دولت به دنبال توسعه فعالیت‌های حزبی و رقابتی در کشور است

  عبدالله مرادی مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب درباره رویکرد دولت برای فعالیت‌های سیاسی احزاب ، گفت: دولت به دنبال توسعه فعالیت‌های حزبی  و حضور پر قدرت احزاب در کشور و بعد هم انتخابات است و این موضوع را شاخصی برای پیشرفت سیاسی می‌داند. پیشرفت سیاسی هم یعنی اینکه احزاب توانمند و مسئولیت‌پذیر بوده و با برنامه اجرایی مشخص وارد عرصه‌های رقابت شوند.

وی افزود: در عین حال باید از آسیب‌های گذشته در زمینه فعالیت حزبی درس گرفت. یکی از این آسیب‌ها، فعالیت سیاسی بدون شناسنامه و بدون مجوز است که عموما فصلی و با اهداف انتخاباتی صورت گرفته و تداوم این فعالیت‌ها به مرور باعث تضعیف کار سیاسی تشکیلاتی و بی‌انگیزگی در فعالان سیاسی می‌شود.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با اشاره به آمادگی این کمیسیون جهت صدور مجوز فعالیت حزبی، به ویژه در آستانه انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی افزود: در سال 1401 تعداد 9 مورد تأسیس حزب در سطوح ملی و استانی توسط کمیسیون ماده 10 احزاب تصویب شد.

مرادی  یادآور شد: همچنین کمیسیون ماده 10 احزاب، ضمن تشویق فعالان سیاسی برای فعالیت سیاسی شناسنامه‌دار، به دفعات در خصوص فعالیت‌های حزبی غیرقانونی و ممنوعیت استفاده از عناوین کلی مانند گام دوم، ایران قوی و ... اطلاع‌رسانی لازم را صورت داده است. این رویکرد کمیسیون در جهت همان اصل پیشرفت سیاسی است.

وی با نقد نظریاتی که احزاب سیاسی را برای عرصه سیاسی کشور مفید نمی‌دانند، ادامه داد: احزاب مهمترین بازیگر عرصه سیاسی و حلقه میانی در حکمرانی بوده و لذا حذف شدنی نیستند، اما احزاب باید دارای ایده‌های تخصصی حکمرانی باشند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره وظایف این کمیسیون نیز اضافه کرد: مطابق ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب 1394، کمیسیون فراقوه‌ای احزاب متشکل از معاون سیاسی وزیر کشور (رئیس کمیسیون)، نماینده دادستان کل کشور، نماینده رئیس قوه‌قضاییه، دو نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی، دو نماینده از دبیران کل احزاب ملی و استانی تشکیل و درباره شرایط متقاضیان تأسیس حزب، صدور مجوز، مجامع عمومی احزاب و... و نیز اعلام موجودیت جبهه‌های سیاسی اعلام نظر و نظارت می‌کنند.

مرادی اضافه کرد: تصمیمات در جلسات کمیسیون با اجماع نظر اعضا اتخاذ و سپس مصوبات از طریق دبیر به عنوان نظر کمیسیون اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم کسب مجوز برای فعالیت حزبی در خصوص تشکیل جبهه‌های سیاسی نیز توضیح داد: احزاب چنانچه در قانون مندرج است، باید فرآیند خود را از معرفی هیأت مؤسس و مرامنانه و اساسنامه آغاز کرده که در نهایت منجر به صدور پروانه فعالیت می‌شود.

مرادی در ادامه گفت: جبهه‌های حزبی، طبق قانون احزاب؛ ائتلاف سیاسی از احزاب دارای پروانه فعالیت در زمینه فعالیت مشخص است که البته صرفا با اطلاع‌رسانی به کمیسیون تشکیل می‌شود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: در واقع برای تشکیل جبهه سیاسی، تعدادی از احزاب دارای پروانه فعالیت می‌توانند در کنار هم برای هدف مشترک قرار گرفته و بدون تشریفات اداری خاصی، صرفا مراتب را به اطلاع کمیسیون احزاب برسانند؛ لذا همه فعالان سیاسی باید دقت کنند عناوینی مانند ائتلاف و جبهه سیاسی به را به معنای درست و جایگاه حقوقی آن بکار ببرند.