صادرات فنی مهندسی به حیاط خلوت آمریکا، دستاوردی از اقتدار ملی است

  مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره سفر رئیس‌جمهور به کشورهای منطقه آمریکای لاتین گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که دکترین جمهوری اسلامی به صورت ویژه آن در پیش گرفته است، سبک نوینی در حوزه دیپلماسی عزت‌مدارانه بر مبنای نگاه اسلامی و انقلابی است که بر مبانی حضرت امام خمینی نیز (ره) تکیه دارد. این دکترین، ایجاد ارتباط سازنده با اکثر کشورها بر مبنای عزت و اقتدار متقابل است.

وی افزود: ایران، به نوعی ام‌القری جهان اسلام و به نوع دیگر، نقطه آمال و اتکای کشورهای آزادی‌خواه جهان است؛ به ویژه کشورهایی که به نوعی مورد ظلم واقع شده‌اند. این خودش یک نوع دکترین جدید بود که با نوع هدایت‌های امام خمینی (ره) و بعد از آن، با اندیشه‌ورزی رهبر معظم انقلاب شکل گرفت که مبنای دیپلماسی جمهوری اسلامی را بر اساس حکمت و عزت و اقتدار ملی شکل دادند.

یوسفی بیان کرد: فقط کشورهای مسلمان در این چارچوب نیستند، بلکه هر کشوری که به دنبال حریت و استقلال باشد که این در مورد اکثر کشورهای دنیا صدق می‌کند، این فرصت را برای طرفین ایجاد می‌کند که ضمن حفظ هویت ملی و اقتدارشان، مانع از دخالت سلطه‌جویان در حوزه سیاسی خود شوند و ضمن این مزیت بتوانند در جریان ارتباطات خود منافع را تأمین کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی به جز رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا که خوی استکبارستیزی و ایجاد سلطه دارند، با همه کشورهای دنیا تعامل خواهد داشت، اظهار کرد: این رویکرد در دولت‌های مختلف تغییر کرد، برخی با نگاه به غرب و دل بستن به چند کشور محدود اروپایی و آمریکایی، دیپلماسی فعال را نادیده گرفتند. دولت سیزدهم، با دکترین جدیدی که بر مبنای عزت متقابل شکل گرفت، مقرر شد به دیپلماسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: اخیراً شنیدم که وزیر امور خارجه سابق که ادعای کارشناسی و تخصص دارد و ما نیز او را فرد محترمی می‌شناسیم، اظهاراتی داشته است؛ ولی هر از چند گاهی وقتی دستاوردی برای کشور محقق می‌شود سعی می‌کند با ادبیات خود، ذهن‌ها را به انحراف ببرد؛ همچنانکه در زمان سفر بشار اسد موضوع «دیپلماسی و میدان» مطرح شد و عده‌ای سعی کردند حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه برای حفظ تمامیت ارزی، افزایش نفوذ محور مقاومت، برخورد با تروریست بین‌المللی را به حاشیه بکشانند.

صادرات فنی مهندسی به حیاط خلوت آمریکا، دستاوردی از اقتدار ملی است

یوسفی با تاکید بر اینکه نباید با اهداف سیاسی منافع و مصالح ملی کشور را مورد خدشه قرار دهیم، عنوان کرد: انعقاد پیمان‌های متعدد بین‌المللی از جمله اقدامات خوبی بود که در زمینه دیپلماسی فعال رقم خورد. همچنین تعاملات فرامنطقه‌ای از جمله صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای فرامنطقه‌ای مثل کشورهای آمریکای لاتین که روزگاری حیاط خلوت آمریکا بود این حضور فعال و مدبرانه را تأیید می‌کند و دستاوردی از اقتدار ملی است.

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به اینکه دستاوردهای جمهوری اسلامی در این زمینه به مذاق غربی‌ها و طرفداران غرب در کشور خوش نیامده است، بیان کرد: بنا بر گفته آنها قرار بود ایران کشوری منزوی باشد، اما با دیپلماسی فعال نشان داد از ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با حفظ استقلال کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها استفاده خواهد کرد.

وی درباره دستاورد این دیپلماسی برای شکل‌گیری چهره‌ای مترقی از ایران در جهان، یادآور شد: چهره جمهوری اسلامی همیشه کشوری مقتدر و در عین حال مظلوم بوده اما برخی در دنیا تلاش کردند چهره‌ای نظامی از ایران بسازند؛ البته آزادگان سراسر جهان این را قبول ندارند. ما افتخار می‌کنیم که هرگز مهاجم به کشوری نبودیم اما کشورهای مدعی دموکراسی مثل فرانسه و آلمان با ارائه خدمات و تجهیزات و سلاح‌های کشتار جمعی باعث جنگ در منطقه شدند.

یوسفی اظهار کرد: امروز صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای فرامنطقه‌ای که در دولت سیزدهم رونق گرفته است، از طرفی نشان برادری، همدلی و احترام به کشورهای دیگر است و از طرف دیگر توان علمی، فنی، مهندسی و تکنولوژی‌هایی که جوانان این کشور به دست آورده‌اند.