آمریکا: بحرین احتمالاً به زودی روابط دیپلماتیک با ایران را ازسرمی‌گیرد

«باربارا لیف» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور غرب آسیا روز گذشته (سه‌شنبه) مدعی شد که بحرین احتمالاً «به زودی» روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران از سربگیرد.

در شرایطی که اخیراً‌ برخی رسانه‌ها در رابطه با مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و بحرین گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرده‌اند، لیف نیز تصریح کرده است که به زودی روابط میان تهران و منامه ازسرگرفته می‌شود.

وی در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم که به زودی این اتفاق بیافتد».

اظهارات لیف در شرایطی مطرح شده است که روز گذشته (سه‌شنبه)، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری هفتگی خود در ارتباط با وضعیت روابط تهران و منامه گفت: «بحرین آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرده و ما به توسعه روابط با همه کشورهای اسلامی و منطقه علاقمند هستیم.»

اوایل فروردین ماه، برخی منابع آگاه بحرینی گفته بودند که یک هیأت از وزارت خارجه ایران، طی دوره گذشته، به بحرین سفر کرده‌اند و قرار بر آن گذاشته شده بود که پس از سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به عربستان سعودی، نشست‌های گفت‌‌‌وگو و تبادل دیدارهای ایران و بحرین آغاز شود.

پیش‌تر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ازسرگیری روابط ایران و بحرین گفته بود: «دیپلماسی نتیجه خود را به خوبی نشان داده است. ازسرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان نشان دهنده مؤثر بودن و موفق بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوء تفاهمات و گام گذاشتن در مسیر جدید برای توسعه مناسبات بر مبنای منافع و مصالح مشترک است».

بحرین احتمالاً به زودی روابط دیپلماتیک با ایران را ازسرمی‌گیرد

وی تأکید کرد: «خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی که این توافق در زمینه‌های مختلف نشان داد و استقبال گسترده‌ای که تعداد قابل توجهی از کشورها در حوزه‌های مختلف جغرافیایی از جمله کشورهای منطقه نشان دادند، نشانگر این است که این تحول مهم دیپلماتیک می‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی در مناسبات منطقه‌ای و کشورهای حاضر در این جغرافیا و از جمله بین ایران و دیگر کشورها بگذارد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت: «روابط ایران و بحرین از این قاعده مستثنی نیست، اراده سیاسی ایران با تأکید بر همسایه محوری و سیاست همسایگی و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و حوزه آسیا، دلیلی بر وجود اراده سیاسی مثبت ایران برای دستیابی به نتایج عملی در این مسیر است. خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم، این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین اتفاق بیفتد. باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری کنیم و در این مسیر گام برداریم.»

از طرف دیگر، «عبدالنبی سلمان» معاون اول رئیس پارلمان بحرین نیز در همان برهه زمانی گفته بود  که به‌زودی خطوط هوایی بحرین به ایران افتتاح خواهد شد.

یک روز پس از قطع رابطه عربستان با جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴، بحرین نیز روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد و از آن زمان تاکنون روابط و مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور برقرار نیست.