سوریه امضای تفاهمنامه با ایران را در ارتقای روابط باکشورهای عربی موثر می داند

وزیر امور خارجه کشور عربی سوریه در گفت و گو با رسانه ها گفته است : از امضای تفاهمنامه با جمهوری اسلامی ایران در سطوح امنیتی، نظامی و سیاسی که میان دو کشور انجام شد راضی هستیم و قدردانی می کنیم.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در پایان سفر رسمی دو روزه آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به این کشور که به دعوت بشار اسد رئیس جمهور سوریه انجام شد، بیانیه مشترکی منتشر کردند.

در پاسخ به دعوت رسمی از سوی جناب آقای دکتر بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه، جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیداری رسمی از کشور جمهوری عربی سوریه طی دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ به‌ عمل آورده و با مقامات عالی این کشور در خصوص راه‌های گسترش و تقویت روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و اوضاع در صحنه جهانی، بحث و تبادل نظر نمودند.

آیت‌الله رئیسی ۱۳ سال پس از بحران و جنگ در سوریه، به عنوان بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران در صدر هیأتی بلندپایه به دمشق سفر کرد؛ سفری راهبردی که دستارودهای متنوعی در حوزه سیاسی و امنیتی و اقتصادی و تجاری داشت و البته آثاری هم در همگرایی هرچه‌بیشتر برای تقویت محور مقاومت در منطقه.

در این سفر برنامه جامع همکاری‌ راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی در حضور روسای جمهور کشور به امضاء رسید و آیت‌الله رئیسی علاوه بر دیدار رسمی با بشار اسد و نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه، دیدارهایی هم با رهبران و اندیشمندان فلسطینی و علمای بلاد شام و همچنین فرماندهان مقاومت و خانواده شهدا و تجار و فعالان اقتصادی دو کشور و ایرانیان مقیم و خانواده کارگزاران جمهوری اسلامی داشت و البته مهم‌ترین فصل سفر، زیارت حرم مطهر حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما بود.

سوریه امضای تفاهمنامه با ایران را در ارتقای روابط باکشورهای عربی موثر می داند

سوریه چشم به راه بهترین روابط بین کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران است

المقداد وزیرامور خارجه سوریه در ادامه سخنان خود با شبکه روسی تاکید کرد: سوریه چشم به راه بهترین روابط بین کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران است، زیرا کسانی که خواهان شر برای منطقه و کشورهای عربی هستند، ایالات متحده آمریکا و رژیم اسرائیل و زیر دستان آنها هستند.

اجلاس سران عرب عصر روز جمعه گذشته با حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در شهر جده آغاز بکار کرد.

«بشار اسد» بر لزوم حل و فصل ریشه‌ای مشکلات و بحران‌های منطقه تاکید کرد و گفت که روند آشتی های منطقه‌ای امیدها را افزایش می دهد.

رئیس جمهور سوریه در سخنان خود در سی و دومین اجلاس سران عرب در جده در سخنانی اظهار داشت: صلح ها و گفت وگوهایی سازنده که میان کشورهای عرب انجام شده یک فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد امور فیمابین کشورهای عربی بدون دخالت خارجی است.

وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب دعوت شده بود و در جده مورد استقبال مقامات دولت ریاض قرار گرفت.

این در حالی بود که وزیر امور خارجه سوریه در سخنانی پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در جده، بر استقبال اعراب از نقش سوریه و عدم وجود اختلاف نظر میان آنها در مسائل مربوط به این کشور تاکید کرد.

سوریه از توافقی که در پکن بین عربستان سعودی و ایران امضا شد استقبال کرد

المقداد اشاره کرد که سوریه از توافقی که در پکن بین عربستان سعودی و ایران امضا شد استقبال کرد و افزود: از امضای تفاهم نامه هایی که بین روسای جمهور سوریه و جمهوری اسلامی ایران منعقد شد و تضمین کننده روابط مبتنی بر احترام است ، بسیار خشنود است.

«حسین امیرعبداللهیان» و «فیصل بن فرحان» وزرای خارجه ایران و عربستان روز پنجشنبه ۱۷ فروردین در پکن پایتخت چین، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

این نخستین دیدار وزرای خارجه دو کشور از سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۶) بود و برای رسیدن به این مرحله از روابط، تهران و ریاض از فرازونشیب‌های بسیاری گذشتند.

اکنون اما بازگشت روابط دو کشور به مسیر عادی، می‌تواند برای طرفین، میانجیگران و کشورهای منطقه سرآغاز فصل جدیدی از روابط دیپلماتیک در حوزه‌های مختلف باشد.

پس از این دیدار آقای امیر عبداللهیان با بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیداری داشتند که پیرو مذاکره قبلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان بود که زمینه برای برقراری روابط سیاسی و استقرار هیئت های دیپلماتیک در مراکز سیاسی دو کشور و توسعه روابط تجاری، فرهنگی و سیاسی به عنوان یک اقدام راهبردی مورد توافق قرار گرفت.