جمهوری آذربایجان: روابطمان با ایران در پایین‌ترین سطح قرار دارد

«مختار محمداف» سفیر جمهوری آذربایجان در تل‌آویو در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «گلوبز» -متخصص در امور اقتصادی- اشاره کرد که روابط باکو و تل‌آویو گسترش یافته و روابط ایران و جمهوری آذربایجان به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

بنابر گزارش، بامداد امروز (سه‌شنبه)، شبکه «آی۲۴» به نقل از گلوبز، سفیر جمهوری آذربایجان در بخشی از این مصاحبه اظهار داشت: «ما با ایران در زمینه انرژی و ترابری روابط تجاری و همکاری داریم.» مختار محمداف اضافه کرد: «متأسفانه روابط ما با ایران از زمان استقلالمان تاکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.»

وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه، گفت‌و‌گوهای صورت گرفته میان رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان  را مثبت خواند و با بیان اینکه «آسمان، مرز روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل است،» افزود که گفت‌و‌گوهای «اسرائیل و جمهوری آذربایجان به نتایجی در زمینه طرح‌های مشترک صنعتی، هایتک و کشاورزی منتهی خواهد شد. اینکه هوش مصنوعی را در دسترس شرکت‌های داخلی قرار دهیم، این امر اجازه خواهد داد بازار از نظر فنی جهشی رو به جلو داشته باشد.»

چند ماهی است که جمهوری آذربایجان اقداماتی غیرسازنده در قبال ایران در پیش گرفته است. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در جدیدترین اقدامات غیرسازنده و غیردوستانه خود در قبال ایران، به اتباع این کشور درباره سفر به ایران هشدار داد و از آن‌ها خواست از سفر غیرضروری به جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند.  

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، پانزدهم خردادماه، به این اقدام جمهوری آذربایجان واکنش نشان داد و گفت: «وزارت خارجه آذربایجان نسبت به سفر شهروندان خود به ‎ایران هشدار داده است! ‌این همان سیاستی است که رئیس‌جمهور رژیم جعلی، کودک‌کش و اشغالگر صهیونیستی اخیرا در سفر به باکو در پیش گرفت.»

جمهوری آذربایجان: روابطمان با ایران در پایین‌ترین سطح قرار دارد

 وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در این هشدار با اشاره به حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران در ماه ژانویه که با انگیزه شخصی انجام شد، بار دیگر این اقدام را تروریستی خواند و با اشاره به تعطیلی سفارت این کشور در تهران به اتباع این کشور  توصیه کرد در صورت سفر به ایران مراقب باشند.

این در حالی بود که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، از دستگیری ضارب خبر داده بود و گفته بود نتیجه بررسی‌های اولیه، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در پی این حادثه با «جیحون جیحون بایراموف» همتای جمهوری آذربایجانی خود در این رابطه تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.