ضرورت توجه ویژه دولت به صادرات محصولات کشاورزی

جلال محمورزاده ، ‌عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص گرانی و افزایش هر روزه قیمت کالاهای اساسی و کوچک شدن سفره مردم بیان کرد: علت برخی از گرانی‌ها مدیریتی و برخی دیگر ناشی از گرانی و تورم نهاده‌ها است.

وی افزود: در مواردی که مشکل مدیریتی وجود دارد دولت باید به موقع نهاده‌های کشاورزی و دامی را تامین کند و در اختیار دامدار یا مرغدار قرار دهد تا آن‌ها مجبور نباشند از بازار سیاه نهاده‌های مورد نیاز خود را تامین کنند و قیمت تمام شده محصولاتشان زیاد باشد و نرخ محصولات خود را افزایش دهند.

محمودزاده ادامه داد: این مشکل مدیریتی به این معناست که وزارت جهاد کشاورزی یا پشتیبانی امور دام می‌توانند با اقدام به موقع خریداری نهاده را انجام دهند و از مرغدار یا دامدار تضمین بگیرند و این نهاده را به قیمت دولتی در اختیار آن‌ها قرار دهند که مجبور نشوند نهاده خود را از بازار خریداری کنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: اکنون با همچین مشکلی روبرو هستیم و زنجیره‌های تولیدی در کشور وجود دارد که دو ماه یا سه ماه است نهاده‌های مورد نیازشان را از بندر خریداری کرده‌اند اما هنوز به دستشان نرسیده است. دام یک موجود زنده است و دامدار نمی‌تواند به دام خود بگوید ۳ ماه صبر کنی به تو غذا می‌دهم! بلکه باید روزانه غذای آن‌ها تامین شود، به همین دلیل مجبور هستند نهاده‌ را از بازار با قیمت بالاتری  خریداری کند تا محصول اصلی که از دولت خریده است به دستش برسد.

ضرورت توجه ویژه دولت به صادرات محصولات کشاورزی

وی با بیان اینکه چنین روندی قیمت تمام شده محصول تولیدی را بالا می‌برد، اظهار داشت: در این شرایط دامدار و مرغدار مجبور می‌شوند محصول خود را با قیمتی به بازار عرضه کنند که دست کم ضرر ندهند یا جلوی ضرر را بگیرند.

محمودزاده ضمن اشاره به حذف یکباره ارز ترجیحی توسط دولت خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است؛ زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از نهاده‌های دامی حذف کرد زیرساخت‌ها آماده نبود و با عجله این کار را انجام داد. در صورتی که باید صبوری می‌کرد تا بستر برای این کار فراهم شود.

او گفت: زمانی مرغدار یا دامدار نهاده را با ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خرید و اکنون باید آن را با ارز ۵۰ هزار تومانی یا با ارز دولتی بین ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان خریداری کند. بنابراین آماده نبودن زیرساخت حذف ارز دولتی شوک عظیمی به تولید داخل وارد کرد و قیمت‌ها به یکباره در تمام محصولات ۱۰ برابر افزایش یافت و این فشار در نهایت به مردم وارد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: لذا موارد مذکور یکی از معضلاتی است که در حال حاضر به آن دچار هستیم و وزیر جدید جهاد کشاورزی باید برای این مسائل برنامه ریزی کند. یکی از راه‌ها این است که در برخی از محصولات که افزایش تولید داریم صادرات داشته باشیم.

محمودزاده صادرات را راه‌حل معضلات فعلی بخش کشاورزی کشور دانست و عنوان کرد: دولت باید برای صادرات محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی کند و اجازه ندهد صادرات مقطعی باشد. زیرا در هیچ کجای دنیا صادرات مقطعی نیست و همیشه ادامه دار است، حتی اگر صادرات محصولات کشاورزی در بازار مصرف داخلی اثر بگذارد و قیمت را بالا ببرد باز هم دولت‌ها جلوی صادرات را نمی‌گیرند.

وی افزود: اگر صادرات مقطعی باشد دولت‌ها بازار جهانی را از دست می‌دهند. بنابراین بر محصولاتی که در بازار اثرگذار است تعرفه می‌گذارند و درآمدی کسب می‌کنند و این درآمد را به مصرف‌کننده می‌دهند تا کمی گرانی را جبران کنند. اما به هیچ وجه جلوی صادرات را به هیچ نمی‌گیرند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن یادآوری اینکه ما بازارهای جهانی محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم، تشریح کرد: به همین دلیل است که ما در بازارهای جهانی محصولات کشاورزی حضور بیشتر از ۵ یا ۶ درصدی نداریم. به طور مثال ترکیه سهم ۱۹ درصدی در بازار کشاورزی ارمنستان دارد اما کشور ما زیر ۵ درصد است. همچنین ترکیه ۲۱ درصد بازار کشاورزی روسیه را دارند اما ما زیر ۶ درصد سهم داریم.

محمودزاده درانتها ابرازکرد: ترکیه همچنین در اقلیم کردستان و عراق ۹۰ درصد بازار را در دست دارد و ما در بازار محصولات کشاورزی این کشور حدود ۸ درصد سهم داریم. چنین آماری خبر از وجود مشکل در حوزه قوانین و اجرای برنامه‌ها دارد و  تمام این مسائل در افزایش قیمت‌ها تأثیر گذار است.