واکنش جان کربی به سفر رئیسی به آمریکایی لاتین

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره سفر رئیس جمهور ایران به آمریکای لاتین افزود که ایران باید در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور این کشور به آمریکای لاتین صحبت کند.

 

کربی افزود که ما در این بخش جهان به کشورهای منطقه نمی‌گوییم که باید با چه کسانی ارتباط داشته باشند. این امر بر عهده خود کشورها است. ما بر منافع خود و امنیت منطقه متمرکز هستیم.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرد: ما مسلماً نگران رفتار بی ثبات کننده ایران هستیم و به انجام تمهیدات برای مقابله با این رفتار ادامه خواهیم داد.

آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز دوشنبه (۲۲ خرداد) به دعوت رسمی همتای ونزوئلایی خود و به منظور ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو، در صدر یک هیئت عالی‌رتبه از جمله وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، عازم کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد؛ کشوری که از آن به عنوان متحد استراتژیک تهران در حیاط خلوت آمریکا نام می‌برند.

طبق برنامه از پیش اعلام شده، آیت‌الله رئیسی عصر امروز (به وقت محلی) در کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا موسوم به کاخ «میرافلورس» در شهر کاراکاس مورد استقبال رسمی «نیکولاس مادورو» همتای «ونزوئلایی» خود قرار خواهد گرفت. دیدار و گفت وگو با رئیس و روسای کمیسیون‌های مجلس ملی ونزوئلا و نشست با فعالان اقتصادی و بازرگانان ایران و ونزوئلا بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به این کشور است.

همچنین در این سفر علاوه برگفت وگوهای مشترک میان هیئت‌های عالی‌رتبه و مذاکرات خصوصی رؤسای جمهور، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه ایران و «ونزوئلا» به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

با اسرائیل از نزدیک مشورت می کنیم

کربی در خصوص لفاظی های رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این رژیم به هرگونه توافق میان آمریکا و ایران پایبند نیست و واکنش آمریکا در خصوص عدم همکاری اسرائیل در توافق احتمالی با ایران گفت: ما با اسرائیل از نزدیک مشورت می‌کنیم و همانطور که می‌دانید اخیر برت مک گورک در منطقه خاورمیانه حضور داشت و من نیز با همتایان اسرائیلی خود اخیراً دیدار کرده‌ام.

وی مدعی شد: ما دارای نظر مشابهی در خصوص ادامه رفتار بی ثبات کننده ایران و تهدیدهای نشأت گرفته از آن در منطقه داریم.

واکنش جان کربی به سفر رئیسی به آمریکایی لاتین

خودداری کاخ سفید از تایید گزارش ها درباره توافق یا عدم توافق با ایران

کربی با بیان اینکه قصد ندارد گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص توافق یا عدم توافق را تأیید کند، مدعی شد: ما بر فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران که در مناطق گسترده‌ای مشاهده می‌شود متمرکز هستیم. این فعالیت‌ها نه تنها شامل برنامه هسته‌ای ایران می‌شود بلکه برنامه موشکی این کشور، روابط درحال رشد آن با روسیه در زمینه نظام، آزار و اذیت خطوط کشتیرانی و حمایت از گروه‌های تروریستی می‌شود. ما با اسرائیل دارای نظر مشابهی در این موضوعات هستیم.

وی در عین حال گفت: اسرائیل می‌تواند از جانب خود برای چگونگی رسیدگی به تهدید ایران صحبت کند و من در خصوص روش ما برای رسیدگی به این موضوع صحبت می‌کنم.

کربی در پاسخ به این ادعا که آیا آمریکا نگران اقدامات بی ثبات کننده ایران نگران است، مدعی شد: ما مسلماً از این اقدامات نگران هستیم.

 این در حالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در خصوص گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا در تداوم مذاکرات لغو تحریم‌ها، اظهارداشت: ما در ارتباط با برجام و روند مذاکرات دیدگاه اصولی و روشنی داریم و ضمن اینکه ایران سیاست خنثی سازی تحریم ها را با تکیه بر ظرفیت های داخلی و روابط گسترده با همسایگان سرلوحه کار خودش قرار داده، اما فرایندهای دیپلماتیک را با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه رها نکرده است.

وی گفت: تبادل پیام‌ها و رایزنی دیپلماتیک با طرف‌های مقابل در سطوح مختلف از طریق کشورهای واسطه و دوست ادامه داشته و دارد و برای تامین حداکثری منافع ملی هیچ گاه طرف ایرانی میز مذاکره را ترک نکرده و برای به نتیجه رسیدن آن هم همواره آمادگی خود را نشان داده و ملاک ما عملکرد طرف مقابل بوده و نه اظهارات رسانه‌ای آنها.

کنعانی افزود: دولت سیزدهم از ابتدا سیاست اصولی را در خصوص برجام داشته و آن این بود که برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه فقط یکی از آنهاست و در خصوص توافق هم بارها اعلام شد که در هرگونه توافقی، منویات مستحکم رهبری معظم انقلاب، منافع ملی، قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه تیم مذاکره کننده بوده و هست و این روند را تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص وضعیت پول‌های بلوکه شده کشورمان گفت: این موضوع برای دولت سیزدهم مهم بوده و از طرق مختلف پیگیری‌ها در این خصوص جریان دارد.

کنعانی با بیان اینکه آزادسازی این پول‌ها مورد اهتمام دولت قرار دارد خاطرنشان کرد: تلاش‌ها در این خصوص ادامه داشته و گام‌های موثری نیز برداشته شده است.