افزایش ۵ هزار درصدی اجاره خانه در ۲۰ سال اخیر

آرا شاوردیان با اشاره به وضعیت نامناسب اجاره بها مسکن گفت: گرانی اجاره بهای  مسکن و نگرانی مستاجران از نوسانات سرسام آور ملک به ویژه در آغاز فصل تابستان و آغاز فصل جا به جایی مستاجران، موجب شده تا دولت و مجلس تلاش‌هایی برای مدیریت و ساماندهی این بازار داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از علل اصلی گرانی‌ها بی‌توجهی مسئولان در سال‌های گذشته به امر تولید مسکن است، افزود: بازار ملک نیز همانند سایر بازارها از متغیرها و الگوهای اقتصادی پیروی کرده و عدم تناسب در عرضه و تقاضا به افزایش قیمت آن منجر می‌شود. از این رو راه حل اساسی کنترل بازار اجاره بها افزایش عرضه مسکن و برقراری تعادل در حوزه عرضه و تقاضا است. در همین راستا اجرای دقیق قوانینی نظیر جهش تولید مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر سوداگری و نیز مالیات بر اراضی بایر و رها شده شهری می‌تواند تا حدی به افزایش عرضه و در نهایت تعادل بازار کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: هم اکنون بخشی از مردم در کلانشهرها مستاجر بوده و یا وضعیت مناسبی برای اسکان ندارند؛ گرانی های سرسام آور حوزه اجاره مسکن نیز بیش از پیش سفره مردم را کوچک و آنها برای پرداخت هزینه‌های سرپناه با مشکل مواجه جدی کرده است و همین امر موجب افزایش مهاجرت از مراکز استان‌ها به شهرهای پیرامون و به دنبال ان افزایش حاشیه نشینی شده است.

وی با بیان اینکه براساس گزارشها در 20 سال اخیر اجاره مسکن بیش از 5 هزار درصد رشد داشته است گفت: سرمایه‌ای بودن ملک در ایران موجب ورود سوداگران، دلالان و پول های سرگردان جامعه به این حوزه شده که به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند. لذا باید با اتخاذ مالیات‌های هدفمند و دقیق بر سوداگران مسکن، فعالیت در این بازار را برای آنها هزینه‌زا کرده و ملک را از کالایی سرمایه‌ای به کالایی مصرفی همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان تبدیل کنیم تا گام مهمی برای باز کردن گره کور بازار ملک برداشته باشیم.

افزایش ۵ هزار درصدی اجاره خانه در ۲۰ سال اخیر

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: برای کنترل بازار اجاره بها؛ مجلس طرحی را تدوین کرده که هم اکنون در صحن علنی در حال بحث و بررسی است. در این طرح شاخص‌های منطقی برای تعیین حق الزحمه مشاوران املاک که برخی نقش بسزایی در تعیین قیمت‌های منطقه ای و تحمیل هزینه‌های سنگین  و ناعادلانه به مردم داشته، طراحی شده است. همچنین تلاش شده موجران و مستاجران را به ثبت قراردادها در سامانه املاک و دریافت کد رهگیری سوق دهد، در کل طرح ساماندهی بازار اجاره بها املاک مسکونی ساز و کاری برای کاهش فعالیت دلالان و سودگران پیش بینی کرده که امیدواریم با تصویب آن در مجلس و تایید شورای نگهبان و اجرای دقیق دولت شاهد اتفاقات بهتری در بازار مسکن باشیم.