حق‌آبه ایران همواره بدلیل بی‌ثباتی سیاسی افغانستان پایمال شده است

اسماعیل حسین‌زهی ، نماینده مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، تفتان در مجلس در خصوص موضوع حق‌آبه ایران از افغانستان ، گفت: ابزار ما گفتگو است چراکه نمی‌خواهیم همسایگان خود را از دست بدهیم، ولی اگر لازم باشد از قهوه قهریه برای دفاع از حقوق ملتمان استفاده خواهیم کرد.

 

وی افزود: موضوع صحبت‌های رئیس جمهور و هشدار به طالبان برای دادن حق‌آبه ایران کلام زور نیست، بلکه دفاع از حقوقمان بر اساس قوانین بین‌المللی است.

نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های وزارت خارجه کشورمان در موضوع حق‌آبه، تصریح کرد: وزیر امور خارجه در تلاش است کارگروهی را برای پیگیری این حق‌آبه به افغانستان بفرستد زیرا ما اطمینان داریم که آب کافی موجود است، اما بند «کمال خان» که توسط استکبار جهانی آمریکا ساخته شده است مازاد آب رود هیرمند را به نقاط دیگر هدایت می‌کند تا آب به ایران نرسد.

نماینده مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، تفتان و بخش‌های کورین و نصرت آباد در مجلس، تصریح کرد: حق‌آبه‌ای که متعلق به ایران است در گذشته میان ایران و افغانستان امضا شده است ولی با توجه به اینکه حکومت‌های مختلف در افغانستان روی کار آمده‌اند و هیچکدام استقرار با دوامی نداشته‌اند و بدلیل بی‌ثباتی سیاسی در این کشور سالیان سال حق‌آبه کشورمان پایمال شده است.

حق‌آبه ایران همواره بدلیل بی‌ثباتی سیاسی افغانستان پایمال شده است

شهردار سابق زاهدان با بیان اینکه کشورمان خود با مشکلات عدیده طبیعی و قهر طبیعت مواجه است، تاکید کرد: نیاز بود که جمهوری اسلامی برای گرفتن حق‌آبه خود عکس‌العمل نشان دهد و خوشبختانه رئیس جمهور این کار را انجام داد و هم اکنون وزارت خارجه کشورمان در حال پیگیری این موضوع است.

وی با اشاره به کم آبی شدید در سیستان و بلوچستان، ادامه داد: شهرهای سیستان به این آب نیازمند هستند و با نیامدن حق‌آبه دو ماه دیگر آبی نخواهد داشت.