مأموریت تاریخی کد 360

ناوگروه 360 متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران با طی 65 هزار کیلومتر مسافت، یک دور کامل دور کره زمین زد و حالا رکورددار دریانوردی در تاریخ ایران و در میان همه ناوگروه‌هایی است که در طول 13 سال اخیر به صورت دائم در آب‌های آزاد و دوردست به انجام ماموریت پرداختند.

این ناوگروه‌ها وظیفه دارند امنیت خطوط مواصلاتی کشور عزیزمان در پهنه آب‌های بین‌المللی را حفظ کنند و تاکنون توانسته‌اند ضمن انجام موفق این ماموریت، پرچم پرافتخار ایران عزیز را در اقصی نقاط آبی جهان به اهتزاز درآورند.

ناوگروه 360 ماموریت خود را شهریور سال گذشته، از منطقه یکم دریایی ارتش در بندرعباس به سمت شمال اقیانوس هند آغاز کرد و پس از عبور از تنگه مهم و حساس مالاکا، در بندر جاکارتای اندونزی پهلو گرفت.

این ناوگروه سپس از میان جزایری در شمال اقیانوسیه که در سلطه فرانسه قرار دارد، به‌رغم حساسیت سامانه‌های جاسوسی کشورهای غرب که همچنان در حال رصد ناوگروه ایرانی بودند، با اقتدار و صلابت عبور کرد و نکته جالب این بود که هواپیماهای فرانسوی با پرواز در محل عبور ناوگروه 360، رصد این ناوگروه را جزو دستاوردهای خود اعلام کردند.

دومین مرحله سخت ماموریت کد 360 عبور از بزرگ‌ترین پهنه آبی جهان در دل اقیانوس آرام بود که به‌رغم نام این اقیانوس، دارای امواج سهمگین و مخاطرات زیادی برای دریانوردان جهان در طول تاریخ بوده است.

با توکل، درایت، مطالعات گسترده و مهارت تخصصی فرماندهان و کارکنان ناوگروه، این مسیر طولانی و نفسگیر نیز طی شد و ناوگروه ایرانی مسیر خود را از تنگه راهبردی «ماژلان» ادامه داد و در جریان این عبور، نیروی دریایی «شیلی» بر اساس رفتار حرفه‌ای نیروی دریایی ایران بر مبنای قوانین بین‌المللی حقوق دریاها، با ناگروه ایرانی همکاری دوستانه‌ای در انجام یک ماموریت محرمانه انجام داد.

در جلسات تخصصی قبل از شروع ماموریت کد 360، دریانوردان مختلفی به اتفاق عقیده داشتند عبور ناوی با تناژ «دنا» از پهنه اقیانوس آرام کاری غریب و جسورانه است اما دریادلان حاضر در ناوگروه توانستند این مهم را نیز به سرانجام رسانده و برگ زرین دیگری در دفتر این ماموریت به نام خود ثبت کنند.

وقتی به نقشه جهان نگاه کنیم، مهم‌ترین موضوعی که نباید از آن غافل شد، نزدیکی مسیر حرکت ناوگروه به آب‌های قطب جنوب است که در این ماموریت برای نخستین بار بدنه ناو تمام ایرانی دنا، آب‌های سرد قطب جنوب را احساس کرد تا در ماموریت دیگر بتواند به عمق آب‌های این منطقه در آینده نزدیک دست یابد.

به ‌رغم کارشکنی استکبار برای ممانعت از حضور کد 360 در قاره آمریکا، به حول و قوه الهی برای نخستین‌بار ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران به برزیل رفت و مورد استقبال دولت و مردم این کشور قرار گرفت.

بندر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی مقصد دیگر ناوگروه 360 بود و پس از آن، این ناوگروه در آخرین مقصد خود یعنی بندر صلاله در کشور دوست و برادر عمان پهلو گرفت و پس از تحمل همه این سختی‌های طاقت‌فرسا به آخرین روزهای ماموریت خود رسید.

مأموریت تاریخی کد 360

انجام این ماموریت بزرگ، چند دستاورد مهم و راهبردی داشت که به شرح زیر است:

الف- نمایش اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در پهنه تمام اقیانوس‌ها

ب- نمود تخصص همراه با دانش نوین دریانوردی و تسلط دریادلان ارتش بر علوم و فنون روز جهان 

پ- خودباوری و اتکا به توانایی داخلی در به‌کارگیری تولیدات داخلی با آموزش داخلی

ت- آزمایش تجهیزات تولید داخل در محیط‌های دور از دسترس، سخت و پیچیده

ث- اثبات توانمندی و اعتماد به نفس بالای نسل جوان نیروی انسانی و امید به تحقق گام دوم انقلاب اسلامی

ج- بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و اعلام پیام صلح و دوستی به جهانیان.

همه این موارد گواهی بر درستی تدبیر فرمانده معزز کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است که مهر ۸۸ فرمودند نیروی دریایی ارتش امروز یک نیروی راهبردی است. نیروی دریایی ارتش، امروز با ۳ فرماندهی مستقل در اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس نشان داده است حضور در پهنه آب‌های بی‌کران دنیا، یک برنامه دائم و همیشگی است و ناوگان دریایی ارتش ایران هر جا لازم باشد برای حراست از خطوط مواصلاتی و تجارت دریایی کشور عزیزمان حضور خواهد داشت و در این مسیر، کارشکنی‌های دشمنان ایران بویژه آمریکا هیچ خللی در عزم و اراده آهنین دریادلان ارتش ایجاد نخواهد کرد.

امیر دریادار شهرام ایرانی