سردار سلیمانی جبهه مقاومت همان حاج قاسم آزادسازی خرمشهر بود

سوم خرداد یادآور رشادت و دلیری سردارانی است که تا آخرین نفس گوش به فرمان رهبرشان بودند، در برابر دشمن سر خم نکردند و اجازه ندادند دشمن با تفرقه بذر ناامیدی در دل‌هایشان بکارد؛ سوم خرداد یادآور رشادت و دلیری سردارانی است که خود را تنها سرباز این ولایت، اسلام و این آب و خاک می‌دانستند.

 

سوم خرداد یادآور فتحی بزرگ در تاریخ سرزمینی است که بارها مورد تجاوز بیگانه قرار گرفت اما سرافرازانه مقاومت کرد .

دشمن در ۵۷۵ روزی که خرمشهر را در تصرف خود داشت سنگرهای مستحکمی در منطقه ایجاد کرده بود، به‌طوری که فتح خرمشهر برای ما به یک آرزو تبدیل شده بود.خرمشهر یکی از محورهای مهم جنگ در منطقه بود و از نخستین روز آغاز جنگ هدف بمباران سنگین صدام قرار گرفت.

قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت

از طرفی تمام جهانیان جبهه مقاومت در خاورمیانه را با نام قاسم سلیمانی سردار سرافراز ایران اسلامی و فرمانده فراتر از مرزها می‌شناسند، فرماندهی که چهار دهه از عمر خود را وقف دفاع از راه و روشی کرد که اندیشه‌ای جز رهایی مظلوم از چنگال ظالم نداشت.

حضور شهید قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت، امتیازات بزرگی برای جبهه حق داشت که بیشترین بهره آن متوجه زنان و کودکانی بود که هر آن در خطر اسارت به دست داعش به سر می‌بردند.

داعش ساخته دست آمریکا و صهیونیست برای ایجاد نا امنی در خاورمیانه و کشورهای اسلامی سوریه وعراق بود که با مدیریت سردار رشید انقلاب اسلامی نابود شد همین امر باعث شهرت و نفوذش در بین مظلومان جهان شد اما دشمن این محبوبیت در جامعه را بر نتابید و بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در اقدامی تروریستی سردار سلیمانی را به همراه چند تن از همرزمانش به شهادت رساند.

ایران اسلامی سردار حامل نشان ذوالفقار ولایت را تقدیم راهی کرد که با خون هزاران جوان امت آبیاری شده بود تا با بخشش سردار راه هزاران سلیمانی دیگر در مقابله با استکبار جهانی هموارتر و پایه های انقلاب اسلامی و سپاه قدس نیز مستحکم‌تر شود.

سردار سلیمانی جبهه مقاومت همان حاج قاسم آزادسازی خرمشهر بود

روایت شهید سپهبد قاسم سلیمانی از عملیات بیت المقدس

شهید سپهبد قاسم سلیمانی در عملیات بیت المقدس فرمانده تیپ ثارالله استان کرمان بودو لشکر ۴۱ ثارالله در این عملیات در قالب تیپ ثارالله با ۶ گردان پیاده و گردان‌های پشتیبانی تحت امر قرارگاه قدس حضور داشت . سه هزار رزمنده از استان کرمان در عملیات بیت‌المقدس حضور داشتند که بیش از ۲۰۰ نفر از این عزیزان به درجه رفیع شهادت نائل آمده و تعداد زیادی اسیر و مجروح و جانباز شدند.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران و سیدالشهدای محور مقاومت در بخشی از خاطرات خود مطالبی را درباره عملیات بیت‌المقدس عنوان کرده است.

سردار سلیمانی درباره عملیات بیت‌المقدس روایت کرده است: قبل از عملیات بیت المقدس، سه عملیات در صحنه جنگ در جنوب انجام شده بود؛ عملیات ثامن الائمه، عملیات طریق القدس و عملیات فتح المبین. دیگر زمینی در جنوب غیر از زمین خرمشهر باقی نمانده بود که بخواهد عملیات در آن انجام بگیرد. عملاً وقتی فتح المبین تمام شد، دشمن مطمئن بود عملیات بعدی ما برای خرمشهر است. اطمینان صددرصد داشت. لذا، خودش را برای این کار آماده کرد. این یکی از مشکلات ما بود. منتها سه اتفاق افتاد که باعث پیروزی ما شد یکی از آن ویژگی ها طراحی عملیات بود.

شهید سلیمانی افزوده : الان بیش از سی سال از جنگ گذشته است. ۲۰۰ سال دیگر هم اگر از جنگ بگذرد و همه طراحان دنیا جمع بشوند نمی‌‍توانند طرحی جامع تر از عملیات بیت المقدس طراحی کنند. جامع‌ترین طرح بود. البته این طرح، طرح بسیار متوکلانه‌ای بود، متهورانه‌ای بود، شجاعانه ای بود. طرحی بیاید طراحی کند یک نیرو را نیمه شب از کارون عبور بدهد، بعد در طرح خودش پیش بینی بکند. این نیرو بدون این که با دشمن درگیر بشود، بیست و یک کیلومتر در شب پیاده روی بکند، خودش را از بین دشمن برساند به جاده استراتژیک اهواز - خرمشهر. این خیلی در طراحی قدرت می‌خواهد، جسارت می‌خواهد چنین اقداماتی انجام بدهد.

به نقل از سردار دلها ، خدا رحمت کند شهید بزرگوارمان حسن باقری را. خیلی انسان بی‌نظیری بود. فکوری بود. هیچ دانشگاه و دانشکده نظامی نرفته بود، اما خدا در وجود این جوان یک دنیایی از فکر و شجاعت و توکل و قدرت بیان قرار داده بود. حسن باقری چیز عجیبی بود.

به نقل از شهید سلیمانی ، در جنگ ما، یکی از جامع‌ترین صحنه هایی که می‌توان خودش را به اندازه یک جنگ به نسل‌ها ارائه کرد، عملیات بیت المقدس است. در یک جنگ نامتقارن، بهترین ایده و الگوی موفق بود. لذا، این پیروزی حاصل شد و خداوند قلب امام را خوشحال کرد و آن عبارت‌های حمدگونه بر زبان امام جاری شد.

آزادی خرمشهر

خرمشهر تا ۳ خرداد ۱۳۶۱ در اشغال نیروهای عراق باقی ماند و نهایتاً، با عملیات بیت المقدس توسط رزمندگان اسلام بازپس گرفته شد. آزادسازی خرمشهر در حقیقت از اهداف مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس بود. در ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه شنبه، ۱ خردادماه ۱۳۶۱، مرحله چهارم این عملیات با اعلام رمز یا محمدبن‌عبدالله، از بی‌سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل‌کننده، با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد.

در پایان این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد. در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت ایران درآمدند.

با آزادسازی خرمشهر دژهای متجاوزین بعثی یکی پس از دیگری فرو ریخت و ابتکار عمل رزمندگان اسلام، حامیان ماشین جنگی صدام را شگفت‌زده کرد. پس از آزادسازی شهر خون و قیام، استیلای هویت بین‌المللی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران نهادینه گردید و امید دشمنان ایران به یاس تبدیل شد.

اکنون که بیش از چهار دهه از آن حماسه تاریخ ساز می گذرد، حضور مقتدرانه کشور و انقلاب اسلامی ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی و تغییر موازنه سیاسی- نظامی در نظم نوین جهانی به سود جمهوری اسلامی ایران از برکات عظیم این فتح الهی بوده و آن پیروزی گوارا رمز ادامه و عمق بخشی حیات طیبه و ثبات امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.