رئیسی پیش از سفر به اندونزی: چندین تفاهم‌نامه‌ میان تهران و جاکارتا امضا می‌شود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امشب(اول خردادماه) پیش از سفر به اندونزی گفت: کشور اندونزی یکی از کشورهای مهم در منطقه جنوب شرق آسیاست که جایگاه مهمی در ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و در «آ.سه‌.آن»، سازمان همکاری‌های اسلامی، کشورهای جنبش عدم تعهد و D-8 نیز عضویت دارد. این کشور پرجمعیت با مردم مؤمن و مسلمان روابط عمیق و دیرینه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد که قدمت روابط دیپلماتیک ما با این کشور به هفتاد سال قبل باز می‌گردد.

وی افزود: روابط عمیق تمدنی ایران و اندونزی مهم‌تر از روابط دیپلماتیک بین دو کشور بوده که شرق و غرب آسیا را به یکدیگر پیوند داده است، این پیوند تمدنی و معنوی بین دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که ما را به یکدیگر نزدیک کرده است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش بر افزایش تبادلات اقتصادی میان ایران و اندونزی، تأکید کرد و افزود: سطح روابط اقتصادی و تجاری ما با اندونزی اکنون در سطح قابل توجهی قرار دارد که حتما این سطح برای دو کشور قابل قبول نبوده و می‌تواند با ظرفیت‌هایی که دو کشور برخوردار هستند به سطح بالاتری برسد.

رئیسی ادامه داد: اندونزی یکی از کشورهای آسیایی است که ما در برنامه کاری خود ارتباط جامع و کامل با آن‌ها را در دستورکار داریم؛ در این راستا، باید با این کشور به عنوان یک کشور مهم با جایگاه ممتاز در جنوب شرق آسیا روابط بیشتر و گسترده‌تری تعریف کنیم؛ بر این اساس جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری بزرگ و همچنین کشوری همسو با اندونزی ارتباطات خوبی خواهد داشت و این سفر هم نقطه عطفی برای توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت است.

وی در ادامه بر لزوم افزایش همکاری‌های تهران و جاکارتا در حوزه انرژی تأکید کرد: این روابط در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی به‌ویژه حوزه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی بین دو کشور دنبال می‌شود.

 رئیس‌جمهور همچنین سطح روابط اقتصادی و تجاری را قابل توجه، اما غیرقابل قبول دانست و بر ارتقای آن تأکید و اظهار کرد: همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست همسایگی دولت سیزدهم است.

رئیسی با اشاره به برنامه‌های خود در سفر به اندونزی بیان کرد: ما در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی با مقامات عالی و رسمی اندونزی، دیدارهایی را با مقامات عالی در حوزه‌های علمی و دینی نیز خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حوزه علم و فناوری یکی از حوزه‌هایی است که ایران و اندونزی می‌توانند در آن با یکدیگر همکاری کنند، تأکید کرد: هر دو کشور می‌توانند بحث‌های جدی در این حوزه انجام دهند، ما گام‌های خوبی در سال‌های اخیر برداشتیم، البته در کشور اندونزی نیز کارهای خوبی انجام شده است.

رئیس‌جمهور همچنین از عزم ایران و اندونزی برای امضای تفاهم‌نامه‌ در حوزه‌های مختلف خبر داد و افزود: این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه مسائل اقتصادی، تجاری، گمرکی، ترانزیتی، فرهنگی و بهداشتی میان مقامات دو کشور به امضاء خواهد رسید.

رئیسی با تأکید بر اینکه نگاه‌های مشترکی میان ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد، گفت: هر دو کشور مخالف یکجانبه‌گرایی بوده و هر دو موافق صلح و امنیت پایدار در منطقه هستیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: نگاه‌های مشترک ایران و اندنزی باعث می‌شود که ما به عنوان دو کشور مسلمان بیشتر در کنار یکدیگر قرار گرفته و با یکدیگر بحث و تبادل نظر داشته باشیم.