تعطیلی شنبه‌ها را با شجاعت جایگزین پنج‌شنبه‌ها کنیم / ساعت خواب دنیا را برای مراودات بین المللی انتخاب کرده‌ایم

محسن پیرهادی ، عضو هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه لازم است شجاعت تصمیم‌گیری در جایگزین کردن تعطیلی شنبه بجای پنجشنبه را پیدا کنیم، گفت: متأسفانه ایام فعالیت و روزهای کاری مورد استفاده در کشور ما، برای تعامل با کشورهای منطقه و جهان نامناسب و نامتناسب است و همین روند سبب شده در تعامل همه‌جانبه با دنیا به نوعی انزوا و خود تحریمی دچار شویم. ما چهار روز هفته را به‌واسطه تعطیلی متفاوت با سایر کشورها از دست می‌دهیم. یک روز تعطیل که جمعه باشد به‌واسطه مسائل دینی، اجتناب‌ناپذیر و صحیح است اما تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفا نیاز به یک عزم و اصلاح دارد.

پیرهادی با توجه به برخی ایراداتی که از سوی جمعی نسبت به جایگزین شدن تعطیلی روز شنبه به جای تعطیلی مرسوم پنج‌شنبه‌ها در کشور بیان می شود، گفت: بسیاری از افراد از گشایش کار فعالین اقتصادی در تعامل با دنیا بی‌اطلاع هستند و طبیعی هم هست؛ چراکه درگیر این موضوع نبوده و نیستند اما وظیفه مسئولان و نخبگان است که در اینباره روشنگری کنند، تا اشخاصی که به جایگزینی شنبه به جای پنج‌شنبه ایراد وارد می‌کنند، اقناع شوند.

** هر روشی که منجر به بهبود اوضاع اقتصادی می‌شود را پیگیری کنیم

عضو هیئت رئیسه مجلس با اعتقاد به اینکه باید از هر ایده، مدل و روشی که باعث شود وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود حرکت کند را سریع و بی‌درنگ پیگیری کنیم، ادامه داد: برای برای حل مشکلات بزرگ باید تصمیمات بزرگ بگیریم چرا که حل مشکلات بزرگ اقتصادی با شعارزدگی حل نمی‌شود. تصمیمات باید به‌روز، مهم و دقیق گرفته شوند.

نماینده مردم تهران در ادامه با تأکید بر اینکه برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور، سامان‌دهی و نظام‌مند کردن تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب  الگوی مبادلات و مراودات بین‌المللی، منطقه‌ای و کشورهای حوزه خلیج فارس، پیش‌برده و یکسان‌سازی کنیم، ادامه داد: پیشتر در قالب یک نامه، اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت  وارد و جهت بررسی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی لایحه ارائه کردم‌. هر دو موضوع مورد مطالبه به بهره‌وری، ارتباطات بین‌المللی و عدالت، کمک خواهد کرد و مجلس و دولت نباید از کنار آن ساده عبور کنند.

تعطیلی شنبه‌ها را با شجاعت جایگزین پنج‌شنبه‌ها کنیم / ساعت خواب دنیا را برای مراودات بین المللی انتخاب کرده‌ایم

** در اصلاح رویکردهای اقتصادی نباید دستمان بلرزد

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به اینکه تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم  در بحث ساماندهی تعطیلات از مجلس است، افزود: تأکید دولت بر تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها- به دلیل نیمه تعطیل بودن  قاطبه ادارات دولتی در این روز - در کنار تعطیلی روز جمعه سبب بروز نگرانی‌هایی در میان فعالان اقتصادی شده است چرا که منجر به افزایش شمار روزهای مسکوت در تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای از سه روز به چهار روز می‌شود.

پیرهادی با تأکید بر اینکه در اصلاح رویکردهای اقتصادی نباید دستمان بلرزد، ادامه داد: سالهاست بسیاری از فعالان تجاری به‌ویژه فعالان حوزه تجارت بین‌الملل، جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور از تحمیل تعطیلی 3 روزه در روند کاری‌شان گلایه دارند؛ چراکه ما در روندی نادرست در حوزه اقتصادی برای تعامل با کشورهای دنیا ساعت خواب و استراحت آنها را برای انجام مراودات بین المللی انتخاب کرده‌ایم و تلاقی تعطیلی جمعه در ایران با تعطیلات شنبه و یکشنبه قاطبه کشورهای دنیا خسارات زیادی را متوجه فعالیت‌های بین‌المللی اقتصادی، دانشگاهی و پژوهشی کرده است.

او با اشاره به اینکه 15 سال پیش عمده کشورهای اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای جبران این زیان اقتصادی و علمی و بهره‌مندی بیشتر از تعاملات بین‌المللی، در اقدامی واحد و مشترک، روزهای تعطیلات پایان هفته خود را از «پنج‌شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر دادند، تا با تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگ شوند، گفت: آزمون و خطا در سیاستگذاری‌ها و چشم‌بستن بر الگوهای تثبیت شده و کارآمد منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر از اینکه منجر به توسعه عدالت و رفع نواقص شود، به ابهام و سردرگمی جامعه می‌انجامد. پیشنهاد تعطیلی شنبه بجای پنجشنبه مطالبه به حق فعالان اقتصادی و جامعه دانشگاهی کشور است که سبب انتفاع اقتصادی همگانی خواهد شد.