واکنش چین به رفتار آمریکا در قبال موضوع هسته‌ای ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ، با اشاره به انتقال اورانیوم ۹۰ درصد غنی شده با امکان کاربرد تسلیحاتی به استرالیا توسط آمریکا و انگلیس، این رفتار را مصداق رفتار دوگانه دانست.

وانگ ونبین، گفت: در مورد موضوع هسته ای ایران، آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از کشورها حتی ذره ای از مواضع خود کوتاه نمی آیند و به شدت ایران را از دستیابی به اورانیوم غنی شده با درصد بالا منع می کنند، با این حال این دو کشور قصد دارند به بهانه همکاری‌ در ساخت زیردریایی هسته‌ای، چندین تن‌ اورانیوم با قابلیت استفاده تسلطحاتی با درجه غنای بالای ۹۰ درصد را به استرالیا منتقل کنند. این تضاد بار دیگر دوگانگی رفتار آن‌ها را در مورد مسئله منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای آشکار کرد.

وی افزود: ما از ایالات متحده، انگلیس و استرالیا می‌خواهیم که به تعهدات بین‌المللی خود در مورد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با جدیت عمل کرده و استانداردهای دوگانه و رفتارهای سیاسی کارانه را متوقف کنند. ما خواستار تلاش های مشترک همه کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پیشبرد یک فرآیند گفتگوی بین دولتی باز، فراگیر، شفاف و پایدار برای دفاع قاطعانه از سیستم بین المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، حمایت از نظم بین المللی مبتنی بر قوانین بین المللی و پیشبرد صلح و امنیت در جهان هستیم.

واکنش چین به رفتار آمریکا در قبال موضوع هسته‌ای ایران

وانگ ونبین گفت: ما امیدواریم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اساسنامه این آژانس و مأموریت آن از سوی کشورهای عضو را دنبال کند، وظایف خود را در زمینه منع گسترش سلاح های هسته ای را انجام دهد و به پیشبرد روند گفتگوی بین‌دولتی کمک کند.