حمایت انگلیس از تسریع عضویت اوکراین در ناتو

«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانسی با موضوع بازسازی اوکراین در شهر لندن گفت کشورش از کوتاه و سریع‌تر کردن مسیر عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو حمایت می‌کند.

اوکراین از اوایل ماه ژوئن ضدحمله‌ای که مدت‌ها بر سر آن تبلیغ و رجزخوانی می‌کرد را علیه روسیه به اجرا در آورد، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این ضدحمله نه تنها پیشرفت چندانی نداشته بلکه تلفات و خسارات قابل توجهی را به ارتش اوکراین و تجهیزات نظامی که از متحدان غربی خود دریافت کرده، وارد کرده است.

این روند متحدان غربی کی‌یف را نگران کرده و آن‌ها را به تکاپو انداخته تا برای تشدید حمایت ادامه‌دار خود از اوکراین رو به سیاست‌های تهاجمی‌تری همچون تسریع عضویت اوکراین در ناتو بیاورند.

وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس «بازیابی اوکراین» در شهر لندن گفت کشورش از تصمیم برای کوتاه کردن روند پیوستن اوکراین به ناتو با کنار گذاشتن مرحله «برنامه اجرایی عضویت» (MAP) حمایت فراوانی به عمل می‌آورد.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد: «ما شاهد تحول سریع اوکراین بوده‌ایم. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اجلاس غیررسمی وزیران امور خارجه اعضای ائتلاف گفت عملا بسیاری از الزامات برنامه اجرایی عضویت اوکراین محقق شده‌اند».

اظهارات این مقام انگلیسی در حالی مطرح شد که سه ‌شنبه دبیرکل ناتو اعتراف کرد  نیروهای مسلح اوکراین در جریان ضد حمله خود با ارتش آماده روسیه و دفاع مطلوب آن‌ها مواجه شده‌اند. 

حمایت انگلیس از تسریع عضویت اوکراین در ناتو

وزیر امور خارجه انگلیس ادامه داد: «اصلاحات در نیروهای مسلح اوکراین همزمان با درگیر بودن آن‌ها در جنگ اجرا می‌شود. موضع انگلیس درباره این که از مرحله برنامه اجرایی عضویت اوکراین در ناتو گذر کنیم این است که بسیار از این کار حمایت می‌کند. تصدیق می‌کنیم در روند عضویت سوئد و فنلاند چنین مرحله‌ای لازم نبود.»

اوکراین در ضمن اجرای عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در این کشور به متحدان غربی خود برای تسریع روند عضویتش در ائتلاف ناتو و اتحادیه اروپا فشار وارد کرده است. با این حال آنچه که زمینه‌ساز اجرای عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین شد بی‌اعتنایی غربی‌ها به منافع امنیتی مشروع روسیه و هشدارهای مسکو نسبت به خطرات روند گسترش ناتو برای این منافع بود.

سه‌شنبه نیز روزنامه فرانسوی «لوموند» نوشت امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با وجود آنکه تا پیش از این با عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو دست کم تا زمان جاری بودن این جنگ مخالفت کرده بود، اما در نشست با مقام‌های دولتش در واکنش به عدم حصول نتایج مطلوب در ضد حمله اوکراین این مخالفت خود را کنار گذاشته و از تسریع روند عضویت اوکراین در ناتو حمایت کرده است.

قرار است اجلاس سران ناتو در ماه ژوئیه در لیتوانی برگزار شود و انتظار می‌رود سران این ائتلاف در این اجلاس توافقی را بر سر مسیر عضویت اوکراین در آن حاصل کنند.