دولت چرا به مستاجران وام نمی دهد/  وام ودیعه مسکن اجرایی شود

حسین حق‌وردی ، نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد گرانی نرخ اجاره‌بها مسکن در پایتخت و کلانشهرها گفت: متاسفانه مسکن مدت‌هاست به بازار سرمایه‌ای تبدیل شده و مدام افزایش قیمت دارد‌، اما مدتی است که قیمت اجاره بها و رهن مسکن بدون کنترل بالا می‌رود.

وی افزود: از یک طرف در دستور رسیدگی صحن علنی مجلس شاهد لوزم بررسی وضعیت اجاره‌بها هستیم. اما اکنون به‌قدری اجاره‌بها و رهن مسکن گران شده و قیمت‌ها افزایش یافته است که مردم کاملا تحت فشار و به بالا رفتن قیمت اجاره بها نیز به شدت معترض هستند.

حق‌وردی ادامه داد: از طرف دیگر اکنون شعب مختلف بانک‌ها خرده وام‌هایی که برای ودیعه به مردم تعلق می‌گرفت به مردم نمی‌دهد و جلوی این وام‌ها را گرفته‌اند و هر چقدر هم در مجلس اصرار می‌کنیم و فریاد می‌زنیم دولت مجوز اعطای تسهیلات برای اجاره بها مسکن را نمی‌دهد.

نماینده مردم شهریار با بیان اینکه دولت جلوی پرداخت وام مسکن و ودیعه مسکن را گرفته است، اظهارداشت: همین مسئله بر سایر مشکلات مسکن و معیشت مردم افزوده است. لذا از طرفی اجاره به افزایش یافته و بیش از طاقت و تحمل مردم است و از طرف دیگر پول یا وامی به مردم داده نمی‌شود بلکه بتوانند تاحدی آسان‌تر خانه پیدا کنند.

*در سال جدید خبری از وام ودیعه مسکن نیست

او گفت: حتی امروز بسیاری از مردم حاضر هستند وام بگیرند و با وجود سود بالا باز هم  اقساط آن را بدهند. اکنون خانه‌ای که در تهران ۵۰ میلیون تومان رهن داده می‌شد به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است و مردم پولی برای تامین این افزایش و مابه‌التفاوت رهن مسکن خود ندارند و دولت باید به آن‌ها کمک کند. اما دولت عملاً هیچ کمکی نمی‌کند.

حق‌وردی یادآورشد: امسال هم هیچ خبری از وام ودیعه مسکن نیست و حتی زمانی هم که اجرایی شد تعداد خاصی از مردم دریافت نکردند. متاسفانه امسال جلوی تمام وام‌ها بسته شده است و تنها وامی که به مردم می‌دهند با هزاران سختی و محدودیت، وام ازدواج و فرزندآوری است.

دولت چرا به مستاجران وام نمی دهد/  وام ودیعه مسکن اجرایی شود

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما پیگیر این مسئله هستیم که وام ودیعه مسکن اجرایی شود اما هیچ‌کس هیچ جوابی برای آن ندارد و به ما پاسخی نمی‌دهند. دولت اگر می‌خواهد به مستاجران کمک کند حداقلی‌ترین کار این است که ۱۰۰ میلیون تومان وام به آن‌ها اختصاص دهد تا دست‌کم کمکی برای رهن یک خانه بسیار معمولی باشد.

اکنون شرایط طوری شده است که بیشتر مردم تهران به حق‌وردی درانتها تشریخ کرد: اکنون تعداد زیادی از ساکنان تهران به حوزه انتخابیه من، یعنی شهریار مهاجرت می‌کنند و در حاشیه غربی تهران ساکن می‌شوند و به دلیل نبود نظارت شاهد هستیم که ملک و مسکن نیز در این منطقه به شدت افزایش قیمت داشته است و مردم حتی پول رهن خانه را ندارند و بانک‌ها نیز وامی نمی‌دهند.