سرعت دولت در پرداخت پول گندم کاران لازمه تامین و تولید است

علیرضا نظری ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به نرخ خرید تضمینی گندم و وضعیت تولید این محصول در سال جاری با توجه به نرخی که توسط دولت تعیین شده بیان کرد: پیش بینی خرید تضمینی برای سال جاری با توجه به وضعیت بارش‌ها و اوضاع کشت و قیمت‌ها، طوری بوده که گمان می‌رود حدود هشت میلیون تن خریداری خواهد شد.

وی افزود: کما اینکه سال گذشته زراعی مقداری حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شد لذا اکنون که این ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌خواهد به ۸ میلیون تن ارتقا پیدا کند دور از ذهن نیست و به واقعیت نزدیک است.

نظری گفت: عامل تعیین‌کننده در خرید تضمینی گندم این است که میزان قیمت چطور تنظیم شود و چه زمانی دولت پول گندم خریداری شده را به گندمکاران پرداخت خواهد کرد. لذا بحث سرعت پرداخت دولت در مطالبات گندم می‌تواند نقش بسزایی در میزان استمرار خرید تضمینی گندم داشته باشد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ما با فرض تحقق ۸ میلیون تومان گندم پیش رفته‌ایم اما باید حدود ۴ میلیون تن از خارج از کشور وارد کنیم و قیمتی که اکنون برای هزینه واردات پیش بینی شده نرخی است که با توجه به قیمت جهانی بوده و هر کیلو حدود ۱۰ هزار تومان برای دولت تمام می‌شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه اکنون دولت برای خرید داخلی برای هر کیلو ۱۱,۵۰۰ تومان با احتساب هر کیلو ۱۵۰۰ تومان جایزه یا مشوق برای گندمکاران هزینه می‌کند، اظهار داشت: درواقع نرخ خرید تضمینی گندم از گندمکاران داخلس عددی معادل ۱۳ هزار تومان است.

سرعت دولت در پرداخت پول گندمکاران لازمه تامین و تولید است

نظری می‌گوید: این که اکنون در رسانه‌ها مطرح شده و برخی اظهار نظر کرده‌اند که باید نرخ ۲۰ هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی مصوب شود نمی‌تواند مبنای دقیقی داشته باشد. زیرا در شورای قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی، مبنای عمل قیمت تمام شده محصول یعنی هزینه‌های تولید به علاوه سود متعارف تولید کننده است که لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: با همین فرمول نیز آنالیز قیمت می‌شود و بر اساس این بررسی با کمک و نظر تشکل‌هایی که به شکلی در شورای قیمت گذاری عضو هستند به جمع‌بندی می‌رسند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درانتها تاکید کرد: لذا اظهارنظرهایی که در برخی از رسانه‌ها برای نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می‌شود و می‌گویند باید ۱۷ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومان باشد باید مبتنی بر یک آنالیز قیمتی دقیق به علاوه سود متعارفی باشد که شورا مشخص می‌کند.