افزایش نرخ شیر خام به نفع دلالان و کارخانجات است نه دامدار

رحمت‌الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد ابلاغ نرخ جدید شیر خام به ازای هر کیلو ۱۵ هزارتومان توسط دولت بیان کرد: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی قیمت جدید شیر را که در جلسه ۱۷ اردیبهشت شورای قیمت‌گذاری مصوبه شده است برای هر کیلو ۱۵ هزارتومان اعلام کرد.

وی افزود: وزارت جهاد و وزارت صمت پای کار بیایند. چرا که تولید کننده با این هزینه‌های کنجاله، دانه، یونجه، سبوس، کاه و این همه مشقت نمی‌توانند کاری از پیش ببرد و باید ببینیم در این میان چه افرادی سود می‌برند.

نوروزی ضمن اعلام مخالفت خود با افزایش قیمت شیر خام، اظهارداشت: این افزایش قیمت شیر خام به هیچ وجه به نفع کشاورز یا دامدار تولید شیر نیست. به نفع افرادی است که شیر را توزیع می‌کنند و نفع اصلی آن را کارخانجات می‌برند. امروز تمام تولیدکنندگان شیر و دامداران گله‌مند هستند و دولت باید این موضوع را به صورت جدی بررسی کند.

افزایش نرخ شیر خام به نفع دلالان و کارخانجات است نه دامدار

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین گفت: سال گذشته که دولت به حذف یکباره ارز ترجیحی اصرار ورزید، چنین مسائلی قابل پیش‌بینی بود. با حذف ارز ترجیحی این مشکلات به وجود آمد و با توجه به اتفاقاتی که رخ داد امروز تولید کننده‌های ما دچار مشکل شده‌اند.او ادامه داد: امروز شاهد هستیم که دامداران حتی دام‌های مولد خود را نیز به فروش می‌رسانند.

چرا که برای آن‌ها نگهداری آن مقرون به صرفه نیست. بنابراین برای جلوگیری از چنین آفتی ما باید به طور واقع یک تدبیر جدی داشته باشیم. وزارت جهاد و وزارت صمت باید و حتما در نشست‌های کمیسیون شرکت کنند تا ببینیم در این میان چه گروه‌هایی نفع ممی‌برند که شرایط چنین شده است.

نوروزی درانتها خاطرنشان کرد: امسال در بسیاری از استان‌ها شاهد خشکسالی هستیم و در همین راستا نرخ کنجاله و چغندر با هزینه تمام شده بسیار بالا تمام می‌شود که این موضوع به هیچ وجه به نفع دامدار نیست. اگر این مسئله ادامه یابد مدام باید به‌دنبال افزایش قیمت‌های اصلاحی باشیم و پایانی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درانتها گفت: شرایط اقتصادی و تثمیمات برای قیمت‌ها باید طوری باشد که مردم توان خرید داشته باشند. چرا که اگر سوء تغذیه داشته باشند هزینه آن مجدداً بر دوش دولت است. لذا لبنیات نباید به گونه‌ای افزایش قیمت داشته باشد که مردم توان خرید آن را از دست بدهند. زیرا قطعاً مشکلاتی به وجود خواهد آمد.