چرخه تولید در کشور به درستی نمی چرخد

علی اکبر علیزاده ، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز نقش و تاثیر تفکیک وزارت صنعت ، معدن و تجارت از بازرگانی را تشریح کرد: لایحه تقدیمی دولت مبنی بر احیای وزارت بازرگانی بوده است که محتوای آن بسیار مهم است. اگر این لایحه در راستای تقویت و صادرات و تقویت بازار ملی و تولیدکننده و گسترش صادرات باشد، بسیار خوب و لازم است؛ که در واقع تقویت تجارت خارجی مبنی بر تقویت اقتصاد داخلی است.

وی تاکید کرد: اما اگر این لایحه درجهت واردات باشد و بخواهد رقیب یا مانعی برای تولید ملی باشد قطعا نمایندگان مخالفت خواهند کرد. لذا تشکیل و تفکیک این وزارتخانه‌ها به محتوای لایحه تدوین شده دولت بستگی دارد.

علیزاده یادآورشد که اکنون فقط دوفوریت بودن این لایحه برای زودتر از موعد دستورکار قرارگرفتن مطرح بود که رای آورده است و باید صبرکنیم ببینیم در زمان بررسی آن نظرات چه خواهد بود.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کزد: از طرفی اواخر دولت دوازدهم با یک مشکل روبرو بودیم و آن این بود که آقای روحانی یک قانونی را به نام قانون انتزاع از بین برده بود و اختیارات جهاد کشاورزی را به طور کامل از این نهاد گرفته و به وزارت صمت انتقال داده بود؛ چه در بخش کشاورزی و چه حوزه‌های دیگر.

علیزاده افزود: به همین واسطه چنان به هم ریختگی در کشور به وجود آمده بود که سابقه نداشت. یکی از مهم‌ترین آن‌ها بخش نهاده‌های دامی بود. آقای روحانی در خردادماه سال ۱۴۰۰ مجدداً قانون انتزاع را پذیرفت و این کار را کنار گذاشت. اکنون در کشور یک وزارت جهاد کشاورزی داریم که کار کشاورزی انجام می‌دهد و یک وزارت صنعت و معدن وجود دارد که کار کشاورزی و بازرگانی انجام می دهد.

نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: اکنون وضعیتی در کشور ایجاد شده که طبق آن چرخ‌های تولید به درستی نمی‌چرخد و بازرگانی به سمت صادرات حرکت نمی‌کند و واردات به صورت‌های معینی مثل واردات مواد اولیه یا کالاهایی که در کشور وجود ندارد انجام نمی‌شود. بنابراین بحث بازرگانی و جهت و سمت و سوی آن بسیار مهم است.

وی تاکید کرد که اگر جهت و سمت و سوی وزارت بازرگانی متوجه صادرات و تقویت تولید شده در بخش کشاورزی و صنعت و معدن باشد قطعاً نیاز کشور است. زیرا در حال حاضر کیک اقتصادی کشور بزرگ شده است. اما اگر قرار باشد مجددا یک وزارت بازرگانی که وظیفه آن صرفا واردات است را مهیا کنیم دائماً بر سر تولید و اقتصاد داخلی به مشکل خواهیم خورد.

چرخه تولید در کشور به درستی نمی چرخد

علیزاده درانتها اظهارداشت: چنین وزارتخانه‌ای باعث نابودی تولید ملی می‌شود که قطعا نمایندگان مجلس آن را نمی‌پذیرند. هرچند چنین وزارتخانه‌ای مستعد این آفت است اما باید مطمئن باشیم که چنین اتفاقی نمی‌فاتد و تعادل رعایت می‌شود.