امکان استفاده از مکانیسم ماشه وجود ندارد

ابوالفضل ظهره‌وند ، کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن واکنش به اظهارات اخیر « جیک سالیوان » مشاور امنیت ملی ایالات متحده علیه کشورمان گفت: اظهارات سالیوان در واقع بیشتر نیاز آمریکا به انجام مذاکره با ایران را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: سالیوان تاکید کرد که آمریکا به دنبال یک توافق قوی و بلندمدت با ایران است و در واقع ایالات متحده اجازه دستیابی ایران به سلاح اتمی را نخواهد داد.

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا تصریح کرد: آمریکایی‌ها مجبور هستند روی مسئله سلاح اتمی کماکان مانور دهد که بتواند ایران را به عنوان یک تهدید معتبر نشان دهند و از طرف دیگر انعطافی که برای انجام مذاکره با ایران دارند را در ذهن مخاطب خودشان توجیه کنند. در واقع آن‌ها اینگونه تعریف می‌کنند که مثلاً ایران به سمت سلاح اتمی می‌رود و ما نمی‌خواهیم ایران سلاح اتمی داشته باشد و اگر لازم باشد مثلاً درگیر هم می‌شویم اما برای اینکه این اتفاق رخ ندهد بهتر است که مذاکره کنیم.

ظهره‌وند همچنین گفت: آمریکا به مذاکره با ایران نیاز دارد چون همانطور که سالیوان نیز عنوان کرد، خروج آمریکا از برجام اشتباه بود. اینکه اروپا هم صحبت از مکانیسم ماشه کرده است، بارها عرض کردم که امکان استفاده از مکانیسم ماشه وجود ندارد و متأسفانه برخی هواداران آمریکا در داخل نیز سعی کردند که این گزاره را به افکار عمومی ما به عنوان یک تهدید ارائه کنند و ایران را به سمت مذاکره با آمریکا سوق دهند.

امکان استفاده از مکانیسم ماشه وجود ندارد

وی افزود: مکانیسم ماشه در شرایطی بود که آمریکایی‌ها در ۱+۴ یک وجود داشتند و از برجام خارج نمی‌شدند؛ الان اروپایی‌ها نیز عملاً نقشی ندارند و بار اصلی برجام بر روی دوش طرف اصلی آن یعنی آمریکا بود. لازمه حضور مجدد آمریکا در برجام نیز این بود که ما بپذیریم و پذیرش آمریکا نیز به معنی فراهم شدن امکان استفاده از مکانیسم ماشه است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پایان گفت: همچنین جک سالیوان اعلام کرد که ما حق مقابله رژیم صهیونیستی با ایران را به رسمیت شناختیم که این حرف بی‌ربطی بود زیرا رژیم صهیونیستی عددی نیست و اگر علیه ایران تحرکی داشته باشد از روی نقشه پاک می‌شود؛ لذا این تهدید اعتباری ندارد و صرفاً بیانگر شیطنت و نیت سو آمریکایی‌ها علیه ایران است.