هدف برچسب‌زدن‌ها به بیراهه بردن امور مردم است

 در ابتدا مصطفی میرسلیم که به موضع‌گیری‌های عجیب و غریب در این مجلس معروف شده است در واکنش به طرح تعطیلی شنبه‌ها در توئیتی نوشت: این چه افتخارى است که بعضى افراد پیشنهاددهنده و مدافع تعطیلى روز شنبه، مانند اسرائیل، شده‌اند؟

پیرهادی به عنوان یکی از طراحان تعطیلی شنبه‌ها در پاسخ به او نوشت: کسی که فرق ۲۰۶ با لندکروز را نمی‌فهمد،به طریق اولی علت ساماندهی ایام کاری و تعطیلات را متوجه نمی‌شود. بعضی‌ها که هجمه و مخالفت می‌کنند، خیال آدم از درستی راه، جمع‌تر می‌شود.

اما این جدال توئیتری به همین‌جا ختم نشد و دو نماینده تهران طی روزهای اخیر در توئیتر ( که به دستور کمیته فیلترینگ برای عموم مردم فیلتر است)، بارها به صورت پینگ‌پنگی از خجالت یکدیگر درآمدند.

در همین رابطه محسن پیرهادی نماینده مردم تهران با بیان اینکه «ایستادن در مقابل مطالبات مردم از شفافیت آراء مسئولان گرفته تا بحث سامان‌دهی بازار خودرو و تسهیل شرایط واردات خودرو به کشور و ... شیوه مرسوم جمع معدودی است»، تاکید کرد: در همین راستا مانع‌تراشی در برابر امور و طرح‌هایی که خواست و مطالبه به حق مردم است، بدون ارایه ادله و استدلال علمی یا کارشناسی یکی از موانع پیشبرد امور در مجلس است، سکوت همیشگی در قبال این روحیات و حاشیه‌سازی مکرر برای مجلس و نمایندگان جز معطل ماندن امور مردم نتیجه‌ای ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس همچنین درخصوص شائبه‌ای که نسبت به ملک محل سکونت او مطرح شده، عنوان کرد: استفاده از رانت موقعیتی یا سیاسی برای خرید خانه توسط من تهمت ناروایی است که برخی برای تضعیف جایگاه بنده از آن سوءاستفاده می‌کنند، در این مساله بنده هیچ تخلفی نداشتم و قوه قضاییه مرا از تمامی اتهامات تبرئه کرد.

 وی با بیان اینکه «متاسفانه همیشه اخبار سیاه و موضوعاتی که جنبه تخریب دارند ماندگارند اما در مقابل ادله و توضیحاتی که برای رفع اتهام بیان می‌شود دیده و شنیده نمی‌شوند»، افزود: بدنه شهرداری بهترین شاهدان شیوه عملکرد تعاونی مسکن شهرداری تهران هستند، روند مرسوم و معمول را ‌می‌دانند و اگر اجحافی بود، آن‌ها حتما در این میدان مطالبه‌گر می‌شدند اما نقدها و تهمت‌هایی که در این ماجرا به من نسبت داده می‌شود از سوی رقبای سیاسی یا فعالان فضای مجازی است که متاسفانه لحظه‌ای و هیجانی برخورد ‌می‌کنند و برای تخریب از این ماجرا سوءاستفاده می‌کنند و حتی تصور نمی‌کنند موضع تخریبی‌شان می‌تواند به مانعی سر راه تلاش من برای پیگیری مطالبات مردم در مجلس از بحث شفافیت گرفته تا موضوع تعطیلی روز شنبه بدل شود.

هدف برچسب‌زدن‌ها به بیراهه بردن امور مردم است

دفتر محسن پیرهادی نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی متنی را در اختیار ایلنا قرار داده که مشروح آن به این شرح است:

اخیرا در جریان پیشبرد طرح تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها در قالب اصلاحیه بر لایحه دولت برای ساماندهی تعطیلات جدال رسانه‌ای بین شما و آقای میرسلیم دیگر نماینده تهران درگرفت که خیلی هم ارتباطی به اصل ماجرا یعنی تعطیلی شنبه‌ها نداشت، علت ادامه‌دار شدن این بحث را چه مساله‌ای می‌دانید؟

بعد از طرح پیشنهادی من که در کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی‌کننده لایحه ساماندهی تعطیلات، اکثریت اعضای کمیسیون با دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته و جایگزینی شنبه به جای پنج‌شنبه موافقت کردند، در نهایت این پیشنهاد به تصویب کمیسیون رسید. به‌دنبال تصویب این پیشنهاد جمعی در داخل و خارج از مجلس با طرح موضوعاتی از جمله اینکه شنبه روز تعطیلی یهودی‌هاست و پنج‌شنبه جزو تعطیلات مرسوم و حتی مقدس ما در دین اسلام است، با این مصوبه کمیسیون ابراز مخالفت کردند.

درحالی که سامان‌دهی تعطیلات مطالبه ۱۵ ساله مردم از مجلس بود و ما در تعاملات و مراودات بین‌المللی به دلیل عدم تلاقی تعطیلات‌مان با تعطیلات مرسوم قاطبه کشورهای دنیا ۴ روز تعلیق داریم و عملا روند تعاملات ما تنها در سه روز کاری انجام می‌شود، این موضوع و آسیبی که به روند تعاملات اقتصادی بین‌المللی می‌زند، مکرراً از سوی فعالان اقتصادی به مجلس منتقل شده است و در کنار فعالان اقتصادی و مناطق آزاد تجاری، مراکز دانشگاهی و پژوهشی هم از این نا‌هماهنگی گلایه داشتند. در بررسی‌های انجام شده ما روشن شد که تعطیلی پنج شنبه روندی مرسوم در کشور بوده و پایه شرعی و فقهی ندارد، تنها روز جمعه است که در دین اسلام برای پرداختن به امور مذهبی و دینی مثل نماز جمعه مورد تاکید قرار دارد.

الگویی که کشورهای اسلامی هم با در نظر گرفتن آن ۱۶ سال است تعطیلاتشان را به جمعه و شنبه منتقل کرده‌اند، پس مناسب‌ترین پاسخ به مطالبه مردم برای کاستن از شمار روزهای تعطیلی و کاهش فاصله فعالیت بین‌المللی با دنیا جابجایی پنج‌شنبه با شنبه بود، که آن را در مجلس دنبال کردیم و الحمدلله در کمیسیون به ثمر رسید. اما متاسفانه جمعی این موضوع را برنتافتند و رسمی و غیررسمی ایرادت غیرمستند و سلیقه‌ای به آن وارد کردند. آقای میرسلیم هم ترجیح داد به جای پیگیری ادله مخالفتش در مجلس با رویکرد اتهام‌زنی در شبکه‌های اجتماعی اعلام موضع کند، او مدافعان و طراحان ایده تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه را به افتخار به نزدیکی با اسرائیل متهم کرد اتهامی که جز تلاش برای غوغا‌سازی و به حاشیه کشاندن بحث، ترجمه دیگری ندارد.

ماجرا از اتهام‌زنی او علیه مدافعان طرح شروع شد و به نحوی دنبال شد که به تهمت‌زنی و طرح ادعایی مخدوش علیه بنده ادامه پیدا کرد، متاسفانه ایستادن مقابل مطالبه مردم از شفافیت آراء مسئولان گرفته تا بحث سامان‌دهی بازار خودرو و تسهیل شرایط واردات خودرو به کشور و... شیوه مرسوم یک جمع معدودی است.

مانع‌تراشی مقابل امور و طرح‌هایی که خواست و مطالبه به حق مردم است، بدون ارائه ادله و استدلال علمی یا کارشناسانه یکی از موانع پیشبرد امور در مجلس است، سکوت همیشگی در قبال این روحیات و حاشیه‌سازی مکرر برای مجلس و نمایندگان جز معطل ماندن امور مردم نتیجه‌ای ندارد.

مشخص است که ایستادن مقابل این روند هم مورد تایید و مطلوب این تفکر قرار نخواهد گرفت، پس راحت‌ترین راه برایشان طرح اتهام برای تحت فشار قرار دادن مخالفانشان است که با ادبیات بالا به پایین و تعابیر زشت و نامناسب این مسیر را دنبال می‌کنند، مانند روند ناصوابی که طی دو هفته اخیر علیه من به دلیل پیگیری یک مطالبه مردم شکل گرفت و همچنان ادامه دارد.

شما هم چند موضع‌گیری و واکنش جنجالی علیه میرسلیم داشتید.

ببیند؛ باید دقت کنید که این جدل چگونه و چرا کلید خورد، در ابتدا آقای میرسلیم به یکباره آمد و گفت این چه طرح‌های اسرائیلی‌ای است که عده‌ای در مجلس مدافع آن شده‌اند، خب طراح  پیشنهاد و مدافع تعطیلی شنبه من بودم و من خودم را یک نیروی انقلابی، ارزشی و معتقد به نظام جمهوری اسلامی می‌دانم؛ لذا طرح چنین اتهامی برایم سنگین و بسیار زننده است. خب طبیعی است که ناراحت می‌شوم و پاسخ می‌دهم.

در حالی که ایشان می‌توانست بدون اتهام‌زدن در جریان بررسی طرح در مجلس برایش ادله بیاورد که به دلیل مشابهت با تعطیلی یهودیان با آن مخالف است نه اینکه بنده را متهم به افتخار و نزدیکی با آن‌ها بکند. از سوی دیگر هم شورای نگهبان مسئول تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی است و اگر این ایراد به آن وارد باشد، براساس آن مصوبه را رد می‌کند؛ در واقع می‌خواهم بگویم که مسیر و روند بررسی این طرح مثل دیگر طرح‌های مجلس مشخص است و جایی برای اتهام‌زنی باقی نمی‌ماند.

بعد از این ماجرا باز هم از طرف آقای میرسلیم آمدند و ماجرای خرید خانه مرا مطرح کردند، تهمت ناروایی که من بارها در مورد آن موضع رسانه‌ای گرفته‌ام، دادگاه رفته‌ام و پاسخگو بوده‌ام. من همان ایام همه مسیرهای قانونی و نظارتی را برای رد شائبه‌ای که جمعی به ناحق مطرح کرده بودند، طی کردم، حتی دادستان وقت هم همان ایام رسیدگی کرد، من همه مدارک و مستندات را ارائه کردم و ثابت شد که تخلفی نداشته‌ام و از جایگاهم در شورای شهر تهران سوءاستفاده نکرده‌ام و همه امور براساس قانون و مربوط به زمان خدمتم در شهرداری تهران بود و برهمین اساس هم از اتهامات تبرئه شدم.

حالا هم موضوعی برای پنهان‌کاری در این زمینه ندارم و نقطه ضعف و ایرادی هم در آن نمی‌بینم چون تماما بر اساس قانون و در مسیر قانونی گام برداشته‌ام. اما این برچسب‌زدن‌ها تلاش برای به بیراهه بردن کارها و امور مردم است، هرچند که ما این موضوع را هم جواب دادیم و خوب است ایشان هم به موارد غیرمعمول و مرسومی که به راه انداخته‌اند و جامعه را نگران و ملتهب کرده‌اند، پاسخ دهند.

برداشت من از سبک مخالفت ایشان این است که نمی‌خواهد در مواردی که مطلوبش نیست مثل بحث خودرو یا تعطیلی روز شنبه رویه مرسوم مجلس برای ورود به مباحث را بپذیرد، او نمی‌پذیرد کنش فنی از جایگاه نمایندگی در این باره داشته باشد و تلاش می‌کند یا از جایگاه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوعاتی مثل بحث واردات خودرو مانع‌تراشی کند و یا در مباحثی همچون تعطیلات شنبه که بنایش برچسب‌زنی و اتهام‌زنی است، بتواند مانع ادله مخالفان شود.

هر از گاهی در فضای رسانه‌ای نام شما با یکی از حواشی شورای چهارم در بحث املاک پرحاشیه مطرح می‌شود، این بار هم آقای میرسلیم در پاسخ به نقد شما این موضوع را مطرح کرد و خواستار پاسخگویی شما در این باره شد، ماجرای تخفیف ۱۷۰ میلیون تومانی شهرداری به شما بر سر خرید یک ملک مسکونی در خیابان پاسداران چیست؟

ببینید در ماجرای واگذاری املاک شهرداری موضوع پنهانی از دید مردم وجود ندارد و چند سال پیش با ورود قوه قضائیه به موضوع همه ماجرا روشن شد، اما متاسفانه همیشه اخبار سیاه و موضوعاتی که جنبه تخریب دارند، ماندگارند و در مقابل ادله و توضیحاتی که برای رفع اتهام بیان می‌شود، دیده و شنیده نمی‌‌شود. استفاده از رانت موقعیتی یا سیاسی برای خرید خانه توسط من تهمت ناروایی است که برخی برای تضعیف جایگاه من از آن سوءاستفاده می‌کنند.

من همان ایام در این باره چندین بار با رسانه‌ها مصاحبه کردم که همین حالا هم با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت در دسترس همه قرار دارد. ماجرای تخفیف املاک شهرداری که شامل اعضای تعاونی شهرداری تهران می‌شد، موضوعی است که در هر صنف و سازمان دیگری هم وجود دارد، لازم است اشاره کنم که پیش از حضورم در شورای چهارم شهر تهران، بیش از ۱۴ سال در جایگاه‌های مختلف مدیریت شهری توفیق خدمت داشتم؛ از جمله مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، معاونت شهردار مناطق ۷ و ۳ و مسئولیت سازمان بسیج شهرداری که بعد هم به عنوان نماینده مردم تهران به عضویت شورای شهر چهارم درآمدم.

تشکیل تعاونی مسکن برای کارکنان، یکی از وظایف سازمان‌هاست و در ادارات دولتی، نهادها و نیروهای مسلح مرسوم است. سال ۸۵ شهرداری تهران در جهت مصوبه شورای شهر و قانون جامع مسکن برای کارکنان خود تعاونی مسکن تشکیل می‌دهد و تا سال ۹۵ از مجموع ۵۶۴۳۳ کارمند شهرداری ۲۷۶۳۷ نفر عضو ۱۱۴ تعاونی ‌شده‌اند. یعنی ۵۰ درصد کل کارگران، کارمندان و مدیران شهرداری به عضویت این مجموعه درآمدند. ملاک برخورداری کارکنان از حق عضویت تعاونی دو مساله بود؛ اول داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار و شرط دوم هم عدم استفاده قبلی از تسهیلات تعاونی مسکن. بر همین مبنا هم تا سال ۹۵، ۱۴ هزار نفر خانه‌هایشان را تحویل گرفتند. فقط ۴۷۰۰ نفر از اتوبوسرانی از تسهیلات و تخفیف‌های تعاونی استفاده کردند که مسئول و مدیر هم نبودند!

بر اساس رویه جاری سایر کارکنان شهرداری، ماه‌ها قبل از عضویت در شورای شهر، بنده هم در تعاونی مسکن ثبت نام کردم، هرچند بر خلاف آنچه گفته شده تعاونی مسکن ما نه تخفیف ۵۰ درصدی داشت و نه اقساط ۶۰ ماهه. این عضویت و واریزی حق عضویت و پرداخت وجه مسکن، قبل از رفتن به شورای شهر تهران بود و مربوط به ماه‌ها قبل از ورود به شورا بود، بنده در ابتدا ۵۴۰ میلیون تومان به مدت ۳ سال در تعاونی سپرده‌گذاری کردم و سپس با تخفیف ۱۵ درصدی مالک ملک مذکور شدم.

خب یعنی در واقع شما حدود نصف قیمت این ملک خریداری شده را قریب به سه سال در تعاونی مسکن شهرداری سپرده‌گذاری کرده بودید؟

بله ، ۵۴۰ میلیون تومان را همان سال در صندوق تعاونی مسکن سپرده‌گذاری کردم و سه سال بعد همچون دیگر کارمندان شهرداری از تسهیلات شهرداری برای تهیه مسکن استفاده کردم، در زمانی که عضو شورای شهر بودم، از هیچ تسهیلاتی استفاده نکردم. حتی برخی اعضاء در اداره یا شرکت دولتی قبلا مشغول بودند و حقوق می‌گرفتند و در شورا هم حق‌الجلسه دریافت می‌‌کردند.

اما بنده با توجه به مسئولیتم در سازمان بسیج شهرداری، حدود ۴ سال هیچ حقوق و مزایایی نگرفتم و به صورت داوطلبانه کار کردم و فقط حق‌الجلسه شورا را دریافت می‌کردم و حق بیمه‌ام را هم خودم از محل حق‌الجلسات پرداخت کردم. بنده تنها عضوی از شورا بودم که به این شکل دریافتی داشت، قبل‌تر به برخی فعالان رسانه توصیه کردم که آخرت خود را به دنیای دیگران نفروشند، توصیه‌ای که خوب است آقای میرسلیم یا افراد دیگری که همچون او فکر می‌کنند و اذهان عمومی را به هم می‌ریزند، به آن دقت کنند که چرا و با چه هدفی اینگونه اعتماد عمومی را با مباحثی که کاملا آشکار، قانونی و مشخص است، تضعیف می‌کنند و چرا با حاشیه‌سازی و فرار از پاسخگویی به عملکردشان با تهمت و تخریب سعی در انحراف افکار عمومی دارند؟

در جریان این موضوع فیلمی از شما منتشر شده که شما اعلام کردید به تخفیفی که گرفتید افتخار می‌کنید ماجرای این جمله حاشیه‌ساز چیست؟

متاسفانه این فیلم تقطیع شده است در  فیلم کامل این بحث، یک عضو شورای چهارم ملکی به‌عنوان مدرسه از بانک خرید ولی در آن منزل مسکونی بنا کرد و جالب اینکه در جریان یک جدل لفظی در صحن شورا خطاب به من گفت که ملک نجومی گرفته‌ای، من هم جواب دادم افتخار می‌کنم مثل شما تخلف نکرده و تسهیلاتی که به همه می‌داده‌اند را گرفته‌ام.

همان ایام هم برای رفع شبهه، شخصا از دادستان خواستم موضوع را بررسی کند و دادستانی ۵ نفر را مامور پرونده کرد. هر ۵ کارشناس رسمی دادگستری، اعلام کردند هیچ تخلفی صورت نگرفته و تبرئه شدم. بدنه شهرداری بهترین شاهدان عملکرد تعاونی مسکن شهرداری تهران هستند، روند مرسوم و معمول را ‌می‌دانند و اگر اجحافی بود آن‌ها حتما در این میدان مطالبه‌گر می‌شدند اما نقدها و تهمت‌هایی که در این ماجرا به من نسبت داده می‌شود، از سوی رقبای سیاسی یا فعالان شبکه مجازی است که متاسفانه لحظه‌ای و هیجانی برخورد ‌می‌کنند و برای تخریب از این ماجرا سوءاستفاده می‌کنند البته برخی با ژست افشاگر ناخواسته روی موج شبکه‌های اجتماعی در زمین ‌مانع‌تراشان بازی می‌کنند و حتی تصور نمی‌کنند موضع تخریبی‌شان می‌تواند به مانعی سر راه تلاش جمعی برای پیگیری مطالبات مردم در مجلس از بحث شفافیت گرفته تا تعطیلی روز شنبه بدل شود. تخریبگران باید بدانند حملاتشان و موج سواری‌شان در شبکه‌های اجتماعی قدرت چانه‌زنی را از مدافعان مطالبات مردم سلب می‌کند.

در جریان درگیری مجازی شما با آقای میرسلیم یکی از نمایندگان تهران هم به میدان آمد و به میرسلیم بخاطر تهمت زدنش به شما سر موضوع خرید ملک در ایام شهرداری خرده گرفت و توامان شیوه خرید خانه میرسلیم را زیر سوال برد، در این باره چه نظری دارید؟

روند تخریب و تضعیف آن هم در شبکه‌های اجتماعی دستاوردی جز تضعیف اعتماد عمومی مردم به مسئولان ندارد، وقتی فردی اتهامی را علیه دیگران مطرح می‌کند و مدعی شفافیت می‌شود اولین انتظار از او هم شفافیت در عملکرد و پاسخگویی به شائبه‌هاست، ان‌شاءالله خودشان پاسخ می‌دهند و رفع شائبه می‌کنند.