حفظ منافع ایران، شرط ارتباط با غرب و احیای برجام است
احمد نادری ، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکار‌نیوز در خصوص آخرین تحلیل‌های مباحث برجامی و احتمال بازگشت طرفین به این توافق بیان کرد: همچنان‌که جمهوری اسلامی ایران بارها شفاف سازی کرده است، در سیاست خارجی خود آماده مذاکره است.
حتی موضع ما در مذاکره و ارتباط با رژیم آپارتاید اسرائیل نیز مشخص است.وی افزود که ما اعلام کرده‌ایم ما این رژیم کودک کش آپارتاید را به رسمیت نشناخته و نمی‌شناسیم اما جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سایر کشورها با حفظ منافع ملی خود و منافع قانون اساسی حاضر است با تمام دنیا مذاکره کند و سر یک میز بنشیند.
 
نادری بیان کرد: در همین راستا بحث برجام نیز دنبال شد. ما نیز مانند تمام کشورها به دنبال منافع ملی خودمان بوده و هستیم. همچنین این مسئله بارها از طرف ما گفته شده است که خود آمریکا بود که از برجام خارج شد و اگرچه اکنون جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام و نشستن مجدد سر یک میز آمادگی خود را اعلام کرده است، این آمادگی هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی کشورمان مشخص بود.
 
ahmad-naderi-3-2-jfiwebsize
 
تازمانی که منافعمان تامین شود، هیچ محدودیتی برای ارتباط با غربی‌ها نداریمنماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه باوجود تمایل به ارتباط با کشورها اکنون برای غرب شروطی داریم که با درس گرفتن از گذشته، تعیین شده اظهارداشت: اولین شرط ما این است که منافع ما صد درصد رعایت شود و دوم اینکه تضمینی داده شود که طرف مقابل اروپایی و آمریکایی مجدداً زیر میز نزند و از تعهداتش سرباز بزند.رئیس اتحادیه بین‌المجالس ادامه داد: نکته مهم‌تر از همه این است که شرط ما این است که غربی‌ها در امور داخلی کشورمان دخالت نکنند و عزت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حفظ شود. لذا این شروطی است که جمهوری اسلامی ایران حاضر است با رعایت آن‌ها به مذاکرات بازگردد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: تمام این‌ها در پس زمینه و ساختار کلان منافع ملی کشورمان تعریف می‌شود و با این پیش شرط‌ها هیچ گاردی با مذاکرات نداریم. همانطور که اکنون در دولت آقای رئیسی راه ارتباط با شرق باز و تقویت شده است و شرق‌گرایی به اوج خود رسیده است.نادری با تاکید بر اینکه شرق‌گرایی سیاستی در راستای منافع ملی است عنوان کرد که در همین راستا هیچ مشکلی با سیاست متمایل به غرب نیز نداریم و تا زمانی که منافع ما تامین شود هیچ محدودیتی برای مذاکره یا ارتباط‌گیری با کشورهای دنیا برایمان وجود ندارد.
 
آیا ریشه مشکلات اقتصادی، عدم ارتباط سازنده با غربی‌هاست؟او در پاسخ به اینکه آیا عدم ارتباط با غرب باعث نا به سامانی اقتصادی‌ست؟ تاکید کرد: من معتقد نیستم که فشار خارجی دلیل وضعیت فعلی اقتصادی است. درصد کمی از نابسامانی‌های اخیر اقتصادی ناشی از فشار خارجی است و همانطور که قبلاً نیز تاکید کردم این موضوع به مسائل داخلی مربوط است.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس افزود که مشکلات اقتصادی ناشی از نابسامانی در مدیریت است و قبلا نیز اعلام موضع کرده‌ام. تا زمانی که وضعیت ارزی و مبادلات شرکت‌های ذیل دولت و شرکت‌هایی را که به نحوی با دولت ارتباط دارند مشخص نکنیم وضعیت از این بدتر نیز خواهد شد.نادری درانتها خاطرنشان کرد که اساسا معتقد نیستم که نابسامانی اقتصادی داخلی ریشه خارجی دارد. بلکه باید در داخل مدیریت شود و بارها نیز به ما ثابت شده است که تصمیمات اشتباه باعث هرج و مرج اقتصادی می‌شود.