تغییر مدیران دولتی نشانه چیست؟

بعد از تغییرات مدیریتی در دولت، علی بهادری جهرمی در اظهار نظری گفت: برنامه دولت سیزدهم این بوده است که مدیران به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار بگیرند و این مساله رویه ثابت دولت خواهد بود تحولات صورت گرفته یا به دلیل ارزیابی ها، یا تغییر در اولویت های کشور بوده است.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند این رویه پاسخی است به مطالبه ای مردمی جهت تغییر مدیرانی که اثرگذاری لازم را در مسوولیتی که به عهده گرفته اند ندارند.

سلیمی: دولت های قبلی برای مدیران خود خط قرمز قائل بودند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: این تغییرات نشان می‌دهد که آقای رئیسی عهد اخوت با هیچ مدیری ندارد و عهد اخوت او تنها با مردم است. دولت‌های قبل برای مدیران خود خطوط قرمزی قائل بودند اما دولت سیزدهم هیچ خط قرمزی برای هیچ مدیری قائل نیست و تنها عملکرد و کیفیت کار مدیران برایش ملاک است.

وی افزود: همانطور که سخنگوی دولت گفته است، دولت سیزدهم همواره عملکرد مدیران خود را رصد می‌کند و مدیرانی که نتوانند با سرعت و کیفیت متناسب با دولت پیش روند، با حفظ احترام کنار گذاشته می‌شوند. این رویه پویایی دولت را نشان می‌دهد و ایجاد تغییرات در بخش‌های مختلف مدیریتی نفس تازه‌ای به بدنه دولت می‌دهد و باعث سریع‌تر شدن حرکت آن می‌شود.کنار گذاشتن مدیران به معنای ناکارآمدی آنها به طورکل نیست بلکه به معنای آن است که آنها در جایی که بودند نتوانستند مؤثر ظاهر شوند.

بابایی: دولت شفاف عمل می‌کند

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه این اقدام را یک حرکت مثبت می‌دانم و از شخص آقای رئیس‌جمهور بابت این رویکرد دولت تشکر می‌کنم، تصریح کرد: اینکه دولت بررسی کرده و به این جمع‌بندی رسیده که باید اصلاحات و تغییراتی در کابینه صورت گیرد، اقدامی مثبت و قابل تقدیر است. نکته‌ قابل ذکر این است که دولت در کنار اعمال این تغییرات و اصلاحات، دلایل آن را نیز به صورت شفاف بیان کند تا مردم در جریان جزئیات کار قرار گیرند.

منتقدان و طیف‌های مختلف سیاسی هم از اقدام دولت استقبال کردند

روزنامه شرق روند مخالفت با دولت را همچنان ادامه می دهد اما برای آغاز مطلب خود درباره این موضوع می نویسد: «بالاخره استارت تغییرات در کابینه نه‌چندان موفق سیزدهم کلید خورد» و در ادامه این مطلب می نویسد: «هرچند این تغییرات با استقبال مواجه شده، اما...»

روزنامه صبح نو نیز مطلبی تحت عنوان «فصل پوست اندازی دولت» نوشت: «در سالی که رهبر انقلاب خواستار تحول در امور جاری کشور شده‌اند، دولت با کنار گذاشتن مدیران ناتوان، به مطالبه تحول‌خواهی منتقدان، پالس مثبت نشان داده است. عزم دولت برای برای مهار تورم و رشد تولید در سال جدید، ایجاب می‌کند تا مدیران تازه‌نفس، خوش‌فکر و کارآمد را جایگزین قبلی‌ها کند. بدین صورت، برخی جریان‌های سیاسی نیز نخواهند توانست از مشکلات معیشتی مردم برای کاسبی سیاسی و بازگشت دوباره به قدرت سوءاستفاده کنند.»

روزنامه جوان نیز در مطلبی نوشت: «دولت سید ابراهیم رئیسی در یک سال و نیمی که از عمر فعالیت اش می‌گذرد، نشان داده برای طی مسیر خدمت رسانی به مردم در نقشه راهی که برای دولت خود ترسیم کرده با کسی بده بستان سیاسی ندارد و هر که نتواند توقعات مردم و رئیس دولت را برآورده کند تعارف و تعللی شامل حالش نخواهد شد. اکنون با ایجاد تغییرات در کابینه دولت و حضور نیرو‌های باانگیزه، کاردان و با اراده برای خدمت رسانی بهتر به مردم پویایی جدیدی نه تنها در میان اعضای دولت بلکه در جامعه ایجاد خواهد شد.»

این روزنامه در ادامه انذاری هم به دولت سیزدهم داده است: «باید توجه داشت که تغییرات باید ضابطه‌مند و بر اساس شایستگی‌ها رقم بخورد. در غیر این صورت ممکن است نتیجه عکس بدهد و بلکه برای دولت هزینه مضاعف ایجاد نماید. نکته دیگری که رئیس‌جمهور محترم نباید از نظر دور بدارد، دامنه تغییرات در کابینه است، او و همکارانش باید مراقب باشند که تغییرات کابینه اگر از حد متعارف فراتر برود، باید از مجلس رأی اعتماد دوباره بگیرد.»

«زمان» مسأله مهم این ماجرا!

یکی از انتقاداتی که برخی کارشناسان سیاسی مطرح می کردند این بود که چرا این تغییرات پیش از این انجام نشد و سرعت تحول مدیران ناکارآمد مطلوب نیست؟ این انتقادات در ابتدای دولت در نسبت با مدیران سابق نیز مطرح بود.

رئیس جمهور دیروز در دیدار تشکل های دانشجویی درباره این موضوع گفت: در دولت فقط تا زمانی مسئولان حضور دارند که نسبت به تعهدات‌شان و تحقق وعده‌ها به مردم پاسخگو باشند.