پیام سفر رییسی به سوریه برای رژیم صهیونیستی

حسین آجرلو با بیان اینکه روابط ایران و سوریه یک روابط راهبردی است و طی سال‌های اخیر با توجه به تحولاتی که در منطقه و در سوریه رخ داده این روابط مستحکم‌تر شده است، افزود: ایران و سوریه دو کشوری هستند که که با نظم بین المللی موجود دارای تعارضاتی هستند و از طرفی دیگر دو کشور از معدود کشورهایی در منطقه هستند که در مبارزه با صهیونیست‌ها فعالانه عمل می کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه دو کشور ایران و سوریه دارای ظرفیت های خوبی در حوزه های تجاری و اقتصادی برای گسترش همکاری ها هستند، گفت : دو کشور می‌توانند همکارهای خود را در حوزه نفت ، گاز، ترانزیت ، دریانوردی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک گسترش دهند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به حاکم شدن آرامش نسبی در سوریه، دولت دمشق به دنبال بازسازی این کشور است و با توجه به اینکه ایران نیز به دنبال بازارهای جدیدی در عرصه توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه است، می تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند .

آجرلو با بیان اینکه دو کشور ایران و سوریه،  هر دو مورد تحریم های یکجانبه آمریکا قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: در همین چارچوب دو کشور  می‌توانند در بی اثر کردن تحریم‌ها با یکدیگر همکاری داشته و اقدامات موثر و تاثیرگذاری در این زمینه انجام دهند.

وی با بیان این که یکی دیگر  از ویژگی های مشترک این دو کشور، روابط ویژه آنها با روسیه است؛ کشوری که سعی دارد نقش یک بازیگر موثر  بین المللی را در تحولات منطقه‌ای ایفا کند، در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت: سفر رئیس جمهور ایران به سوریه بعد از ۱۳ سال انجام می شود، در طول مدت بحران سوریه شاهد این بودیم که دو بار آقای بشار اسد به تهران سفر کردند و اکنون رئیس جمهور ایران بعد از ۱۳ سال به این کشور سفر کرده است و  به نظرم با توجه به تحولات منطقه و ابراز تمایل برخی از کشورهای اسلامی و عربی برای از سرگیری مجدد روابط خود با دولت دمشق ، این سفر می‌تواند در کاهش انزوای سوریه  در عرصه منطقه  و  جهانی تاثیرگذار باشد.

پیام سفر رییسی به سوریه برای رژیم صهیونیستی

آجرلو با بیان اینکه سفر آقای رئیسی به سوریه دارای پیام های امنیتی نیز هست، خاطرنشان کرد: در مدت اخیر شاهد اقدامات رژیم صهیونیستی علیه منافع سوریه و متحدانش در اراضی این کشور بودیم و این سفر این پیام را به صهیونیست‌ها منتقل می کند که ایران در کنار دولت و ملت سوریه قرار دارد.

آجرلو همچنین با اعتقاد بر اینکه این سفر می تواند زمینه ساز راه اندازی مجدد گردشگری زیارتی بین دو کشور شود ، افزود: یکی از عوامل تحکیم روابط دو کشور طی سال‌های گذشته پیش از آغاز بحران سوریه، همین سفرهای زیارتی بین مردم دو کشور بود  و سفر آقای رئیسی به دمشق می‌تواند به راه‌اندازی مجدد این موضوع کمک کند.

و ی در بخش پایانی صحبت‌های خود  با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد هدف اصلی این سفر  مسائل اقتصادی و گسترش تعاملات با سوریه در حوزه  تجاری و بازرگانی است، گفت : همانطور که اشاره شد دو کشور درگیر تحریم اقتصادی هستند و با توجه به اینکه دولت سیزدهم تاکید بر گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه وجود دارد ، این سفر می تواند ظرفیت‌های خوبی را برای تحقق این موضوع فراهم کند.