رقابتی شدن بورس انرژی با عرضه نفت

حجت الاسلام والمسلمین مجید ناصری‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره فروش نفت در بورس انرژی در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی و ورود بخش خصوصی به فروش نفت گفت: این یک اقدام خوب است که از دولت قبل شروع شده بود، اما متاسفانه روند اجرای آن کند است.

وی ادامه داد: عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند فروش نفت را آسان کند و راهی برای دور زدن تحریم‌ها است همچنین بخش خصوصی را به حوزه فروش نفت وارد می‌کند، زیرا این بخش یک حوزه نوین برای فعالیت اقتصادی بخش خصوصی است.

ناصری‌نژاد اظهار کرد: عرضه اوراق گواهی سپرده نفت در بورس انرژی در ایجاد ثروت، فعالیت بخش خصوصی در این حوزه و شفافیت در فروش نفت نیز کمک کننده است. بخش خصوصی تمایل دارد که در این حوزه وارد شود، ولی راه‌های ورود خیلی سخت بود هم اکنون که دولت این زمینه را ایجاد کرده آن‌ها می‌توانند به فروش نفت از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی ورود کنند.

نماینده مردم شادگان در مجلس توضیح داد: سرمایه گذاری در بورس انرژی باعث شفافیت در فروش نفت می‌شود و نتیجه آن هم یک رقابت سالم است که می‌تواند موجب تحرک اقتصادی در این حوزه شود.

وی بیان کرد: یکی از ضرورت‌های فعلی کشور توسعه و تجهیز میادین نفتی است و اگر میادین نفتی خودمان را توسعه ندهیم در آینده‌ای نزدیک هم در میادین نفت و هم در میادین گاز دچار بحران می‌شویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: اکنون در میادین گازی رقابت سختی با قطر داریم. قطر به شدت در حال توسعه منطقه خودش برای استخراج گاز است و هر روز با تکنولوژی‌های پیشرفته دنیا و سرمایه‌گذاری در این بخش در حال توسعه میادین خود است و با استفاده از فناوری‌های نوین به پیشرفت‌های خوبی رسیده است. در بخش نفت نیز عراق با استفاده از شرکت‌های بین‌المللی نفتی اقدام به توسعه میادین مشترک نفتی خود کرده است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: ما در حوزه توسعه میادین نفت و گاز از کشور‌های همسایه عقب هستیم و باید چاره‌ای اساسی برای آن بیاندیشیم. اینکه منابع حاصل از عرضه نفت در بورس انرژی را به سمت توسعه میادین نفت و گاز بیاوریم و از تکنولوژی‌های پیشرفته در این حوزه استفاده کنیم لازم و ضروری است.

رقابتی شدن بورس انرژی با عرضه نفت

ناصری‌نژاد درباره میزان جذابیت عرضه نفت در بورس انرژی برای مردم و هدایت سرمایه‌های سرگردان به این حوزه گفت: این اقدام کار بسیار خوبی است و ما می‌توانیم با عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی سرمایه‌های سرگردان مردم را جمع آوری کنیم و باعث شویم که مردم هم به سود بالایی برسند.

وی گفت: مشکلی که ما هم اکنون در کشور داریم این است که نقدینگی سرگردان زیادی در دست مردم وجود دارد و خیلی از مردم سرمایه‌های کوچکی دارند که نمی‌دانند آن را چه کار کنند و هر چند مدت ارگان و نهادی تحت عنوان خیریه یا بانک خصوصی پول‌های سرگردان مردم را با رویای به سود رسیدن جمع می‌کند و بعد از مدتی ورشکسته می‌شود و باعث وارد شدن ضرر و زیان به مردم می‌شوند.

نماینده مردم شادگان در مجلس اضافه کرد: من به عنوان یک قاضی شاهد این چنین پرونده‌های قطور بوده‌ام که پول سرگردان مردم را با وعده‌های به سود رسیدن جمع‌آوری کرده‌اند. این سرمایه‌های سرگردان نیاز به این دارد که در یک جای خوب و مطمئن هدایت شود. در این شرایط چه جایی بهتر از اینکه ما این سرمایه‌ها را به بورس و حوزه نفت وارد کنیم و به عنوان اوراق نفتی از آن‌ها استفاده کنیم، اما مسئولان باید این روند را تسهیل کنند و برای مردم اطمینان به وجود بیاورند تا مردم در این حوزه سرمایه گذاری کنند.