پیشمرگان صاحبان قدرت پنهان در آمریکا!

«استوارت رودز» بنیان‌گذار و رهبر گروه  افراطی «سوگند نگهداران» که بنا بر ادعای دادستان‌های آمریکایی نقش مهمی در یورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا داشت، به تحمل ۱۸ سال زندان محکوم شده است. رسانه‌های آمریکایی و اروپایی اکثرا از این تصمیم استقبال کرده و آن را نماد قاطعیت دیوان عالی آمریکا و دیگر نهادهای قضایی و امنیتی این کشور در مواجهه با هرج و مرج و آنارشیسم قلمداد کرده‌اند. نکته جالب توجه اینکه از مهم‌ترین اتهام‌های متوجه استوارت رودز، توطئه‌چینی با هدف ترویج خشونت، تهدید جانی علیه افراد حقیقی و اخلال در جمهوریت و مبانی نظام دموکراسی آمریکایی بوده است. این شدیدترین حکمی است که در ۲ سال گذشته علیه یکی از مشارکت‌کنندگان در یورش ششم ژانویه 2021  صادر شده است. دادستان‌های آمریکایی می‌گویند ماجرای حمله به کنگره در ششم ژانویه 2021 نمی‌توانسته صرفا واکنش هیجانی یک تجمع مخالفان یک تصمیم سیاسی قلمداد شود، بلکه آنها از روزها پیش برای چنین خشونتی برنامه‌ریزی و توطئه‌چینی کرده بودند. به نظر می‌رسد میان داده‌های قطعی اولیه پرونده حمله به کنگره و روند محاکمه افراد دخیل در این پرونده، نقاط اتصال مفقوده‌ای وجود دارد که قرار نیست هیچ‌گاه از آنها پرده‌برداری شود!

مقامات پلیس فدرال و صدها نیروی ویژه پلیس که مسؤولیت حفاظت از کاپیتال هیل را در روز اعلام شکست رسمی ترامپ و پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 بر عهده داشتند، هنوز پس از ۲ سال و نیم به این سوال مهم پاسخ نداده‌اند که چگونه معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری به راحتی یکی پس از دیگری مسیرهای منتهی به کنگره را پشت سر گذاشته و بدون هیچ‌گونه مزاحمتی وارد محدوده کنگره و حتی ساختمان اصلی شدند! بسیاری از تحلیلگران و صاحبنظران مسائل امنیتی آمریکا می‌گویند برخی طرفداران ترامپ در اف‌بی‌آی و نهادهای امنیتی آمریکا، در تحریک گروه‌هایی مانند «پسران مغرور» و «سوگند نگهداران» و هدایت آنها به سوی ساختمان کنگره نقش داشته‌اند اما اکنون هیچ‌کس از این مقامات امنیتی و پلیس، بازخواستی بابت قصور عامدانه در وظایف خود صورت نمی‌دهد! 

فراتر از آن، نقش یک بازیگر اصلی را در این معادله نمی‌توان نادیده انگاشت: «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویوروک و مشاور حقوقی ترامپ که طبق اطلاعات برگرفته از کمیته ویژه کنگره (که جهت بررسی حادثه ششم ژانویه تشکیل شده) نقش بسزایی در شکل‌گیری حادثه ششم ژانویه 2021 ایفا کرده است. 

پیشمرگان صاحبان قدرت پنهان در آمریکا!

در این میان نمی‌توان نقش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را نیز نادیده انگاشت. ترامپ رسما قبل از وقوع حادثه ششم ژانویه، در یکی از مصاحبه‌های خود از پسران مغرور خواسته بود تسلیم شرایط جاری در آمریکا (یعنی اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020) نشوند. 

نکته دیگر، به سکوت سوال‌برانگیز اعضای کمیته بررسی‌کننده حادثه ششم ژانویه 2021 در کنگره باز می‌گردد. این افراد بارها اذعان کرده بودند نمی‌توان نقش ویژه ترامپ را در اصل وقوع آن حادثه انکار کرد و حتی اسنادی را نیز در این باره به نهادهای قضایی و دادرسی آمریکا  ارائه کردند اما دادستان‌های آمریکایی - حداقل تاکنون - ترجیح داده‌اند مزاحمتی را بابت مشارکت در یک کودتا برای رئیس‌جمهور سابق کشورشان به وجود نیاورند. 

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، حادثه شورش ششم ژانویه 2021  مرهون دخالت برخی اعضای اف‌بی‌آی و نهادهای پلیسی - امنیتی، شخص ترامپ، رودی جولیانی و برخی افراد ناشناخته اما تاثیرگذار بوده است! با این حال قرار نیست چنین پرونده‌ای بیش از آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم برای افکار عمومی آمریکا و دنیا مفتوح شود. اکثر رسانه‌های آمریکایی (اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه) که وابستگی خاصی به لابی‌های پنهان قدرت در کشورشان دارند، مشغول مانور گسترده تبلیغاتی روی صدور حکم ۱۸ سال زندان برای استوارت رودز هستند، بدون آنکه بخواهند به ده‌ها ابهام اساسی مربوط به پرونده شورش ششم ژانویه 2021 پاسخ دهند. به نظر می‌رسد دادستان‌های آمریکایی نیز قصد دارند هرچه سریع‌تر این پرونده را مختومه اعلام کنند تا لابی‌های پنهان قدرت در آمریکا که ماجرای ششم ژانویه 2021 انعکاسی بیرونی از منازعات غیراعلامی آنها بوده، بتوانند معامله‌ای را که بر سر مسکوت نگاه داشتن ابعاد واقعی ماجرا با یکدیگر صورت داده‌اند به فعلیت کامل برسانند! در این چرخه تکراری، امثال استوارت رودز به صورت ناخواسته قربانی و پیشمرگ متهمان اصلی ماجرا یا همان صاحبان قدرت پنهان در آمریکا می‌شوند.

حنیف غفاری