حضور رهبران مختلف منطقه در ایران نشان از «موفقیت سیاست تهران» است

 رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در خصوص اهداف و اهمیت سفر «هیثم بن طارق آل‌سعید» سلطان عمان که به دعوت رسمی «آیت الله ابراهیم رئیسی » رئیس جمهور کشورمان در صدر هیاتی بلند پایه به تهران سفر  کرد اظهارداشت: سفر پادشاه عمان به تهران فراتر از آن است که صرفا آن را در چارچوب بحث میانجیگری عمان میان ایران و کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قلمداد کنیم.

وی با بیان اینکه میانجیگری های عمان میان ایران و کشورهای مختلف پیش از این سفر بوده و پس از آن هم ادامه خواهد داشت، گفت: به طور مثال در خصوص حل و فصل برخی سوءتفاهمات «میان ایران و مصر» دولت عمان به همراه عراق مدتهاست که در حال میانجیگری هستند و مذاکرات مختلفی در بغداد، اردن و دیگر کشورها در حال برگزاری است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در خصوص «روابط میان ایران و بحرین» ما نیاز به میانجیگر نداریم چرا که مسیر روابط دو طرف به خوبی در حال طی شدن است.

میرابیان افزود: باید به این نکته توجه کنیم که این یکی از موضوعات اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که ما خواهان «روابطی دوستانه و برادرانه با تمام کشورهای منطقه» و همسایه خود هستیم.

وی ادامه داد: برخی تابوهایی که قبلاً آمریکایی ها میان کشورهای منطقه ایجاد کرده بودند تا مانع از سفر رهبران این کشورها به جمهوری اسلامی ایران شوند و آنها را می ترساندند و تحت فشار قرار می دادند، شکسته شده و موانع از مسیر برداشته شده است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: حضور رهبران کشورهای مختلف منطقه ای در جمهوری اسلامی ایران نشان از «موفقیت سیاست تهران» دارد.

میرابیان تصریح کرد: رفت و آمدهای دیپلماتیک میان رهبران کشورهای مختلف با ایران از این جهت بسیار اهمیت دارد که علی‌رغم تمام فشارهای سیاسی، روانی و رسانه‌ای که تلاش شد جمهوری اسلامی ایران را در عرصه دیپلماسی و ارتباط و تعامل با کشورها منزوی کنند، اما وضعیت موجود و روند تحولات منطقه خلاف آن را ثابت کرد.

حضور رهبران مختلف منطقه در ایران نشان از «موفقیت سیاست تهران» است

وی اظهارداشت: سفر سلطان عمان به ایران می تواند زمینه را برای سفر باقی مقامات کشورهای مختلف منطقه از جمله مقامات سعودی به تهران و بالعکس فراهم آورد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: «تعاملات تجاری میان ایران و عمان» برقرار است، اما با توجه به حضور مقامات عالی رتبه عمانی در هیئت همراه سلطان این کشور به ایران می‌توان امیدوار بود تا توافقات کلان اقتصادی را میان دو کشور داشته باشیم که «راهگشای روابط تجاری میان تهران و مسقط» به حساب آید.