اروپا تمایل دارد راهش را از آمریکا جدا کند/ سردرگمی غربی ها به خاطر محور جدید قدرت جهانی

احد آزادی‌خواه ، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با افکارنیوز با اشاره به ایجاد مثلث ایران ، روسیه و چین و اظهارنظرهای غربی‌ها برای ارتباط با ایران بیان کرد: اتفاقاتی که اخیرا در منطقه غرب آسیا رخ داد با رایزنی‌هایی که حاکمیت جمهوری اسلامی ایران از قبل آغاز کرده و رویکرد جدید دو ابرقدرت نظامی و اقتصادی دنیا یعنی چین و روسیه باعث شد کل معادلات منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران جابجا شود.

وی افزود: همچنین روی آوری کشورهای مطرح در حوزه‌های اقتصادی و نظامی دنیا به ایران، اقتدار کشورمان را بیش از پیش به رخ کشید. تاجایی که برخی از کشورهایی که مراودات سیاسی ما با آن‌ها بهم خورده بود، مثل عربستان سعودی، امارات با علاقه‌مندی تمام به سمت مذاکره با ایران آمدند.

آزادیخواه ادامه داد: در همین راستا قدم‌های بسیار مثبتی درجهت تعامل بیشتر با کشورهای اسلامی با راهبرد دیپلماسی جهان اسلام آغاز شده است که ملت ایران کاملا در جریان ای موضوع هستند.

نماینده مردم ملایر درمجلس تاکید کرد: شاید یکی از قرابت‌هایی که ما همواره می‌گفتیم که مذاکره عزتمندانه با مذاکره ذلتمندانه متفاوت است، همین است. وقتی یک حاکمیتی از آنجایی که نقطه قوت سیاسی که دارد مذاکره را آغاز می‌کند عزتمندانه جلو می‌رود، اما اگر نقطه ضعف شروع مذاکره باشد، حتما یک مذاکره ذلتمندانه خواهد بود.

او گفت: اما این بار جمهوری اسلامی از جایی مباحث سیاسی را آغاز کرد که نقطه قوتش بود. در واقعا ارتباط با چین و روسیه به عنوان دو کشوری که امروز عملا شریک اقتصادی و دفاعی و تروریست ستیزی ایران در منطقه شدند، توانست شرایط ما را در نقطه قوت به رخ بکشد و این اتفاق نیز افتاد.

آزادیخواه بیان کرد: ازطرفی اروپا که تاکنون در مدار و زمین آمریکا بازی‌گردان بود، طوری که در واقع زمین از آن آمریکا بود و ابزار بازی اتحادیه اروپا بود، اکنون به این جمع‌بندی رسیده است که برای منافع خودش مجبور است در حلقه جدیدی که در دنیا ایجاد شده و محور آن جمهوری اسلامی ایران است، سهم خودش را پیدا و ایفا کند.

این نماینده مجلس اظهارداشت: البته که ایران نیز مخالف احیای برجام نیست اما با همان شروطی که از قبل مشخص کرده‌ایم باید پیش بروند. من معتقد هستم که آمریکا نیز به مذاکره و بازگشت به برجام علاقمند است اما اقدام کثیفی که رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجام و از برجام خارج شد، باعث شده است که آن‌ها روی بازگشت نداشته باشند.

آزادیخواه یادآورشد: اگرچه مشخص است که آمریکا هم علاقمند است در محور جدید جهانی سهم داشته باشد و هم به بازگشت به برجام تمایل دارد. در این شرایط رویکرد جمهوری اسلامی ایران نیز در بحث بازگشت به برجام، عدم تاکید و اصرار است.

اروپا تمایل دارد راهش را از آمریکا جدا کند/ سردرگمی غربی ها به خاطر محور جدید قدرت جهانی

نماینده ملایر در مجلس اظهار داشت:  اگرچه مخالفتی با بازگشت اتحادیه اروپا به برجام نیستیم اما دیگر اصراری به برجام نداریم و دیپلماسی ما تقویت شده است. لذا اگر واقعا تروئیکای اروپایی واقعا مستقل از آمریکا عمل کنند و به برجام برگردند پذیرا هستیم.

وی درانتها خاطرنشان کرد: مانند کاری که با چین و روسیه و عربستان و سایر کشورهای دنیا آغاز کرده‌ایم. اگر این اتفاق بیفتد حتما شرایط ما خاص می‌شود و آمریکا نیز تمایل بیشتری برای بازگشت خواهد داشت.

حانیه سجودی