اتهام‌زنی اتحادیه اروپا علیه ایران در شورای حکام

اشتفن کلمنت، سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مانند اکثر مواقع به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تاخته و خواستار اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با توافق سال ۹۴ و همچنین پروتکل الحاقی شد.

براساس گزارش تارنمای اتحادیه اروپا، او در ادامه بدون اشاره به بدعهدی غرب در انجام تعهدات خود در قبال ایران، توپ را به زمین تهران انداخته و مدعی شد: متاسفیم که ایران تصمیمات لازم نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است. درعوض همچنان به افزایش چشمگیر برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.

کلمنت همچنین از تدابیر جبرانی ایران در برجام ابراز نگرانی کرد و خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات این توافق شد. 

این مقام اروپایی برغم بسته شدن پرونده ادعایی کشف ذرات اتمی با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات فردو، ادعا کرد که اتحادیه اروپا همچنان نگران وجود ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات فردو و شرایط کشف آن از طریق یک بازرسی اعلام نشده است. 

اتهام‌زنی اتحادیه اروپا علیه ایران در شورای حکام

اشتفن کلمنت در پایان نیز اتهام‌زنی علیه کشورمان را تکرار کرده و علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: ما بطور قطع از ایران می‌خواهیم که مسیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را تغییر دهد، بدون فوت وقت به تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد و اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام و همچنین پروتکل الحاقی را از سر بگیرد.

نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد. دستور کار این نشست شامل موضوعاتی، چون فعالیت‌های هسته‌ای در کره شمالی، سوریه، پیمان امنیتی اکوس، راستی آزمایی و نظارت در ایران، کاربرد پادمان‌ها و نیز سیاست کارکنان این سازمان است.