واردات خودروی کارکرده ناترازی را برطرف می‌کند

سید جواد حسینی کیا ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد لایحه واردات خودرو کارکرده که از طرف دولت به مجلس ارائه شده و دو فوریت آن تصویب و در دستور رسیدگی قرار دارد توضیح داد: امروزه در عرصه خودرو ناترازی جدی وجود دارد. اکنون حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز جامعه است اما تولید داخل حدود یک میلیون دستگاه در سال است.

وی افزود: لذا این ناترازی از یک سو و سرازیر شدن نقدینگی جامعه به سمت بازار خودرو از سوی دیگر، صنعت خودرو را ملتهب کرده است. بنابراین تنها کاری که می‌تواند این تنش و التهاب را فروکشاند، عرضه خودرو است.

حسینی‌کیا گفت: از آنجا که تولیدکنندگان نمی‌توانند به طور کامل تمام نیاز جامعه را تامین کنند و عرضه بیشتر از تقاضا داشته باشند باید واردات انجام شود. بخشی از واردات، خودروهای نو و صفر هستند که در گذشته مصوب شده و اکنون قابلیت اجرایی دارد. اما واردات خودروی صفر همچنان کافی نیست.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: آن کاری که به دنبالش بودیم تا ارز کمتری از کشور خارج کند و هم رقابتی مناسب ایجاد کند، واردات خودرو کارکرده خارجی است. در این لایحه تعیین شده است که این خودروها نباید بیشتر از ۵ سال عمر داشته باشند. این خودروها را می‌توان با یک سوم قیمت خرید و وارد کشور کرد.

وی بیان کرد: کیفیت این خودروها طوری است که حتی با خودروهای داخلی صفر نیز قابل مقایسه نیست و بسیار رضایت مصرف‌کننده بالایی دارد. وارد کردن خودروهای کارکرده می‌تواند بخشی از تنش جامعه را کاهش دهد و تاحدودی ناترازی عرضه و تقاضا را بر طرف کند.این مسئله باعث تعادل در بازار خواهد شد و شاهد کاهش قیمت جدی در بازار خواهیم بود.

واردات خودروی کارکرده ناترازی را برطرف می‌کند

حسینی‌کیا گفت: گام اول این لایحه که برطرف کردن ناترازی عرضه و تقاضا در بازار است، انجام می‌شود و در گام دوم خودروسازان وادار می‌شوند به سمت کیفیت محوری حرکت کنند و چه بسا صادرات محور نیز بشوند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس درانتها خاطرنشان کرد: نگاه بر این است این خودروها طوری وارد کشور شوند که قیمتشان بالا نباشد و تفاوت محسوس و اثرگذار داشته باشند. همچنین در لایحه مذکور تلاش شده است که تمام اشخاص حقیقی بتوانند خودروی کارکرده وارد کنند اما تضمینی وجود ندارد که این اتفاق بیفتد.