سفر سلطان عمان نشانگر اراده دولت سیزدهم به تعمیق روابط با کشورهای همسایه است

«هیثم بن طارق» سلطان عمان بعدازظهر روز یکشنبه هفتم خرداد ماه به منظور انجام سفری دو روزه و در پاسخ به دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی وارد تهران شد و در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت و پس از آن ضمن حضور در مجموعه سعدآباد و بعد از استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی، با رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این سفر چهار سند همکاری بین مقامات دو کشور به امضا رسید. مقامات دو کشور چهار سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی را به امضا رساندند. وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی و دبیرکل شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی از سوی ایران و وزرای انرژی، اقتصاد و تجارت عمان اسناد همکاری‌های مشترک دو کشور را امضا کردند.

پس از این دیدار حسین امیرعبداللهیان و بدر البوسعیدی وزرای خارجه دو کشور در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند و امیرعبداللهیان با اشاره به جایگاه ممتاز عمان در سیاست خارجی ایران، گفت که سند برنامه جامع همکاری‌های راهبردی ۲ کشور در آینده نزدیک به امضا می‌رسد و وزیر خارجه عمان نیز بر تقویت روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس تأکید کرد. (جزئیات بیشتر)

سلطان عمان همچنین صبح امروز به حضور مقام معظم رهبری رفت و با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد و دقایقی قبل نیز تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.

در همین ارتباط «سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این سفر که در پاسخ به سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به مسقط انجام شده است، گفت: با توجه به تأکید سیاست خارجی دولت سیزدهم بر گسترش روابط با همسایگان به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی، سفر سلطان عمان به تهران را می‌توان از دو نگاه مورد بررسی قرار داد. یکی بعد اقتصادی این سفر، بدین مفهوم که دو کشور در حوزه مسائل اقتصادی نیازمندی‌هایی نسبت به هم دارند و با توجه به سوابق ارتباطات گسترده‌ای که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دو ملت با هم داشتند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی این روابط تعمیق یافت. عمان در یک خط وسطی حرکت کرد که نه با شورای همکاری خلیج فارس که از رژیم بعثی صدام حمایت می‌کرد، همراهی کرد و نه با تحریم‌های ظالمانه آمریکا همراه شد.

وی افزود: می‌توانیم این سفر را از بعد علائق دو کشور به هم و توجه ایران و عمان به همدیگر برای حرکت منسجم و متوازن در منطقه تحلیل کنیم.

سفر سلطان عمان نشانگر اراده دولت سیزدهم به تعمیق روابط با کشورهای همسایه است

صدرالحسینی این سفر را نشانگر اراده دولت سیزدهم به گسترش و تعمیق روابط با کشورهای همسایه خواند و افزود: این سفر نشاندهنده توجه و تأکید جمهوری اسلامی ایران به منطقه‌ قوی است. جمهوری اسلامی ایران با گسترش و تعمیق روابط خودش با کشورهای همسایه به دنبال تقویت منطقه‌ای قوی و افزایش نقش آفرینی منطقه در تحولات بین‌المللی است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا همچنین نکته مهم و اساسی این سفر را امضای چهار سند همکاری خواند که می‌تواند در راستای صلح و ثبات و نزدیکی و تعمیق روابط دو ملت نیز در حوزه اقتصادی بسیار موثر واقع شود.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دوم خرداد ۱۴۰۱ سفری یک روزه به مسقط داشت و در این سفر ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی بود توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی و رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و همتایان عمانی آنها به امضا رسید. در این سفر همچنین بیانیه مشترکی از سوی دو طرف صادر شد.