ماجرای تعهدنامه نامزدهای فراکسیون انقلاب

اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم فردا برگزار می شود و هیات ریسه سال پایانی مجلس توسط نمایندگان انتخاب خواهند شد.

صبح امروز نیز فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس تشکیل جلسه داد و لیست نهایی خود را برای انتخابات هیات رئیسه مجلس تعیین تکلیف کرد.

در جریان این انتخاب 31 نفر از نمایندگان مجلس برای جایگاه های مختلف هیات رئیسه مجلس در سال پایانی ثبت نام کرده بودند.

زهره الهیان نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس لیست نهایی منتخبان فراکسیون انقلاب اسلامی را اینگونه اعلام کرد: بر اساس انتخابات انجام‌شده در جلسه فراکسیون آقای قالیباف به عنوان رئیس، آقایان مصری و ذوالنوری به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند و آقایان یوسفی، رشیدی، متفکر آزاد، نادری، دهنوی و کریمی فیروزجایی به عنوان دبیران و علیرضا سلیمی، محسن پیرهادی و سید نظام الدین موسوی به عنوان نظار انتخاب شدند.

ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب درباره مکانیزم انتخابات این فراکسیون گفت: افراد نامزد شده در فراکسیون، در مرحله ثبت نام متعهد شده اند که از رای و تصمیم جمعی فراکسیون انقلاب اسلامی در انتخابات اجلاسیه چهارم تبعیت کنند.

در بخشی از تعهدنامه ای که 31 نامزد داخلی فراکسیون انقلاب هنگام ثبت نام به صورت سامانه ای یا به صورت کتبی امضا کرده اند آمده است: « خود را ملزم به تبعیت از نتیجه انتخابات در مجمع عمومی فراکسیون دانسته، در صورت عدم انتخاب در مجمع عمومی فراکسیون در انتخابات هیات رئیسه در صحن علنی مجلس نامزد نخواهم شد.»

این در حالی است که شنیده ها حاکی از آن است که برخی از نامزدهایی که در انتخابات فراکسیون انقلاب رای نیاورده‌اند علیرغم تعهدنامه ای که امضا کرده اند قصد حضور در انتخابات هیات رئیسه در صحن علنی را دارند.

برخی نمایندگان مجلس در گفت و گو با خبرنگار فارس بیان داشتند تعهدی که تمام نامزدهای فراکسیون امضا کرده اند، هم تعهد شرعی بر گردن افراد ایجاد کرده است و هم تعهد سیاسی از جهت رعایت قواعد حاکم بر فضای سیاسی. ثبت نام این نماینده ها به منزله خلف وعده به تمام اعضای فراکسیون است. افرادی که نه قاعده سیاسی را رعایت می کنند و نه تعهد شرعی خود را رعایت میکنند شرایط اعتماد برای سپردن جایگاه مهم هیات رئیسه را نخواهند داشت.