سفر رئیسی به آمریکای لاتین قدرت‌نمایی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران است

جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین در خصوص اهمیت و دستاوردهای سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به سه کشور آمریکای جنوبی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خودش از ابتدا تمایل داشته که با تمام کشورهای جهان در راستای منافع و احترام متقابل ارتباط داشته باشد و تلاش‌های زیادی را هم در این مسیر انجام داده است.

 

وی با بیان اینکه اهداف و سیاست‌های برخی کشورها در تقابل با ایران محدودیت‌هایی را در روابط خارجی ما به وجود آورد، گفت: به همین دلیل تحرک سیاست خارجی ما در دو دهه گذشته نسبت به آنچه که باید باشد، ضعیف‌تر بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدنش یکی از سیاست‌های ثابت خود را تحرک بخشی بیشتر در سیاست خارجی قرار داده است.

منصوری ادامه داد: سیاست خارجی ما در دو سال گذشته با اولویت قرار دادن کشورهای منطقه و همسایه به دنبال تأمین حداکثر منافع و امنیت ملی ایران بوده و در این رابطه هم موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان به کشور آمریکای لاتین هم بخشی از تحرک بخش در سیاست خارجی به حساب می‌آید، تصریح کرد: کشورهای ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه از لحاظ سیاسی دیدگاه‌های مشترکی با ایران دارند و بنابراین در اولویت سفر از سوی مقامات ایران قرار گرفتند.

منصوری اظهارداشت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در سه کشور اشاره شده وجود دارد که زمینه‌های لازم را جهت توسعه و گسترش همکاری‌های سیاسی و تجاری میان ایران با آنها فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به این مطلب که حوزه انرژی، نفت و گاز از بخش‌های مهم همکاری میان ایران با کشورهای آمریکای جنوبی است، افزود: در جریان سفر اخیر، اسناد همکاری‌های زیادی میان ایران با ونزوئلا مورد امضای مقامات دو طرف قرار گرفت که نشان دهنده آمادگی جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: در خصوص نیکاراگوئه شاید زمینه‌های همکاری میان ما با آنها به نسبت به ونزوئلا کمتر باشد، اما در بخش‌های تجاری، معدن و حتی فرهنگی می‌توانیم همکاری‌های خود را با آنها گسترش دهیم.

منصوری بیان کرد: مقصد نهایی سفر رئیس جمهور هم کوبا هست که زمینه‌های همکاری مختلفی میان دو طرف وجود دارد و در دهه‌های گذشته ما با دولت کوبا در هیچ زمینه‌ای روابطمان مسئله ساز و دچار مشکل نشده است و سطح همکاری‌های دوجانبه رو به گسترشی را تجربه کرده‌ایم و این سفر هم می‌تواند به عنوان نقطه عطفی ظرفیت‌های جدید همکاری‌ها میان دو طرف را فعال کند.

سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین قدرت‌نمایی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران است

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکای لاتین در قاره آمریکا واقع شده، دولت آمریکا آن منطقه را به عنوان حیاط خلوت خود می‌پندارد و بنابراین ورود ایران به این منطقه به نوعی برای آنها نگران کننده است و آنها تمایلی به این موضوع ندارند.

سفیر پیشین ایران در چین تصریح کرد: از جهت دیگر می‌توان انجام این سفر را منجر به تقویت آن بخش از کشورهای آمریکای لاتین دانست که می‌خواهند مستقل از سیاست‌های آمریکا به توسعه و پیشرفت دست یابند.

منصوری بیان کرد: شاید سفر آیت الله رئیسی به کشور آمریکای لاتین را بتوان به نوعی قدرت‌نمایی سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این سفر می‌تواند به نوعی شکست سیاست به انزوا کشاندن ایران در عرصه بین‌المللی و البته نشان دادن دیدگاه مثبت دولت‌ها و ملت‌های دیگر دنیا نسبت به ایران قلمداد کرد.