اسلامی تقاضا کمک کنند جمهوری اسلامی همانطور که پیش از این کمک کرده است آمادگی کمک و مساعدت در این زمینه را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مناسبات میان عربستان و لبنان هم مناسبات دوجانبه‌ای است که در چارچوب خود تنظیم و تعریف خواهد شد اما به‌طور عام ثبات و آرامش در هر نقطه‌ای در منطقه‌ای که در آن به سر می‌بریم می‌تواند تاثیرات آنی و فوری و تدریجی بر دیگر پرونده‌های مهم و داغ در منطقه داشته باشد و مسئله لبنان هم از این قاعده مستثنی نیست و امیدواریم طرف‌های لبنانی با نگاه به مصالح و منافع ملی در این زمینه به توافق‌های لازم دست پیدا کنند و شاهد تکمیل روند سیاسی در آینده نزدیک در لبنان باشیم.

استقبال ایران از ابتکارات سیاسی برای حل بحران یمن

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات یمن و مذاکرات اخیر برای حل بحران این کشور سوال شد که در وی پاسخ داد: ما در موضوع یمن شاهد تحولات و تحرکات جدیدی هستیم؛ جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز این بحران در ارتباط با یمن دارای موضع اصولی شفاف و اعلام شده بوده است و تاکید داشته که تنها راهکار برای حل بحران، راهکار سیاسی است به گونه ای که همه طرف‌های یمنی در آن حضور پیدا کنند و مبتنی بر مصالح و منافع ملت یمن درباره سرنوشت این کشور و تشکیل حکومت در آن تصمیم بگیرند.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط به عنوان کشوری صاحب نقش در مسائل منطقه‌ای شناخته می شود و راهکار سیاسی خود را نیز ارایه کرده بود، افزود: ایران معتقد است می توان در چهارچوب ابتکارات سیاسی به دور از توسل به روش های نظامی به بحران یمن خاتمه بخشید.

وی با یادآوری اینکه ایران همواره از روند آتش‌بس در یمن حمایت کرده است، یادآور شد: ایران از تمدید آتش‌بس به گونه‌ای که منجر به رفع کامل محاصره یمن و ارسال بدون محدودیت کمک های انسانی به مردم مظلوم یمن بشود، حمایت می‌کند تا به آتش بس پایدار و به شکل گیری یک راهکار سیاسی کمک کند.

وی این نکته را نیز متذکر شد که ایران همواره تاکید کرده است که این ملت یمن هستند که باید درباره آینده کشور و حکومتشان تصمیم بگیرند و کسی حق ندارد به جای ملت یمن در ارتباط با سرنوشت سیاسی مردم این کشور تصمیم گیری کند و یا موضوعی را بر اراده سیاسی ملت یمن تحمیل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با یادآوری اینکه ایران در زمینه روند مذاکرات میان طرف‌های یمنی همواره نقشه مثبت و موثری ایفا کرده‌است، به سفر اخیر فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در موضوع یمن اشاره کرد و گفت که گفتگوها و مذاکرات بسیار خوبی را در دوره‌های مختلف در این زمینه داشته ایم و آنها نیز از نقش ایران در موضوع یمن استقبال کرده اند.

کنعانی یادآور شد: ایران به پیشبرد طرح ها و ابتکارات صلحی که دولت عمان در ارتباط با یمن دنبال می کند، کمک کرده است و همچنان در همین مسیر قرار دارد و هر جایی که نیاز به ایفای نقشی باشد یا هر کدام از طرف ها اعم از طرف‌های یمنی یا طرف‌های منطقه آیا از سوی سازمان ملل متحد از نقشه کمک کننده و تسهیل کننده های درخواست بشود، کمک می کنیم.

وی اضافه کرد: امیدوار هستیم با توجه به شرایط جدیدی که در منطقه شاهد هستیم، شاهد شکل گیری آتش بس پایدار و آماده شدن زمینه برای شکل‌گیری یک روند سیاسی پایدار متناسب با منافع ملت یمن با مشارکت همه طرف‌های یمنی باشیم به گونه‌ای که هم منافع و مصالح و امنیت یمن و هم امنیت و مصالح کشورهای همسایه تامین شود.

سالی توام با موفقیت های برجسته در عرصه سیاست خارجی داشتیم

ما یک سال پر تلاش را در حوزه سیاست خارجی پشت سر گذاشتیم و به رغم تلاش هایی که از سوی طرف های مشخص برای ایجاد مشکل برای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت تا امنیت، ثبات و آرامش ملت ایران را دچار اخلال کند، یکسال پرتلاش و توأم با موفقیت های برجسته را داشتیم.

وی ادامه داد: کارنامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سالی که گذشت هم در حوزه مناسبات با همسایگان و هم با کشورهای خارج از منطقه، توام با موفقیت های بسیار چشمگیر و برجسته است.

کنعانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال در حوزه سیاست خارجی، افزود: توصیه ایشان در حوزه دیپلماسی در سال جدید، افزایش ابتکار تحرک و فعالیت در عرصه سیاست خارجی و بهره‌برداری حداکثری از فرصت ها در جهان توجه بود که امیدواریم بتوان با تلاش حداکثری بتوانیم منویات ایشان را جامه عمل بپوشانیم.

رژیم صهیونیستی از هیچ فرصتی برای ادامه تجاوز خود علیه ملت مظلوم فلسطین فروگذار نمی کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدا به آخرین تحولات فلسطین اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی به رغم دست و پنجه نرم کردن با بحران های متراکم داخلی با تنش هایی که در داخل رژیم وجود دارد و شکاف گسترده سیاسی و اجتماعی که در اراضی اشغالی فلسطین شاهد هستیم، اما باز هم به دلیل ماهیت جنایتکارانه خود به دنبال انتقال بحران از اراضی اشغالی به سرزمین‌های فلسطینی و دیگر مناطق در حوزه پیرامونی هستیم.

وی با اشاره به حملات جدید رژیم صهیونیستی به مناطق فلسطینی بویژه غزه، اقدامات تروریستی این رژیم در کرانه غربی رود اردن را محکوم کرد.

کنعانی همچنین یادآور شد: این رژیم اقدامی جنایتکارانه و متجاوزانه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه انجام داد و تعدی و اهانت و هتک حرمتی که نسبت به مقدسات مسلمانان به ویژه مسجد الاقصی انجام داد، یک بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی از هیچ فرصتی برای ادامه اقدامات تجاوزکارانه جنایتکارانه خود علیه ملت مظلوم فلسطین و علیه کشورهای منطقه و همجوار فروگذار نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز شاهد بیداری امت اسلامی هستیم، افزود: امروز شاهد توجه بیش از پیش ملت‌ها و دولت‌های اسلامی نسبت به مسئله فلسطین و حمایت از ملت مظلوم فلسطین هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس به عنوان یادگار امام راحل، اظهار داشت: اطمینان داریم امسال هم شاهد خروش ملت‌های مسلمان و همه ملت‌های آزاده جهان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و حقوق مسلم فلسطینیان ها در تشکیل دولت فلسطینی خواهید بود.

کنعانی یادآور شد: در روزهای اخیر هم با توجه به تفاوت های زمان و فرصت هایی که در کشورها وجود دارد، شاهد برگزاری نشست ها و اجتماعات بسیار خوبی در تعداد قابل توجهی از کشورها در حوزه های جغرافیایی مختلف از جمله در اروپا و حتی در آمریکا بوده و اطمینان داریم در طول روزهای آینده شاهد برگزاری چنین نشست ها و تجمعات پر شکوهی در تجلیل از ابتکار امام راحل مبنی بر نامگذاری جمعه آخر ماه رمضان به نام روز جهانی قدس و همچنین در محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و حمایت از حقوق حقه ملت فلسطین خواهیم بود.

وی افزود: ملت ایران نیز در جمعه پیش رو حضور حماسی خود را در حمایت از ملت فلسطین یک بار دیگر به رخ جهانیان خواهند کشاند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس در موضوع فلسطین و محکوم نمودن حملات صهیونیست ها به مناطق فلسطینی اظهار داشت: نقش حمایتی جامعه بین المللی از ملت مظلوم فلسطین و حقوق ملت فلسطین یک ضرورت است و همه کشورهای دنیا بر مبنای مسئولیت های بین المللی و مسئولیت های انسانی و اخلاقی مسئولیت دارند که از حقوق ملت فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر حمایت کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید هم به طور مستقل و هم به صورت چندجانبه نقش جدی تر و مهمتری در موضوع فلسطین داشته باشند، گفت: در چارچوب ساز و کارهای چند جانبه از جمله سازمان همکاری اسلامی هم نقش کشورهای اسلامی در حمایت از ملت فلسطین به صورت سیاسی و به صورت کمک در مجامع بین المللی بسیار تعیین کننده است.

کنعانی این نکته را نیز گفت که کشورهای اسلامی مسئولیت دارند مانع استفاده رژیم صهیونیستی از فضاهای سیاسی منطقه برای انحراف از اذهان عمومی دنیا از مسئله فلسطین شوند.

وی با تاکید بر اینکه وجود رژیم صهیونیستی در منطقه تهدیدی فراگیر برای امنیت و ثبات همه کشورهای منطقه است، افزود: ملت فلسطین هم در جهت احقاق حقوق حقه خود تلاش و مبارزه می کنند و هم عملاً در خط مقدم مبارزه با رژیمی است که همواره صادرکننده بی‌ثباتی، ناامنی و تروریسم به کل کشورهای منطقه بوده است.

وی تاکید کرد: کمک به مردم مظلوم فلسطین، هم حمایت از مظلوم است و هم اقدام توأم با تدبیر و دوراندیشی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی و صدور تروریسم سازمان یافته به منطقه به شمار می رود.

کنعانی در ادامه به تماس های تلفنی رئیس جمهور کشورمان و وزیر امور خارجه با همتایان خود در کشورهای اسلامی در موضوع فلسطین اشاره کرد و اظهار داشت: در این گفت و گوها ضمن تاکید بر نقش سازمان همکاری اسلامی در حمایت از مسئله فلسطین، بر ضرورت تشکیل جلسه فوری و فوق العاده این سازمان برای بررسی شرایط جدید فلسطین و اقدام منسجم و هماهنگ برای پیشگیری از استمرار تجاوزات رژیم صهیونیستی در حق ملت مظلوم فلسطین و نیز تجاوزهای این رژیم علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و پیشگیری از استمرار هفته حرمت نسبت به مقدس مقدسات مسلمانان از جمله مسجد الاقصی تاکید شد تا شاهد اقدام منسجم کشورهای اسلامی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات نظامی از سوی رژیم صهیونسیتی و ارتقای نیروی آمریکا در سوریه اظهار کرد:‌ موضع ما درخصوص تحرکات نظام در سوریه روشن است. اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در جغرافیای سوریه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و نقض قوانین مقررات بین‌المللی است و مستوجب واکنش جدی و مسئولانه از سوی سازمان ملل متحد، شورای امنیت و همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد است.این اقدامات کاملاً متجاوزانه و محکوم است.

کنعانی ادامه داد: حضور نظامی آمریکا در سوریه اشغالگرانه است و هیچ مبنای قانونی ندارد مبتنی بر هیچ گونه مصوبه بین‌المللی و دعوت دولت سوریه از این کشور هم نیست و برعکس دولت سوریه تاکید می‌کند حضور آمریکا در اینجا غیرقانونی است. بنابراین نفس حضور آمریکا غیرقانونی و اقدامات نظامی آمریکا در آنجا اشغالگرانه و متجاوزان است و باید فورا پایان بخشیده شود.

برنامه سفر وزیر حمل و نقل عراق: ایجاد خط ریلی شلمچه - بصره

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت ایران همواره در جهت کمک به تحکیم ثبات امنیت و آرامش در عراق تلاش کرده است و شریک مهم و اثرگذاری برای دولت و ملت عراق در تثبیت شرایط سیاسی در این کشور و تحکیم ثبات و امنیت و همچنین مقابله با تروریسم و پدیده شوم تروریسم تکفیری در این کشور بود، گفت: درباره روابط دوجانبه ما در طول سالهای گذشته سنگ بنای بسیار خوبی را در روابط دوجانبه با همت دو دولت بنیانگذاری کردیم و روابط دو کشور ریل مناسبی را در اختیار دارد.

وی با یادآوری اینکه ایران و عراق علاوه بر حوزه های سیاسی و امنیتی، در حوزه های اقتصادی هم شاهد روابط بسیار گرم و نزدیک و توأم با تامین منافع مشترک برای طرفین هستند، حجم مبادلات تجاری دو کشور را قابل توجه توصیف و دو کشور را از شرکای تجاری تراز اول منطقه‌ای با یکدیگر دانست.

کنعانی درباره درباره سفر وزیر حمل و نقل عراق به تهران توضیح داد: این سفر در استمرار گفتگوها و مذاکرات دو کشور برای تقویت همکاری های دو جانبه از جمله در زمینه حمل و نقل بوده است زیرا افزایش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور نیازمند ایجاد زیربناها و زیرساخت‌های لازم در حوزه ترانزیتی و حمل و نقلی است.

وی ادامه داد: مهمترین موضوعی که درباره سفر وزیر حمل و نقل عراق به تهران وجود دارد، توافق دو کشور برای ایجاد خط ریلی شلمچه - بصره است که برای تحقق آن به ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی نیاز داریم تا شبکه راه آهن دو کشور به یکدیگر متصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه توافق اخیر تهران و بغداد در این زمینه را یک توافق عملیاتی دانست و افزود: دولت عراق در این ارتباط تعهد لازم را پذیرفته و متعهد شده است که زمینه اقدام را فراهم کند.

وی یادآور شد: تحقق این امر نیازمند تاسیس پل روی اروند رود (شط العرب) است که جمهوری اسلامی ایران در رابطه مسئولیت اجرای آن را پذیرفت و به دلیل اینکه این منطقه از مناطق جنگی در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و آلوده به مناطق مین گذاری شده است، قرار شد که طرف عراقی با آزادسازی زمینه های پیرامون پل آن را در اختیار طرف ایرانی قرار دهد تا پروژه اجرایی شود.

کنعانی مدت زمان اجرای این پروژه را حدود یک سال و نیم ذکر کرد و گفت: اتصال شبکه ریلی ایران و عراق نه تنها تامین کننده منافع دو کشور خواهد بود بلکه زمینه اتصال خطوط ریلی ایران به عراق با کشورهای پیرامون از جمله اردن سوریه و ترکیه را فراهم می‌کند و امکان استفاده از شبکه ریلی مسیر کریدور ترانزیتی شمال جنوب را برای عراق و دیگر کشورهای منطقه فراهم خواهد کرد و می توان گفت که منافع دوجانبه ایران و عراق و کشورهای منطقه را در پی خواهد داشت.

واکنش سخنگو به کنجکاوی رسانه‌ها به تحول در پست‌های دیپلماتیک

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تفسیرهای نامناسب در رسانه های آذربایجانی علیه ایران سوال شد که کنعانی در پاسخ به موضوع مطرح شده در رسانه ها درباره تغییر سفیر اشاره کرد و گفت که رسانه‌ها علاقه مند هستند که درباره تغییر و تحول پست های دیپلماتیک کنجکاوی نشان دهند و این کار جزو علایق همیشگی رسانه‌ها و مطبوعات بوده است؛ ما خورده نمی گیریم که علاقه‌مند پیگیری تغییر و تحولات  باشد اما باید گفت که تغییر و تحولات پست های دیپلماتیک در وزارت خارجه یک امر معمول و اداری و مرسوم است و اتفاق جدیدی در ارتباط با آذربایجان قرار نیست بیفتد؛ دوستان پیش از موعد به استقبال می روند و گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کند که در مجموع جزء موضوعات مورد علاقه رسانه هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین یادآور شد: درباره مسائل و تحولات قفقاز هیچگونه نکته جدیدی بر مواضع گذشته جمهوری اسلامی در ارتباط با تحولات این منطقه نداریم که بخواهیم در این جلسه اضافه کنم؛ درباره موضوع حفظ مرزهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر بر مواضع گذشته خود تاکید داریم و بر این باور هستیم که مسائل بحرانی در منطقه می بایست در چهارچوب رویکردهای سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد و تنش ها و برخورد های نظامی کمکی به حل و فصل مسائل بحران ها در منطقه نخواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اختلافات پیش آمده با جمهوری آذربایجان گفت: کشورهای همسایه باید روی منافع مشترک تمرکز کننده و اجازه سوء استفاده را به کسانی که مایل هستند با ایجاد اختلاف و تنش میان کشورهای منطقه و همسایه منافع نامشروع خود را محقق کنند، ندهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: درباره مسایلی که میان دو کشور وجود دارد، همواره بر ضرورت توسل به چهارچوب های سیاسی و گفتگو و پرهیز از طرح مسائل اختلافی در پشت تریبون ها و از فضای رسانه ها تاکید کرده ایم و همچنان نیز تاکید داریم که روابط میان دو کشور همسایه، برادر و مسلمان دشمنانی دارد که مایل نیستند این روابط مبتنی بر حسن همسایگی و احترام متقابل شکل بگیرد و به پیش برود.

وی افزود: با وجود همه مسائل تنش آلودی که متاسفانه در روابط شکل گرفت، تلاش کرده ایم که با توسل به روش های دیپلماتیک به ایجاد آرامش در روابط کمک کنیم و زمینه رفع سوء تفاهم ها را در قالب گفتگوهای دوجانبه فراهم کنیم.

وی اتفاقا اخیر صورت گرفته از سوی آذربایجان علیه کشورمان را شتابزده، احساسی و غیرسازنده دانست و گفت: با ابتکار عمل دیپلماتیک ایران، گفتگوی تلفنی میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان انجام شد که گفتگوهایی مثبت، سازنده و همراه با بیان اراده سیاسی برای گفتگو و ادامه گفتگو ها به منظور ایجاد آرامش بود تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود.

کنعانی تاکید کرد: ما روابط را در مسیر طبیعی خود هدایت و دنبال کنیم و از ماحصل این گفتگوها ارزیابی مثبتی داریم و تلاش خواهیم کرد متناسب با هم گفتگو های انجام شده و توافقی که میان دو وزیر صورت گرفت، با هماهنگی با طرف آذربایجانی گام های بعدی را انجام دهیم که بتوانیم فضای موجود را میان دو کشور تدبیر و مدیریت کنیم و روابط را به روند صحیح خود برگردانیم و مانع از ایجاد فرصت برای بدخواهان برای روابط دوجانبه شویم.

وی ابزار امیدواری کرد که با کمک دولت جمهوری آذربایجان بتوان در این زمینه گام‌های جدیدی برداشت.

آخرین وضعیت روابط دیپلماتیک با بحرین و امارات

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت روابط دیپلماتیک با بحرین و امارات سوال شد که توضیح داد: درباره موضوع بحرین هیاتی از ایران به بحرین رفته تا روند استفاده سفارتخانه ها در این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

وی با بیان اینکه از سرگیری روابط رسمی ایران و عربستان فضای مثبت در منطقه ایجاد کرده است، اظهار داشت: درباره بحرین ما به طور عام شاهد شکل گیری یک فضای مثبت توام با خوش بینی نسبت به افق های جدید روابط دو کشور هستیم اما مایل هستم به استقبال در حوزه اعلامی و خبری به استقبال تحولات آتی نرویم و اجازه بدهیم کارها و تحولات در مسیر و مجرای سیاسی خود پیش برود.

کنعانی گفت: هیات اعزامی برای بررسی آخرین وضعیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی در بحرین به این کشور سفر کرده بود و شاهد همکاری بسیار خوب توام با حسن نیت طرف بحرینی با هیات جمهوری اسلامی ایران بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هیات اعزامی دوم هم هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران بود که برای شرکت در نشستی به منامه سفر کرده بود که در چهارچوب این حضور، فرصت هایی برای گفتگوهای دوجانبه پارلمانی میان هیات های پارلمانی ایران و بحرین فراهم و گفتگوهایی مثبت و همراه با حسن نیت صورت گرفت و در  مجموع باید منتظر ابتکارات و تحولات آتی میان روابط دو کشور باشیم.

وی درباره امارات نیز روابط تهران - ابوظبی را رو به جلو توصیف کرد و گفت: به ویژه بعد از بازگشت سفیر امارات به تهران و ابتکاراتی که صورت گرفت، ما شاهد ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه های مختلف بوده‌ایم و هیئت های مختلفی در سطوح مختلف میان دو کشور تبادل شد و گفتگو های خوبی صورت گرفت.

کنعانی افزود: در مجموع ما شاهد روند رو به جلو و تقویت همکاری ها در روابط دوجانبه ایران و امارات هستیم؛در ارتباط با سفرهای مقامات عالی دو کشور هم هماهنگی ها و گفتگوها در حال انجام است که در زمان مناسب خود اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم و تبادیل زندانیان

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه سوال کرد که آیا شاهد گشایش در پرونده های دیگر مانند پرونده هسته ای، مذاکرات رفع تحریم و تبادل زندانیان به خصوص با آمریکا خواهیم بود؟ که کنعانی در پاسخ گفت: دولت سیزدهم از ابتدا حوزه همسایگی منطقه‌ای و آسیا را اولویت خود قرار داده است و در همین چهارچوب دستگاه دیپلماسی تلاش های خود را ارتقا داد و از فرصت های خوبی که در منطقه وجود داست برای شکل گیری فضای همکاری و ایجاد فصل جدید از همکاری های دوجانبه و چندجانبه بهره برد.

کنعانی ادامه داد: تمرکز دولت بر همسایگان و منطقه آسیا و شرق به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود در دیگر حوزه های جغرافیایی نیست و یا توجه بر مناسبات همسایگی به معنای غفلت از پرونده‌های مهم باقی مانده از قبل از جمله موضوع هسته ای نیست و ما همواره اعلام کرده ایم که روابط میان کشورها مسیر دوطرفه و نیازمند وجود اراده سیاسی مشترک برای شکل گیری روابط میان کشورها در مسیرهای مورد علاقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: اروپا در طول چند ماه گذشته با تمرکز بر موضوعات حاشیه‌ای و اولویت بخشیدن به مداخله در امور داخلی ایران از فرصت‌های تنظیم و تقویت روابط دوجانبه کرد و زمان بسیار قابل توجهی را از دست داد در این ارتباط تصمیم در اختیار اروپا است و می تواند فرصت های گذشته را به جبران و خطاهای گذشته را اصلاح کند و به مسیر روابط دوجانبه تمرکز کند.

وی افزود: در این ارتباط شاهد برخی اقدامات و ابتکارات سیاسی جدید از سوی برخی از کشورهای اروپایی به صورت دوجانبه و از سوی برخی کشورها در قالب ابتکارات چند جانبه بوده ایم که گفتگوهای خوبی صورت گرفت ما نفس انجام این گفتگوها را مثبت و مفید می دانیم؛ اینکه تمایل به گفتگو دارند و مایل هستند مسائل را در چارچوب گفتگوهای سیاسی مطرح کنند این رویکرد مثبتی است و جمهوری اسلامی ایران از این رویکرد استقبال می‌کند و متناسب با هر گام مثبتی انجام بدهند گام مثبت متقابل از سوی ایران برداشته خواهد شد.

کنعانی اظهار داشت: دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست و اروپا فقط سه کشور اروپایی نیستند روابط ما با تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی روابط خوبی است و در مسیر طبیعی در حال پیشرفت است در موضوع هسته‌ای هم این موضوع مستثنا از رویکرد کلی دولت جمهوری اسلامی نیست ما این موضوع را به عنوان یکی از موضوعات مهم سیاست خارجی دولت از ابتدای شکل‌گیری مورد توجه قرار دادیم و پای میز مذاکره حاضر شدیم و گفتگو های متعدد و طولانی نیز در این زمینه انجام شد.

وی با یادآوری اینکه در طول مذاکرات پیش نویس هایی بین هیات ها رد و بدل شد، افزود: همانطور که ایران بارها اعلام کرده است، آماده جمع بندی مذاکرات و زمینه‌سازی برای اجرای آن است تا همه طرف ها و همه اعضای برجام به تعهدات و مسئولیت های خود در چارچوب آن برگردند.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با رعایت اصول منافع ملی و خطوط قرمز خود، همواره اعلام کرده است برای بازگشت به توافق آمادگی دارد لذا رویکرد ما رویکرد فراگیر و متوجه به همه طرف های منطقه ای و فرامنطقه ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانیان نیز گفت: در این زمینه گام هایی انجام شد و تلاش هایی از سوی کانال مشخصی که که قبلاً هم در این زمینه ایفای نقش کرده بود، در حال انجام است؛ از نظر جمهوری اسلامی ایران امکان تبادل در آینده نزدیک بر اساس توافقی که قبلاً صورت گرفته بود وجود دارد و باید طرف مقابل به تعهد خود ملتزم باشد.

آمادگی برای بررسی کشته شدن سربازان مرزی پاکستان 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کشته شدن سربازان ارتش پاکستان در مرزهای ایران، این حادثه تروریستی را محکوم کرد و با اشاره به گفت و گوهای صورت گرفته پیرامون این موضوع با طرف پاکستانی اظهار داشت: در این دیدارها و گفتگوها هرگونه ارتباط تروریست‌ها و استفاده آنها از خاک جمهوری اسلامی ایران برای اجرای این عملیات مورد تردید و تشکیک قرار گرفت و اعلام شد که هرگونه سندی که در این ارتباط وجود داشته باشد، ایران آماده بررسی اسناد در این زمینه است.

کنعانی خاطر نشان کرد: روابط دو کشور مسلمان و مهم منطقه دشمنانی دارد و طرف‌های ثالثی تلاش می کنند با توسل به روش های تروریستی میان دو کشور ایجاد سوء تفاهم کنند و یا به امنیت و آرامش در  مرزهای آنها آسیب بزنند.

وی با یادآوری اینکه ایران همواره یکی از کشورهاای قربانی تروریسم بویژه در مناطق مرزبی بوده و همواره فعالیت تروریست‌ها شهدا و قربانیانی بر جای گذاشته است، گفت: ما در این ارتباط با برادران پاکستانی خود هم درد هستیم و احساس و درک مشترک داریم.

وی با اشاره به وجود کمیته ویژه امنیتی میان دو کشور ، ابزار امیدواری کرد که به زودی کمیته ویژه امنیتی دوجابنه بر اساس برنامه ریزی تشکیل شود تا این موضوع در حوزه‌های امنیتی و مرزی مورد توجه و گفتگو قرار بگیرد و با استفاده از ظرفیت مشترک همکاری میان دو کشور با فعالیت ها و تحرکات تروریستی در منطقه برخورد مشترکی صورت گیرد.

استقبال از هرگونه گشایش در سفر اتباع ایرانی به مصر 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اظهار نظر اخیر وزیر گردشگری مصر برای تسهیل صدور روادید برای سفر گردشگری اتباع برخی کشورها از جمله ایران، اظهار داشت: به طور عام ما از هرگونه تحول مثبت و رو به جلو در تقویت ارتباطات مردمی میان دو ملت ایران و مصر به عنوان دو کشور مسلمان و مهم در منطقه استقبال می کنیم.

وی افزود: در ارتباط با سفر شهروندان مصری به ایران ما محدودیتی قائل نبوده و نیستیم و از هر گونه گشایشی که از سوی دولت مصر در ارتباط با سفر شهروندان مصری به ایران صورت بگیرد، استقبال می کنیم و در این زمینه نگاه ما مثبت نسبت به آینده است.

از کنعانی درباره زمان سفر پادشاه عمان به ایران سوال شد که وی با یادآوری اینکه این سفر می تواند ابعاد مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد، گفت: زمان دقیقی را برای سفر نمی توانم بگویم و پس از انتخاب زمان مناسب، در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کنعانی درباره توقف صادرات مستقیم نفت اقلیم کردستان به ترکیه گفت: موضوع داخلی عراق و صدور نفت اقلیم کردستان عراق از موضوعاتی است که باید در مذاکرات و گفت‌وگوها و هماهنگی‌های داخلی در عراق میان اربیل و بغداد مورد تصمیم قرار بگیرد و اقدام شود؛ در این ارتباط ما به عنوان موضوع داخلی عراق نظری نداریم.