اظهارات غربی‌ها علیه ایران و روسیه یک بازی سیاسی ناشی از ترس است

فداحسین مالکی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد همکاری‌های امنیتی، دفاعی و اقتصادی ایران و روسیه و حملات دولت‌های غربی در این رابطه بیان کرد: حرکتی که اخیراً غربی‌ها علیه ارتباطات ایران و روسیه یا حتی کشورهای شرقی بایکدیگر انجام داده اند، صرفا یک فرافکنی بیش نیست و قطعا مصرف بین‌المللی نخواهد داشت.

وی افزود: مشخص است که ارتباط ایران با روسیه یا حتی با سایر کشورهای دیگر منطقه مانند چین یا همسایگان، یک ارتباط راهبردی است. سال‌های سال است که ما روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی و در نهایت امنیتی با روسیه داریم .

مالکی تاکید کرد: این ارتباط در منطقه و حتی در معادلات بین‌المللی کشورمان نیز دیده می‌شود. بنابراین شرایط فعلی نشان‌ می‌دهد که در این برهه زمانی قدرت‌های شرق بیشتر خودشان را پیدا کرده‌اند و از دخالت‌های غرب در بلوک شرق خسته شده‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارداشت : تمام روابط ایران را باید از این منظر ببینیم. طبیعی است که روس‌ها یک سری ظرفیت دارند و ایران یا چین کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز ظرفیت‌های خاص خودشان را دارند و زمانی که این‌ها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند در خروجی ارتباطات شاهد ثبات و امنیت در منطقه هستیم.

او بیان کرد: نکته بعدی این است که نزدیک شدن برخی از کشورها مثل ایران و عربستان باعث ترس و تنش در کشورهای غربی شده و این طبیعی است. درواقع حرکتی که غرب انجام می‌دهد شبیه فرافکنی علیه اتحادی است که کشورهای قوی شرقی ایجاد کرده‌اند.

اظهارات غربی‌ها علیه ایران و روسیه یک بازی سیاسی ناشی از ترس است

مالکی ادامه داد: غربی‌ها سعی دارند نگاه‌ها را متوجه ایران یا روسیه کنند، درحالی که این یک امر طبیعی است که ما می‌توانیم روابطی با کشورهای همسایه خود در تمام حوزه‌ها داشته باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در زمینه همکاری‌های هسته‌ای نیز با روسیه‌ به همین منوال پیش رفته‌ایم. سالیان سال است که با روس‌ها در بوشهر یا شهرهای دیگرمان روابط هسته‌ای داشته‌ایم و تبادلات دانش هسته‌ای نیز بین مسکو و تهران برقرار بوده و حتی افزایش آن می‌تواند در پرورش این دانش تاثیرگذار باشد.

وی درانتها خاطرنشان کرد: هرچه تاکنون غربی‌ها علیه ایران و روسیه گفته‌اند بازی‌های سیاسی است و مخاطب باید بتواند این حقیقت را درک کند و متوجه شود. مبرهن است که غرب نگران است ایران و روسیه کنار یکدیگر قرار بگیرند و می‌خواهد تمام معادلات را به نفع خودشان کنترل کنند‌‌.

حانیه سجودی