امکان ترخیص ۹۰ درصدی داروهای وارداتی از گمرکات

محمد رضوانی فر در نشست علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی با موضوع گزارش کمیسیون بهداشت در خصوص کمبود دارو اظهار داشت: حقوق ورودی گمرکی دارو از چهار به یک درصد و مالیات بر ارزش افزوده نیز به یک درصد کاهش یافته و ترخیص های دارویی بر مبنای یک درصد بوده است لذا مجموعه ای از تسهیلگری ها برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ترخیص داروهای وارداتی به صورت ۹۰ درصدی انجام می‌شود، افزود: اگر فرآیند ثبت سفارش واردات دارو مشکل داشته باشد باز هم ترخیص ۹۰ درصدی آنها انجام خواهد شد.

رضوانی فر ادامه داد: ارائه ضمانت های دارویی به گمرکات اجرایی الزامی شده و با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی رقم ضمانت نامه نیز برای ترخیص از ۵۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: همچنین ارائه ضمانت نامه به جای مالیات بر ارزش افزوده الزامی شده و در زمان حاضر اگر شرکت های وارد کننده دارو به جای مالیات بر ارزش افزوده ضمانت نامه بانکی پرداخت کنند داروهای آنها ترخیص می شود همچنین تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار ملزومات دارویی با کپی اسناد ترخیص خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران یادآور شد: امکان ایجاد حمل یکسره برای داروهای فوریتی، سرم ها و داروهای خاص از گمرکات به انبارهای دارویی فراهم شده و تشریفات گمرکی پس از انتقال به انبارهای شرکت های وارد کننده انجام می شود.

امکان ترخیص ۹۰ درصدی داروهای وارداتی از گمرکات

وی با تاکید بر فراهم شدن امکان پرداخت حقوق گمرکی واردات دارو به صورت نسیه در صورت ناقص بودن مدارک ترخیص با ضمانت بالاترین مقام دستگاه مربوطه، اظهار داشت: شرکت‌های دارویی بابت واردات قطعات و لوازم یدکی خطوط تولید دارو نیز مشکلاتی داشتند که ترخیص آنها زمان‌بر بود لذا در زمان حاضر امکان ترخیص لوازم یدکی خطوط تولید دارو بدون نیاز به ثبت سفارش عملیاتی شده است.

رضوانی فر خاطرنشان کرد: برای ترخیص داروهای مانده در انبارهای گمرک از ۲۵ اردیبهشت به بعد نیازمند دستور شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هستیم که در جلسه چهارشنبه این هفته شورای سران قوا مطرح می شود و در صورت صدور این مجوز داروهای مانده در انبارهای گمرک نیز ترخیص خواهند شد.