نماینده مجلس از مذاکرات ایران و آمریکا خبر داد

مجتبی توانگر ، نماینده مجلس نوشت:

 

با وجود انجام مذاکراتی در نیویورک توافق قربب‌الوقوعی به دلیل کارشکنی امریکا وجود ندارد.

آمریکا در تلاش برای امتیازگیری هسته‌ای از ایران در ازای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده است که این امر خلاف قانون و مغایر منافع ایران است.

نماینده مجلس از مذاکرات ایران و آمریکا خبر داد

دولت آمریکا همچنین درصدد کشاندن ایران به مذاکرات مستقیم رسمی است.

دولت امریکا حتی در زمینه مبادله زندانیان نیز جدی نبوده و آن را به غنی‌سازی مرتبط می‌کند.

هدف از فضاسازی‌های رسانه‌ای در مقطع فعلی شرطی‌سازی فضای اقتصادی و وارد کردن شوک به بازار است.

«میدل ایست آی» در گزارشی مدعی شد، ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که در برابر کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، گشایشی را در برخی از تحریم‌ها فراهم می آورد.

به گزارش «جماران» این منبع خبری ادعا کرده که این مذاکرات به طور مستقیم در خاک آمریکا برگزار شده‌ که تحولی قابل توجه در روند دیپلماتیک میان دو کشور است. با این حال، ایالات متحده تمایلی به بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یعنی برجام ندارد. امیر سعید ایراونی، سفیر تازه ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، رهبری هیئت مذاکره ایران را بر عهده داشته است. وی همچنین نقشی کلیدی در مراحل اولیه گفتگوهای سازش میان ایران و عربستان سعودی در بغداد ایفا کرده بود.

میدل ایست آی در ادامه مدعی شده است: از طرف آمریکا هم رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در چندین نشست مستقیم با ایراونی گفتگو کرد.

در ادامه گزارش ادعا شده که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و دو طرف به یک توافق موقت رسیده‌اند که جزییات آن به مقام های ارشد دو کشور ارائه خواهد شد. در چارچوب این توافق، ایران متعهد می شود که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد و بالاتر خود را متوقف کند و به همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و تأیید برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. در برابر، به تهران اجازه داده می شود که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به درآمد آن و نیز دیگر منابع مسدود شده اش در خارج از کشور دسترسی داشته باشد مشروط بر آنکه این منابع انحصارا برای خرید مجموعه‌ای از کالاهای اساسی شامل غذا و دارو هزینه شوند.

آمریکا به این گزارش هم واکنش سریع نشان داد و روز پنجشنبه گزارش‌ها از احتمال رسیدن به یک توافق موقت با ایران در آینده نزدیک را رد کرد.

به گزارش «یی بی سی»، یک سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به گزارشی در وبسایت میدل‎‌ایست‌آی، آن را «غلط و گمراه‌کننده» خواند.

سرانجام،نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد:«هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستور کار نیست.»