واکنش میدل ایست آی به سفر رییسی به آمریکای لاتین

 پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی در مورد سفر آیت الله ابراهیم رییسی ، رییس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین نوشت: آیت‌الله رئیسی به همراه وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و بهداشت دولت خود این سفر را با دیدار با نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در کاراکاس آغاز کرد.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود با بیان اینکه نزدیک‌ترین روابط ایران در آمریکای جنوبی با ونزوئلا است، نوشت: مادورو سال گذشته به ایران سفر کرد و قراردادی ۲۰ ساله در بخش‌های انرژی و مالی توسط مقامات دو کشور به امضا رسید و آن‌ها متعهد شدند در پروژه‌های مرتبط با امور دفاعی با یکدیگر همکاری کنند.

میدل ایست آی همچنین با اشاره به اینکه ونزوئلا و ایران دو کشور عمده تولیدکننده نفت و هر دو عضو کارتل نفتی اوپک هستند و ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر اثبات شده نفت خام جهان را در خود جای داده است، مدعی شد: تحریم‌های ایالات متحده اقتصاد این دو کشور را تحت فشار قرار داده و بسیاری از توانایی آن‌ها برای صادرات نفت خام را محدود کرده است.

این پایگاه خبری همچنین با طرح این ادعا که تهران و کاراکاس در تقابل با انزوایی که سیستم مالی جهانی سعی بر تحمیل آن بر این دو کشور دارد، شراکت خود در معاملات نفتی را افزایش داده‌اند، افرود: در سال ۲۰۲۱ این دو کشور توافقی را برای مبادله میعانات گازی ایران (که نفت بسیار سبک است) با نفت خام سنگین ونزوئلا منعقد کردند.

میدل ایست آی ادامه داد: ایران و ونزئلا همچنین قراردادی برای انجام پرواز‌های مستقیم بین تهران و کاراکاس به منظور ترویج گردشگری و اتحاد میان دو کشور در سال ۲۰۲۲ منعقد کردند و مادورو در همین رابطه گفت: ونزوئلا آماده پذیرایی از گردشگران ایرانی است.

در ادامه گزارش این پایگاه خبری آمده است: از سوی دیگر، سفر آیت‌الله رئیسی به آمریکای لاتین و دیدار با مادورو نیز یک هفته پس از سفر رئیس جمهور ونزوئلا به عربستان سعودی، یکی از رقبای منطقه‌ای تهران و متحد نزدیک ایالات متحده صورت می‌گیرد.

واکنش میدل ایست آی به سفر رییسی به آمریکای لاتین

آیت الله رئیسی که به دعوت رسمی «نیکولاس مادورو» به «ونزوئلا» سفر کرده است، ظهر روز دوشنبه به وقت محلی وارد فرودگاه بین‌المللی کاراکاس شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

رئیس جمهور ایران بامداد دوشنبه به وقت تهران در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشور‌های دوست و همسو، عازم کشور‌های ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.

کاراکاس نخستین مقصد سفر پنج روزه آیت الله رئیسی است.