دولت به دنبال تنوع‌بخشی شرکا در سیاست خارجی

  ایران همچنین در رویکرد جدید سیاست خارجی خود برای تعاملات بیشتر برنامه ها و چشم انداز روشنی را ترسیم کرده و تلاش دارد تا جای پای خود را در جنوب شرق آسیا تثبیت کند.

سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به اندونزوی در شامگاه دوشنبه به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» همتای خود نیز با همین رویکرد و در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی انجام شده است.

کارشناسان معتقدند: از آنجا که اندونزی یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان جهان است ارتباطات با این کشور تاثیر فراوانی در ارتقا سازمان جنبش عدم تعهد و بهبود روابط با کشورهای شرق آسیا خواهد داشت و سفر رییس جمهور کشورمان به جاکارتا، دستاوردهای زیادی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی دارد.

تهران - جاکارتا آماده امضای توافق ترجیحی هستند

مهدی خورسند کارشناس حوزه اوراسیا در این رابطه معتقد است که سفر به اندونزی در چارچوب راهبرد نگاه به شرق دولت ‌سیزدهم اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ سیزدهم از ابتدا به سراغ تنوع‌بخشی شرکا در حوزه سیاست خارجی گام برداشت، افزود: اندونزی به دلیل عضویت در اتحاد منطقه‌ای «آسه‌آن» به اقتصادی بارور تبدیل شده است و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی دو طرف باشد.

کارشناس حوزه اوراسیا بیان کرد: تهران - جاکارتا آماده امضای توافق‌ ترجیحی هستند. امیدواریم در این سفر با امضای این توافق، زودتر به مرحله تجارت آزاد با این کشور برسیم.

از اشتراکات فرهنگی فراوان تا مواضع سیاسی همگرا

این کارشناس حوزه اوراسیا با اشاره به اینکه ایران و اندونزی اشتراکات بسیاری در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی دارند، خاطرنشان کرد: رویکرد سیاسی مشترک این دو کشور در مخالفت با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران زمینه ساز افزایش روابط دوطرف است.

خورسند با بیان اینکه ایران و اندونزی در موضوع فلسطین، مواضع مشترکی دارند، اظهار داشت: جاکارتا اخیرا اعلام کرد که در صورت پذیرش میزبانی جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال مانع ورود تیم رژیم صهیونیستی به کشورش خواهد شد.

وی عنوان کرد: دولت‌ برای رفع سوتفاهم‌ها و تنش‌ها با سایر کشورها تلاش زیادی کرده‌ است و اکنون نیز در حال تثبیت و توسعه جایگاه‌ خود در شرق و جنوب آسیا هستیم.

کیومرث یزدان‌پناه کارشناس حوزه اوراسیا نیز گفت: اگر هر دو دولت بتوانند در زمینه اقتصادی بسترهای مناسبی فراهم کنند، می‌توانند در پررونق کردن دو حوزه ژئوپلیتیکی تنگه مالاکا و تنگه هرمز نقش موثری داشته‌ باشند.

وی افزود: ایران و اندونزی به لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی از هم دارند اما می‌توانند با استفاده از فناوری‌های ارتباطی شرایط سودمندی برای هم فراهم کنند.

دولت به دنبال تنوع‌بخشی شرکا در سیاست خارجی

قراردادهای تجاری و فناوری ایران و اندونزی در حد و اندازه دو کشور نیست

کارشناس حوزه اوراسیا عنوان کرد: از اهداف اصلی سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی تمرکز بر عقد قراردادهای فزاینده در حوزه‌های تجاری، بازرگانی و فناوری است.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: هر دو کشور در عرصه فناوری نوین، صنعتی و هسته‌ای به دستاوردهای خوبی رسیده‌اند و این سفر می‌تواند فرصت خوبی برای رسیدن به تفاهمنامه‌های موثر باشد.

پیش‌بینی دستیابی اندونزی به عنوان چهارمین اقتصاد دنیا در سال ۲۰۴۵

محمد آزاد سفیر سابق ایران در اندونزی نیز عنوان کرد: پس از توجه دولت سیزدهم به سیاست همسایگی، توجه به آسیا، اهمیت اقتصادهای نوظهور و اینکه قرن بیست و یکم را قرن آسیا می‌نامیم برای دولت توجه به اندونزی یقینا مهم خواهد بود.

وی افزود: براساس بررسی‌های موسسات تحقیقاتی خارجی پیش بینی شده است که در سال ۲۰۴۵ بعد از چین، آمریکا و هند، «اندونزی» به عنوان چهارمین اقتصاد دنیا خواهد بود البته در زمان حاضر اقتصادهای جنوب شرق آسیا نیز پنجمین قدرت اقتصاد جهانی هستند که شامل ۱۰ کشور جنوب شرقی آسیا است.

سفیر سابق ایران در اندونزی به دیگر اهداف سفر رئیس جمهور به این کشور اشاره کرد و گفت: یکی از همکاری‌های خوبی که میان دو کشور تاکنون انجام شده در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی بوده است و در واقع اقتصاد دو کشور براساس رفع نیازها فعال و پویا بوده‌ است.

آزاد افزود: علاوه بر حوزه سلامت، ما وارد حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی می‌شویم که این هم می‌تواند از اهداف دیگر سفر باشد. 

وی بیان کرد: با توجه به پروژه‌های بسیار زیاد توسعه‌ای و به‌ویژه درخصوص پایتخت جدید اندونزی شرکت های معتبر کشورمان می توانند در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی نقش فعالی را در اندونزی داشته باشند. 

سفیر سابق ایران در اندونزی ادامه داد: همچنین دو کشور می توانند در حوزه انرژی نیز با توجه به اقتضائات اقتصادهای نوظهور، همکاری های گسترده داشته باشند.

آزاد با اشاره به اینکه ایران و اندونزی دو عضو نهضت عدم تعهد هستند و سیاست‌های مستقل خود را در پیش می‌گیرند، اظهار داشت: در این میان اندونزی به عنوان عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آ س آن نقش موثری در این اتحادیه دارد و مرکزیت این اتحادیه در شرق آسیا مهم و مورد تاکید قدرت‌ها است.

وی اظهار کرد: لذا کشورهای آس آن به‌ویژه اندونزی روی این نکته تاکید دارند که منطقه، منطقه رشد و توسعه اقتصادی است و قدرت‌ها باید از بروز تنش‌ها و منازعات پرهیز کنند ضمن اینکه می‌توانند حضور خودشان را به شکل اقتصادی تعریف کنند.

سفیر سابق ایران در اندونزی با بیان اینکه همکاری‌های ایران در آسیای غربی و اندونزی در آسیای شرقی می‌تواند موثر و راهگشا باشد، گفت: در این ارتباط همکاری‌ها در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و سازمان‌های منطقه‌ای مانند اکو در ایران و آس آن در شرق آسیا حایز اهمیت است و عملاً از طریق این مراودات و همکاری‌ها است که به ویژه در حوزه اقتصادی شاهد همکاری‌های آسیای غربی و آسیای شرقی خواهیم بود.

نگاه ما به روابط با اندونزی راهبردی است

رئیس اداره دوم آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه نیز بیان کرد: نگاه ما به روابط با اندونزی نگاه راهبردی است و سفر رئیس جمهور کشورمان به اندونزی با همین نگاه تنظیم شده است.

رجبی افزود: ایران از ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌هایی همچون فولاد، مواد معدنی، پتروشیمی و دیگر زمینه‌ها برخوردار است و در مقابل اندونزی هم در صنایعی مانند کائوچو، کاغذ و روغن پالم دارای ظرفیت‌های خوبی است. 

وی ادامه داد: ایران در صدور خدمات فنی - مهندسی، انرژی، نیروگاه‌سازی و بسیاری از زمینه‌ها ظرفیت‌های خوبی دارد و ما می‌توانیم با نگاه به‌ آینده نقش بزرگی را در توسعه روابط دو کشور ایفا کنیم.

رئیس اداره دوم آسیا واقیانوسیه وزارت امور خارجه بیان کرد: به لحاظ اقتصادی نیز ایران و اندونزی را می‌توان دو اقتصاد مکمل محسوب کرد. اندونزی با داشتن بازار بزرگ حدود ۳۰۰ میلیونی از ظرفیت های نسبتا فراوانی برخوردار است از این رو زمینه‌های تجاری زیادی میان دو کشور وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با امضای این اسناد تحرک بیشتری در روابط فی‌مابین به‌وجود آید و دستاوردهای بسیار خوبی را به‌ خصوص در حوزه‌های اقتصادی و تجاری برای مردم کشور به ارمغان آوریم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه اول خرداد، به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» همتای اندوزیایی خود، تهران را به مقصد جاکارتا پایتخت اندونزی ترک کرد.

در این سفر، رئیس‌جمهور را وزرای اقتصادی دولت و وزیر امورخارجه همراهی می‌کنند. امضای اسناد همکاری در بخش‌های مختلف، دیدار با مقامات و روسای مجلس نمایندگان و مشورتی، نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت و گو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی از برنامه‌های سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به اندونزی است.