شکایت علیه الکاظمی در پرونده ترور فرماندهان پیروزی

دادستانی عراق از ارجاع مصطفی الکاظمی ، نخست وزیر سابق عراق برای تحقیق در مورد شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر داد.

به گزارش المیادین، دادستان عمومی عراق اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق برای رسیدگی به پرونده شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معرفی شده است.

ارجاع الکاظمی برای تحقیق در مورد این پرونده در حالی صورت گرفت که حسین مونس، نماینده پارلمان عراق و رئیس جنبش حقوق بشر، علیه الکاظمی در سمت خود به عنوان رئیس سابق سازمان اطلاعات شکایت کرده بود. 

ارجاع به تحقیقات با «اتهام قصور  در پرونده شهادت سردار سلیمانی و یارانشان» صورت می‌گیرد.

سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ در اقدامی تروریستی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد بر اثر اصابت موشک آمریکایی در زمان ریاست الکاظمی بر سرویس اطلاعاتی عراق به شهادت رسیدند. 

سال گذشته، بغداد اسنادی را که طرف ایرانی در مورد ترور سردار سلیمانی مورد نیاز بود به تهران ارائه کرد و کمیته مربوط به این تحقیق در آن زمان متعهد شد که همه دست اندرکاران این جنایت را تعقیب و مجازات کند.

شکایت علیه الکاظمی در پرونده ترور فرماندهان پیروزی

دفتر حسین مونس نماینده پارلمان عراق متن نامه‌ای را منتشر کرد که درباره شکایت از مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین این کشور و قصور او در خصوص ترور شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی است.

در این نامه که خطاب به دادستانی کل عراق است، آمده است:« بنا بر اختیاراتی که دادستانی درباره حمایت از نظم و امنیت حکومت و حفظ منافع عالی ملت و اموال دولتی و خصوصی دارد، خواستار این هستیم که اقدامات حقوقی علیه مصطفی الکاظمی، رئیس پیشین سرویس اطلاعات صورت گیرد».